Kultúra
Valentin-napi fahéjas szívecskék és ordas nagy maflások
Filmkritika A szerelem fáj című amerikai romantikus akciófilmről + VIDEÓ

Azt minden önvédelmi és harcművészeti tanfolyam elején elmondják az újoncoknak, hogy éles helyzetben abból kell kiindulni, hogy bármi lehet fegyver. (Nekünk, magyaroknak ezt nem is kell külön magyarázni, mert mi már Vitéz Lászlótól tudjuk, hogy például a palacsintasütő nagyon hatásos az ördögök és más negatív figurák ellen. A szurok meg a török ellen kiváló.) De az látszik, hogy az alkotók is hallottak már erről, így aztán irodaszerekkel, gázrózsákkal, székekkel és más, a szereplők keze ügyébe eső holmikkal klípolják egymást rosszak és már jó útra tértek.
A szűk terekben, főleg irodákban és egy bárban zajló verekedésekben nem tökéletesen kivitelezett akciók követik egymást, mintha valami steril bemutatón lennénk, hanem miközben fasírttá verik-vagdossák egymást, mindenki bénázik. Az izomtorony is meg a nyüzüge kis fickó is. Utóbbi egyszer az ingatlanosként végzett kiváló munkájáért kapott bekeretezett oklevélben botlik el, miközben pont támadnia kellene. Mindenki nagyokat nyekken időnként, de aztán csak összevakarják magukat, és megy tovább az adok-kapok. Mindez nem csoda, ha a rendező Jonathan Eusebio, aki korábban harci jelenetek beállításával foglalkozott.
Az 54 éves Ke Huy Quant egyébként már több mint negyven éve ismerhetjük, hiszen ő volt Picur az Indiana Jones és a végzet temploma című filmben. A színész tavalyelőtt nyerte el a legjobb mellékszereplőnek járó Oscar-díjat a Minden, Mindenhol, Mindenkor című filmben nyújtott alakításáért. A verekedős jelenetek egy részét kaszkadőr nélkül csinálta végig.
A Rose-t alakító Ariana DeBose 2021-ben a West side Story című filmben Anita megformálásáért kapta meg a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat. Ebben a filmben neki is kijut a parasztlengőkből, de ő sem hagyja ám parlagon a rosszfiúkat.
Pedig a történet békésen indul. Marvin Gable (Ke Huy Quan) páratlanul sikeres ingatlanügynök. Képe ott díszeleg a milwakee-i óriásplakátokon, főnöke (Sean Astin) imádja. Valentin-napra Marvin fahéjas szíveket süt, és azzal lepi meg kollégáit.

Csakhogy megérkezik a városba egy nő, vagyis Rose, aki Hitler-bajuszt rajzol Marvin plakátarcára, így tudatja, hogy itt van újra. Meg egy rózsaszín csipkés Valentin-napi üdvözlőlapot is küld, hogy ne legyen félreértés. És beindul a gépezet, Rose-t, élve akarja az alvilági banda feje (Danil Wu), akitől szép kövér összeget (négymillió dollárt) sikkasztott.
Sajnos Marvin nem pont az, akinek látszik, valaha a galeri leghatékonyabb verőembere volt, csak éppen kiszállt. Rose érkezéséig a régi társai békén hagyták, de most Rose is kell nekik, meg az is, hogy Marvin, aki a vezér testvére, visszatérjen hozzájuk.

Nem éppen egy kiszámíthatatlan végkimenetelű történet, de a részletek, a pillanatok, a pillanatképek mégis érdekesek és gyakran humorosak.
Holló, a tölgyfaszekrény méretű verőember (Mustafa Shakir) például miközben egy késsel kínozza a célszemélyt, saját dilettáns verseit olvassa fel neki, és őszintén kíváncsi a véleményére. De azt álmában sem gondolja, hogy a pocsék versei még aznap szerelmet hoznak neki.
Az is vicces, amikor a film felidézi Rose meg nem ölésének a történetét. Áll a sivatagban a lány, nagyon tanácstalan, ijedt arccal, makulátlan halványrózsaszín monokróm haute couture kosztümben, előtte pár méterre nagyon profin ki van ásva a gödör, ahova temetni kellene. Semmi csomagtartóban hurcolászás, semmi sikoltozás vagy életért könyörgés, látjuk a képet, és tudunk mindent.

Rose mentsége, hogy ő is ki akart szállni a bűnbandából, és új életet akart kezdeni, arra kellett az elcsórt pénz, de vajon ha megmenekült, mert Marvin, aki mindig is belé volt esve, nem nyírta ki, miért jött most vissza? Ki állhat mögötte? Miféle pokoli terv írhatja felül a velejéig romlott bandavezér ambícióit? Hogy lesz ebből a múlt lezárása, amire annyira vágyik Marvin és Rose?
A 87 North produceri iroda nevéhez olyan korábbi filmek kötődnek, mint A kaszkadőr vagy A gyilkos járat című sikerfilmek. Nem kell már sokat aludni, és kiderül, hogy az új Bridget Jones-film alternatívájának tekinthető Valentin-napi szívecskés pofozkodás mennyire váltja be az alkotók reményeit a nézőtereken és persze a kasszáknál.
A szerelem fáj – Love Hurts – 2025
Amerikai romantikus akciófilm – 85 perc
Rendezte: Jonathan Eusebio
7/10