Kultúra

Újraindul az Uránia olasz vetítéssorozata

Hét hónapon át az olasz filmművészet tizennégy remekét mutatja be az Uránia Nemzeti Filmszínház Itáliai utazás című sorozatának hatodik évada, amely december 4-én Ettore Scola A család (képünkön) című filmklasszikusával indul.

Újraindul az Uránia olasz vetítéssorozata
Vittorio Gassman és Fanny Ardant A család című filmben
Fotó: Photo12 via AFP/Cinecitta

A Budapesti Olasz Kultúrintézettel együttműködésben megvalósuló vetítéssorozat célja, hogy bemutassa az olasz filmkultúra nevezetes alkotásait, a filmeken keresztül pedig az olasz tájak sokszínűségét. Az idei évadban is lesznek régi filmkincsek és újdonságok is, melyek többsége csak itt látható majd Magyarországon – közölte az MTI-vel az Uránia.

Mint kiemelték, a filmeket kivétel nélkül eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A december 4-én műsorra kerülő, 1987-es Ettore Scola-film egy római család huszadik századi történetét beszéli el Vittorio Gassman, Fanny Ardant, Stefania Sandrelli és Philippe Noiret főszereplésével. A hónap folyamán még egy vetítés várja az érdeklődőket, ráadásul vendéggel: december 18-án Gianluca Maria Tavarelli érkezik Szabadon című 2003-as filmjével. Hőse Vince, aki egy abruzzói hegyi faluból próbál kitörni és önálló életet kezdeni a tengerparti Pescarában, ahol a szerelem is rátalál.

Január 5-én a hatvanas évek modern filmművészetének egyik meghatározó darabja kerül mozivászonra. Michelangelo Antonioni 1961-es filmje, Az éjszaka szerelmi melodráma és életérzésfilm is egyben, amelyhez Milánó nagyvárosi miliője adja a hátteret - áll az ajánlóban. A folytatásban az újdonságok dominálnak. Január 15-én, a magyarországi premier előtt Marco Bellocchio Arany Pálmára jelölt filmje, az Elrabolták a 19. századi Bolognába viszi a nézőket egy valós eseményeken alapuló történeten keresztül. Két héttel később Giulia Steigerwalt Magyarországon forgalomba nem kerülő rendezése, a Szeptember következik, amely három mai újrakezdéstörténetet beszél el Rómából és Fiumicinóból.

A februárt ismét egy premier előtti bemutató, az elérhetetlen ábrándok természetén tűnődő A kiméra nyitja Alice Rohrwachertől, majd a hetvenes évek Rómájában játszódó családi dráma, A végtelenség érkezik Penélope Cruzzal a főszerepben. Rendezője, Emanuele Crialese saját gyerekkori élményeit dolgozta fel.

Március 11-én a színésznőként ismert Isabella Ragonese személyesen mutatja be az Urániában Rosa - A szirének dala című rendezői munkáját, amelyben Rosa Balistreri palermói folkénekesnő személye előtt tiszteleg. Majd ismét Rómába látogathatnak a nézők Nanni Morettivel, aki nemrég Fényes jövő címmel magyar vonatkozású filmet készített egy rendezőről, aki alkotói válságba jut, miközben a Szovjetunió 1956-os magyarországi inváziójának az Olasz Kommunista Pártra gyakorolt hatásáról forgat.

Április első vetítése ismét a múltba tekint vissza: Roberto Ando Furcsaság címmel, Toni Servillo közreműködésével a 20. század egyik legnagyobb hatású drámaírójáról, Luigi Pirandellóról forgatott filmet; majd az olasz film másik nagy férfisztárja, Pierfrancesco Favino kerül főszerepbe: ő Andrea Di Stefano Berlinalén bemutatott bűnügyi filmjében, a Franco Amore utolsó éjszakájában lesz látható.

Az évadzáró három filmben ismét hétköznapi hősök tűnnek fel: május 6-án a Billy, Emilia Mazzacurati rendező kamasztörténete Friuli tartományba invitál, 21-én Francesco Bruni rendezése, a Vajon mi lesz? pedig egy súlyos betegségével szembesülő férfiről mesél, akit a gyógyulás reménye Rómából Livornóba visz. A június 10-i, záró alkalmon Carolina Cavalli lesz a vendég, akinek üdítően abszurd első játékfilmje, a Torinó környékén játszódó Amanda egy különc fiatal nő rendhagyó barátkozási kísérleteiről szól – áll a közleményben.

Kapcsolódó írásaink

Meghalt Monica Vitti

ĀA színésznő hosszú évek óta betegeskedett, 2001-ben vissza is vonult a filmezéstől

Másfél órányi érzelmi alapanyag

ĀSergio Castellittótól mást vártunk volna a Fortunata után – Olasz–francia vásári komédia filmen – Nehezen veszi fel a néző a ritmust, aminek a rossz magyar cím az oka