Kultúra
Új köntösben a Diótörő
Juronics Tamás koreográfus szerint nincs még egy tánctársulat, amely piaci alapon, állami támogatás nélkül nemzetközi jelenlétet érne el
Juronics Tamás koreográfus az előadás főpróbája előtt csütörtökön felidézte, hogy a Diótörő az együttes egyik legnépszerűbb darabja, amely 12 éve szerepel a repertoáron.
Elmondta, hogy a Szegedi Kortárs Balett kis létszámú társulat, így előadásuk nem akar konkurálni a nagy, klasszikus együttesekével, sokat merít a képzelet világából, a nézőkkel interakcióba kerülő darabot hoztak létre.
A produkció új díszletet és jelmezt kapott, valamint a történet is eddig nem látott jelenetekkel bővül, a gyerekek mellett az őket kísérő felnőttek vizuális igényeit is kiszolgálva.
Az előadás a klasszikus formához jobban köthető, a mesevilágot idéző jelmezeit Bianca Imelda Jeremias, a bábokat Tóth Andrea és Kiss Attila Etele tervezte, a történet sok helyszínét megjelenítő látványvilágért Madarász „Madár” János, a díszlettervekért Tóth Kázmér felelt.
A két felvonásban látható darab csaknem száz figuráját 14 táncos jeleníti meg a színpadon. A főszerepek egy része kettős szereposztásban látható, Marikát Diletta Savini és Giordana Marzocchi táncolja, a Diótörő, illetve az Apa alakját felváltva a társkoreográfus Czár Gergely és Francesco Totaro alakítják. A Diótörőt december 7-én Budapesten az Erzsébetligeti Színházban, majd december 13-tól a Nemzeti Táncszínházban játssza a társulat.
A táncművész beszélt arról is, hogy Magyarországon nincs még egy tánctársulat, amely piaci alapon, állami támogatás nélkül a Szegedi Kortárs Baletthez hasonló nemzetközi jelenlétet érne el. Hozzátette: a közönség érdeklődése mellett a szakmai visszajelzések is kiválóak.
Pataki András igazgató úgy fogalmazott, a nemzetközi bemutatkozás lehetősége mellett a külföldi turnék egyfajta anyagi biztonságot is nyújtanak az együttesnek. Az előző évadban 25, idén pedig csaknem negyven külföldi előadást játszik az együttes.
A társulat a napokban érkezett haza Párizsból, ahol először vendégszerepelt a Carmina Buranával és a Fekete hattyúval. A kilencszáz fős nézőteres Le 13eme Art Színházban 14 előadást tartottak – mondta az igazgató.
November 21-től Helsinkiben vendégszerepel az együttes, a Savoy Színházban öt estén át a Fekete hattyút láthatja a közönség. A hónap végén pedig a társulat visszatér Brüsszelbe, ahol a Cirque Royalban már korábbi fellépéseiken is sikert arattak, itt a Carmina Buranát, a Fekete hattyút és újdonságként a Diótörőt láthatja majd a közönség.
Az együttes belgiumi sikerét mutatja, hogy áprilisban újra visszatérnek, országos turnén mutatják be a Fekete hattyút, majd májusban Bázelben és Zürichben vendégszerepelnek.