Kultúra
A textilművészet jövőjét kutatja a berlini magyar intézet új kiállítása
A kiállítás július közepéig látogatható
Az Összefonódó textúrák című csoportos kiállításon mások mellett a Lilith öröksége nevű magyar feminista művészcsoporttól, a kanadai származású Brent Waddentől és az egyik legrangosabb képzőművészeti egyetem, a londoni UAL egy Erdélyben született végzősétől, Kiss Adriántól mutatnak be alkotásokat.
A május 10-én nyitó tárlatról szóló tájékoztatóban kiemelték, hogy a textilművészet évezredek óta az ember esztétikai önkifejezésének egyik legalapvetőbb eszköze, sokáig mégis a nyugati művészettörténet mostohagyerekének számított. Rehabilitációja, beemelése a „magas” művészetek körébe csak a huszadik század második felében kezdődött.
A textilművészet a jelenkorban is áthidaló szerepet tölt be ipar- és képzőművészet, privát szféra és nyilvánosság, vagy a maszkulin és feminin jellegű identitás művészeti reprezentációi között. Ugyanakkor az egyre szokatlanabb és archaikusnak tűnő, nagy türelmet és koncentrált munkavégzést igénylő, hagyományos manuális eljárások – szövés, varrás, hímzés – révén az emberekre megállíthatatlanul zúduló digitális információhalmaz ellenpólusaként is felfogható. A CHB kiállításán látható művek ezen ellentétpárok között egyensúlyozva kutatják a textil jövőjét és lehetőségeit a képzőművészetben – fejtették ki.
A tárlat – amelyet Claudia Banz, a berlini iparművészeti múzeum (Kunstgewerbemuseum) vezető kurátora nyit meg – közvetve kapcsolódik a német főváros egyik legnagyobb szabású magyar vonatkozású kiállításhoz, amely a szocializmus dizájnjáról szól. A Retrotopia - A szocializmus tereinek dizájnja című kiállítást a Baltikumtól a Balkánig tizenegy ország közreműködésével rendezték meg. Magyarországról a budapesti Iparművészeti Múzeum vett részt a munkában.
A CHB és a Kunstgewerbemuseum kiállítása július közepéig látogatható.