Kultúra

Adrian Brody akcentusát mesterséges intelligenciával javították fel

Három Golden Globest nyert A Brutalista, és Oscarokra is esélyes

A hazai mozik január 23-tól vetítik a magyar építészről szóló három és fél órás filmet, amely eddig három Golden Globest nyert, és több Oscarra is esélyes.

Az alkotók azt kérték, hogy a vetítéseken szünettel láthassa a közönség a nagyszerű filmet – írja sajtóközleményében az UIP Duna Film.

Adrian Brody akcentusát mesterséges intelligenciával javították fel
Adrien Brody amerikai színész a Brutalista című filmért a legjobb férfi színészi alakításért járó díjjal a sajtószobában a 82. Golden Globes-díjátadón a kaliforniai Beverly Hillsben található Beverly Hilton szállodában, 2025. január 5-én
Fotó: AFP/Robyn Beck

A mozik világában szokatlan döntést azzal indokolták, hogy a szünetben lehetőség nyílik elmélyülésre, felfrissülésre, ráadásul a történet két jól elkülönülő részre osztható.

Az első fejezetben Tóth László építész (Brody) küzdelmét kísérhetjük figyelemmel, aki a vészkorszak után új életet akar kezdeni Amerikában, a másodikban pedig annak lehetünk szemtanúi, hogy immár feleségével (Jones) az oldalán hogyan szembesül az amerikai álom árnyoldalaival.

A szünet szükségességéről egyébként maga Brady Corbet rendező azt nyilatkozta, hogy akkor világosodott meg, amikor kész volt A brutalista, és egyben megnézte: egy ilyen monumentális alkotás befogadásához szükség van kb. 100 perc után egy rövid kikapcsolódásra a történetből.

Több Oscarra is esélyes A brutalista, amely eddig három Golden Globest nyert a legfontosabb kategóriákban (legjobb film, legjobb rendező [Brady Corbet], legjobb férfi főszereplő [Adrien Brody]), 93 egyéb elismerésben és további 287 díjban részesült. A filmet 2024 egyik legkiválóbb alkotásának tartja több jelentős szakmai testület.

Csakhogy nem kis felzúdulást keltett szakmai körökben, amikor kiderült, hogy a magyar karaktereket alakító Adrien Brody és Felicity Jones kiejtését mesterséges intelligenciával javították fel, hogy igazán hitelesen hangozzék, ráadásul a látvány felturbózásához is igénybe vették itt-ott az MI-t.

Brady Corbet rendező közleményben igyekezett lehűteni a kedélyeket, mondván, a modern technológia használata mit sem von le a film közreműködőinek művészi teljesítményéből. Szakmai berkekben most azt latolgatják, elcsitul-e a zaj, mire az Oscarokról döntenek az Amerikai Filmakadémia tagjai, és a testület addigra megemészti-e, hogy a 21. század harmadik évtizedében az MI használata ugyanúgy része már az alkotói folyamatnak, mint a digitális trükkök.

Kapcsolódó írásaink