Kultúra

Varga-Bajusz Veronika: A kormány támogatja az iskolai fejlesztéseket és a pedagógusok munkáját

A helyettes államtitkár egy az egyetemi gyakorlóiskolák fejlesztését célzó, 3,27 milliárd forintos projekt zárórendezvényén szólalt fel

A kormány célja, hogy minden lehetséges támogatást biztosítson az iskolák megfelelő infrastrukturális feltételeinek megteremtéséhez, valamint a tanulók kiteljesedését támogató pedagógusok munkájának segítéséhez – mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára egy az egyetemi gyakorlóiskolák fejlesztését célzó, 3,27 milliárd forintos projekt zárórendezvényén kedden Budapesten.

Varga-Bajusz Veronika: A kormány támogatja az iskolai fejlesztéseket és a pedagógusok munkáját
Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára beszédet mond egy az egyetemi gyakorlóiskolák fejlesztését célzó, 3,27 milliárd forintos projekt zárórendezvényén Budapesten, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Aula Magna termében 2023. november 21-én. A pedagógusképzést szolgáló projekt során komplex infrastruktúra-fejlesztés zajlott le a Szegedi Tudományegyetem, a Széchenyi István Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem hét gyakorlóiskolájában.
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Varga-Bajusz Veronika hangsúlyozta, azért dolgoznak, hogy a fiatalok „a lehető legjobb környezetben, modern körülmények között tanulva bontakoztathassák ki tehetségüket, és végül a választott hivatásukban teljesítsék ki önmagukat”.

A pedagógusképzést szolgáló projekt során 3,27 milliárd forintból komplex infrastruktúra-fejlesztést valósítottak meg a Szegedi Tudományegyetem, a Széchenyi István Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem hét gyakorlóiskolájában.

Varga-Bajusz Veronika azt mondta, a most lezárult, nagyszabású fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy a gyakorlaton lévő pedagógusjelöltek a legmodernebb eszközök használatával is tapasztalatot szerezzenek, emellett a fejlesztések növelik a diákok, tanárok és hallgatók komfortérzetét.

A helyettes államtitkár ismertetése szerint az intézmények támogatást kaptak épületek belső felújításához, ezen belül osztálytermek, tornatermek, közösségi terek, vizesblokkok, valamint a villamoshálózat korszerűsítéséhez. Hozzátette: új tantermeket és játszótereket is kialakítottak több iskolában, valamint új számítógépek, laptopok, digitális táblák is segítik a tanulást.

Felidézte, 2018 óta 4576 óvodai és iskolai fejlesztés indult el, illetve valósult meg, mintegy ezermilliárd forint értékben, 2022-ben további 231, iskolai épületfejlesztést támogató pályázat született. Emellett több ezer intézményben bővítették a sávszélességet, építettek ki wifi-hálózatot, továbbá több mint százezer digitális eszköz jutott el az iskolákhoz.

A 2020-21-es tanévtől pedig a 16. évfolyamig minden diák ingyenesen kapja a tankönyvet, ez az idén 13 milliárd forintnyi támogatást jelent – jegyezte meg a helyettes államtitkár.

Elmondta, a kormány fejlesztési támogatásának köszönhetően évről évre egyre komfortosabb iskolai környezetben végezhetik feladataikat a diákok, a pedagógusok és a pedagógushallgatók.

A pedagóguspálya vonzóvá válásával kapcsolatban közölte, a rugalmasabb felvételi rendszernek köszönhetően idén 33 százalékkal nőtt a felvettek száma, ezen belül 72 százalékkal a pedagógusképzésre felvetteké.

A megoldás kulcsa szerinte „a hivatás iránti elköteleződés kiszélesítése”, és a képzések rugalmasságának, valamint gyakorlati elemeinek erősítése, ennek keretében indították el a szakképzésben az óvodai nevelőképzést. Megemlítette azt is, hogy az adott tanári területhez kapcsolódó szakmai diplomával két vagy három félév alatt tanári képesítést lehet szerezni.

A rövid ciklusú képzések bevezetése beváltotta a reményeket, több mint 4440-en kezdték meg ennek a tanulmányaikat ősszel – mondta Varga-Bajusz Veronika.

A felsőoktatási intézmények 2024-től dönthetnek úgy, hogy a gyakorlati képzés koordinálása érdekében pedagógusképző központot hoznak létre, melyekben nagyobb szerepet kapnak a gyakorlóiskolák - folytatta a helyettes államtitkár. Kiemelte: a gyakorlóiskolák elsődleges feladata, hogy a hivatásukat szerető pedagógusok kerüljenek a pályára, akik a tanulókat értékközpontú életre nevelik.

Borhy László akadémikus, az ELTE rektora kijelentette, egyetemük fontos pillérei a köznevelési intézmények, büszkék a sikereikre. „Gyermekeink tanításába megéri fektetni, belőlük lesznek a jövő Karikó Katalinjai és Krausz Ferencei” – utalt a közelmúlt magyar Nobel-díjasaira. Hozzátette: mindent megtesznek azért, hogy a diákok tanulmányaikat inspiráló, korszerű infrastruktúrában folytathassák.

Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese arról beszélt, a gyakorlóiskoláknak nagy szerepük van a pedagógusképzésben. Fontosnak nevezte a „nívós” környezetet abból a szempontból is, hogy az a pedagógushallgatók „pályán tartását” is támogatja. A fejlesztés eredményeként létrejövő korszerű környezet inspiráló azok számára, akik innovatív módszereket alkalmaznak a munkájuk során – magyarázta az oktatási rektorhelyettes.

Kovács Zsolt, az SZE általános és oktatási elnökhelyettese szintén kiemelte, hogy a digitális kompetenciafejlesztéshez is hozzájárulnak a modern eszközök, így a hallgatók új pedagógiai módszertani ismeretekkel tudják bővíteni a tudásukat.

Scheuer Gyula, az ELTE kancellárja hangsúlyozta, a projekt megvalósításának egy éve „nagyon feszes időszak volt”, de sikerült időben lezárni. Méltatta, hogy viszonylag szabad kezet kaptak az intézmények vezetői, ezért „különböző hangsúllyal” történtek a fejlesztések, ami a leghatékonyabb megoldásokat eredményezte.

Kapcsolódó írásaink