Kultúra

Ókovács Szilveszter reméli, hogy az Operaházba visszatér a nyugalom

Az elmúlt hetekben az Operaház főigazgatói pályázata kapcsán, majd az azt követő döntés következményeként naponta lehetett olvasni Ókovács Szilveszterről, aki szerdán egy sajtóbeszélgetésen igyekezett tisztázni a személye, az intézkedései és az Operaház körül kialakult helyzetet. A főigazgató, aki Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter döntése nyomán folytathatja az intézmény vezetését, leginkább abban bízik, hogy a következő időszakban ismét nyugalmasabb időszak következik, és tovább fejlődhet a budapesti Operaház.

Ókovács Szilveszter reméli, hogy az Operaházba visszatér a nyugalom
Ókovács Szilveszter egyetlen kérdés elől sem tért ki a beszélgetés során
Fotó: MH/Purger Tamás

Az kétségtelen, hogy a Magyar Állami Operaház történetében meghatározó Ókovács Szilveszter tevékenysége, hiszen lényegében 12 esztendeje irányítja, ami példátlan az intézmény 140 éves történetében.

A beszélgetés során természetesen a hosszú pályáztatási folyamat is szóba került, amely során a bírálóbizottság finoman szólva sem az ő elképzeléseit támogatta, még a három legjobbnak ítélt terv közé sem került az övé, ám végül a miniszter ismét őt nevezte ki az Operaház élére. Minderről az a véleménye, hogy láthatóan egyesek a média felhasználásával a botránykeltésben voltak érdekeltek, de Csák János miniszter teljesen szabályosan döntött, amit nem lehet megkérdőjelezni. Azzal pedig nem foglalkozik, hogy ki, miként lobbizott a főigazgatói poszt elnyerése érdekében, ő nem a lobbizással volt elfoglalva, sem a minisztert, sem Orbán Viktor miniszterelnököt nem kereste meg a pozíció megtartása érdekében.

Ókovács Szilveszter azzal nem foglalkozik, hogy ki, miként lobbizott a főigazgatói poszt elnyerése érdekében, ő nem a lobbizással volt elfoglalva
Ókovács Szilveszter azzal nem foglalkozik, hogy ki, miként lobbizott a főigazgatói poszt elnyerése érdekében, ő nem a lobbizással volt elfoglalva
Fotó: MH/Purger Tamás

Azt kifejezetten sajnálja, hogy például az Index számos cikkben foglalkozott személyével, ám interjút nem kért tőle, ezért nem is kapott a médium meghívást erre a sajtóbeszélgetésre.

Szerencsétlennek tartja, hogy Kesselyák Gergellyel így alakult a kapcsolatuk, hiszen korábban is dolgoztak együtt, 2016 februárjában ő kérte fel első karmesternek a vendégdirigensi megbízását követően. A pályázatában már jelezte, hogy a jövőben Rajna Martint szeretné kinevezni az első karmesteri posztra, ám Kesselyák nem csupán az eddigi műsorait vezethetné, hanem a Nabucco-rendezését is műsoron tartják, és vendégdirigensi ajánlatot kap, csak rajta múlik, hogy elfogadja-e. A főigazgatón nem fog múlni, hogy szerződést kössenek a leköszönő főzeneigazgatóval, Kocsár Balázzsal sem. Nem tesz mást, mint végrehajtja a pályázatában leírtakat, ami kifejezetten a kötelessége, hiszen erre kapott felhatalmazást. A leköszönők mellett olyanoknak is szerződést kínál, akik más pályázók csapatában szerepeltek.

A tizenkét éves tevékenységét sikeresnek tartja, és ha a lehetőségek adottak lesznek, akkor a Magyar Állami Operaház, ha nem is lehet hamarosan egy szinten a milánóival, a londonival, a berlinivel, a bécsivel vagy a New York-ival, de a második vonal elérése megcélozható, ami hatalmas kihívás, hiszen a barcelonai, a madridi, a párizsi vagy a szentpétervári, a moszkvai opera található ebben a kategóriában. Ez persze részben a pénzügyi lehetőségeken is múlik, hiszen hatszor, nyolcszor több pénzből gazdálkodó intézményekkel nem lehet versenyezni, nem lehet hasonló elismertségű művészeket szerződtetni.

Ókovács Szilveszter azt is hangsúlyozta, hogy ha lehetősége lenne, akkor sem gondolkodna kizárólag világhírű sztárokban, hiszen a Magyar Állami Operaház egyik küldetése, hogy a magyar művészeknek lehetőséget biztosítson, legyenek ők zenei vezetők, karmesterek, operaénekesek vagy zenészek. Erről a célról semmiképpen nem mondhat le.

A főigazgató hangsúlyozta, hogy a Csillagóra évadzáró gálán bejelentett 10 százalékos keresetemelkedéssel a kollégái megbecsülését igyekszik kifejezni, ami több, mint egy egyszerű béremelés, hiszen több összetevője van, és ezzel a lépéssel az anyagi okokból bekövetkező elvándorlást megakadályozhatja. Az ehhez szükséges pénz előteremtése komoly kihívás, ezért 12 hónapos évadot kell tervezniük, hiszen nyáron jár a legtöbb turista Budapesten, és a művészek, több lehetőséghez, pénzhez juthatnak így. Ugyanakkor a keddi napok árai kifejezetten a kisebb pénzű magyar operarajongók pénztárcájához vannak méretezve, ahogy a családi kedvezmények is maradnak.

A létesítmény a felújítást követően sincs százszázalékos állapotban, mindig akadnak újabb feladatok, sőt olyan merész terveket is felvázolt, amelyeket az Eiffel Műhelyháznál lehetne megvalósítani. Az elképzelések már alakulnak az iskolai képzés biztosítására, a megvalósíthatóság pedig az anyagi lehetőségek függvénye lesz.

Kapcsolódó írásaink