Kultúra
A bérház, ahol mindig kinyírnak valakit
Filmkritika + VIDEÓ a Gyilkos a házban című sorozatról
Steve Martin, bár hazájában sikeres írónak és színésznek számít, sok bánatot szerzett azoknak, akik szerettek volna valóban humoros amerikai vígjátékokat nézni a nyolcvanas-kilencvenes években Magyarországon.
Most sem feltétlenül jobb komikus, mint volt, csak sokkal visszafogottabb, nem telepszik rá az egész filmre, illetve a furcsa trió nagyon jól működik együtt, különösen a két utóbbi évadban.
A krimifilmek, krimisorozatok nem kis részben a jól sikerült, igényes és megbízható Agatha Christie-feldolgozásoknak köszönhetik töretlen népszerűségüket.
Az emberek azért néznek krimit, mert három dolgot nem akarnak: unatkozni, a saját problémáikkal foglalkozni és a másokkal kapcsolatos problémáikkal foglalkozni. Egy gyilkosság pedig rendkívüli esemény, amely kiemeli a szereplőket és a nézőt is hétköznapokból, olyan energiákat mozgósít, amiket nem használunk a napi rutinfeladatokhoz, és olyan kapukat nyit meg, amik mögé még lehet, hogy sosem láthattunk be.
A Gyilkos a házban című sorozat amatőr nyomozótriója az első évadban két tíz év különbséggel elkövetett gyilkosság nyomába ered. Egy partin az épület tetejéről lezuhant Mabel (Selena Gomez) barátnője, de lehet, hogy lelökte valaki. Tíz évvel később holtan találják Mabel barátját, a különc Timet ugyanazon a tetőn. Lehet-e kapcsolat a két haláleset között? Érdemes-e tíz év után felvenni a szálakat, ha a rendőrség nem jutott semmire?
A nyomozás nem veszélytelen, és Charlesnak nagyon fog fájni, amikor kiderül az igazság, de Olivernek is sokkal több köze lesz az ügyhöz, mint szeretné.
A második évadban Bunny, a borzasztó természetű házbizalmi gyilkosát keresik, és közben kiderül, hogy egy másik gyilkosság „ áldozata” viszont nem is halt meg.
A harmadik évadban Oliver végre rendezhet, de a premier előtt és után kétszeresen is megölik a főszereplőjét.
Miután az előző részekben olyanok haltak meg, akiket nem nagyon szeretett a környezetük, a negyedik évad beviszi a gyomrost: míg a trió más gyilkosságok elkövetői után kutatott és hollywoodi karrierjét építgette, szép csendben megérlelődött egy olyan bűncselekmény, amelynek az áldozatát, a nézőket is beleértve, mindenki szerette.
A Disney+-on látható sorozatban, míg zajlanak a nyomozások, tulajdonképpen mindent megtudunk az emberi kapcsolatok mai állásáról, amit tudni lehet. Miért nem bíznak egymásban az emberek, miért magányosodnak el, hol akad el a kommunikáció, miért megy tönkre a házasság, a szülő-gyerek kapcsolat, mire képesek egyesek szakmai féltékenységből. Milyen egészen közelről egy igazi született gyilkos, hogyan gondolkozik, mire képes.
Nem is arról van szó, hogy más filmek nem foglalkoznak ezekkel a témákkal, hanem hogy ez a sorozat olyan, mint egy lexikon mindenről, ami bánthatja a mai embert. Amire nem mindig kap választ, hogy mit tegyen, ha ez vagy az történik vele. És így már sokkal több embert érdekelhet az önismereti vonulat, ami egyre inkább utolér minket még a korábban durrogtatós kasszasikernek szánt filmek folytatásaiban is.
Sok fal leomlik: nyíltan beszélnek a szereplők olyasmikről például, hogy mi van akkor, ha egy férfi megtudja, hogy a fia nem tőle van, vagy ha egy asszony túlfélti a fiát, és nem hajlandó elengedni felnőttként sem. Mire képesek a férfiak a tehetséges nőkkel szemben.
Továbbá, hogy mitől borzasztóak egynémely musicalek, és milyen út vezethet odáig, hogy ne még szörnyűbb előadás szülessen belőlük, vagy még a premier előtt megbukjanak.
A nyomozást olykor a podcastot hallgatók, máskor az elhunytak szellemei vagy éppen a trióról készülő filmben játszó hollywoodi színészek is segítik, az is megesik, hogy egy-egy megátalkodott gonosztevő átáll a jó oldalra, még a rendőrkapitány néni is megenyhül és segít az amatőrnek, kontárnak titulált kis csapatnak.
Mindeközben különféle kisebb-nagyobb közösségekkel találkozunk, akik képesek együttműködni, ha nem is könnyen állnak össze a dolgok közöttük.
A barátság, a szerelem, a szimpátia, a rajongás, az egyszerű emberi kedvesség a film kovásza, és mindannak a kovásza is, amit sikerül megoldani, megalkotni, összehozni, rendbe tenni a filmben és a szereplők életében.
Az időskort többnyire az elmagányosodás korának tekintik, Mabel sem mindig türelmes az internettel bénázó öregurakkal, de ebben a sorozatban a két magányos idős férfi főszereplő is szerelemre talál, ami azt jelenti, hogy két idős hölgy is kaphat szerelmet, és ez nagyon vigasztaló.
Vagyis ha nagyon-nagyon nehéz és veszélyekkel teli is az élet New Yorkban, Los Angelesben vagy bárhol, de megéri nem befordulni, hanem a kapcsolatokat, a barátokat, a szerelmeket és a kockázatokat választani.
A filmben olyan hírességek is felbukkannak, mint Meryl Streep, Sting, Amy Schumer, Cara Delevigne, Eva Longoria, és mind vásárra viszik a bőrüket, többet mutatnak magukból, mint szoktak. Van, akinek ez jól áll, van, aki – hogy Mabel szavait idézzük a filmből – jobb lett volna, ha nem most akar saját maga lenni.
A sorozatban az Arconia-ház kétszáz éves történetéről is megtudhatunk néhány adalékot, például, hogy titkos folyosót, titkos lifteket építettek bele szeszcsempészet céljából, és olyan képsorokat láthatunk New Yorkról és Los Angelesről, amelyeket más filmekben nem.
Nagyon szórakoztató, sok használható élettapasztalattal, derűvel, vigasszal szolgáló és eléggé inspiráló is a sorozat, ahogy az a magyar fordításból is kiderül, amelyben például egy házi kedvencként tartott malacot Szárnyati Gézánénak nevezett el a fordító.
Gyilkos a házban – Only Murders in their Building -2021-2024
Amerikai krimivígjáték-sorozat – 33’ részenként
Rendezte: JamieBabbit
10/10