Kultúra

Debussy egyetlen befejezett operáját mutatják be Kolozsváron

A Pelléas és Mélisande „a modern opera, zene mérföldköve”

Zenei csemegét, Claude Debussy egyetlen befejezett operáját, a Pelléas és Mélisande-ot mutatja be kedden a Kolozsvári Magyar Opera – közölték az alkotók csütörtökön egy kolozsvári sajtótájékoztatón.

Debussy egyetlen befejezett operáját mutatják be Kolozsváron
Claude Debussy egyetlen befejezett operáját, a Pelléas és Mélisande-ot mutatja be kedden a Kolozsvári Magyar Opera
Fotó: Magyaropera.ro

Szép Gyula, az egyetlen erdélyi magyar opera igazgatója elmondta: az évad talán legjelentősebb bemutatójára készülnek, mivel Debussy egyetlen befejezett operája a zenei ínyencségek közé tartozik, kevesen játsszák.

Mint elhangzott, Romániában egyetlen alkalommal, az 1960-as években mutatták be Bukarestben, így a keddi kolozsvári előadás exkluzívnak számít.

A művet javasló Tompa Ábel karmester elmondta, közelebb áll hozzá a Maurice Ravel- és Claude Debussy-féle megközelítése az opera műfajának, ezért választotta a ritkán játszott művet. Ebben a zenekar nemcsak kísérőentitás, hanem az előadásban, sőt a cselekményben is fontos szerepet kap, így a mű szimfonikus szempontból is megközelíthető – tette hozzá.

Szabó Emese rendező elmondta: őt „megtalálta” Debussy műve, amelybe a zeneszerző minden dramaturgiai, színházi gondolatát belevitte, bibliai motívumoktól a zenetörténetig és más művészeti ágakig mindenféle hatást tükröz. A Pelléas és Mélisande „a modern opera, zene mérföldköve”, minden későbbi művet ehhez lehet viszonyítani – vélte.

Kovács István operaénekes szerint – aki a mű budapesti színrevitelében is részt vett – a kolozsvári előadásban inkább játszhatnak a művészek. A zene a főszereplő, az előadásban a finomság és az agresszió egyaránt jelen van, a legmélyebb, legtisztább érzelmek jelennek meg – mondta.

A női főszereplő, Gebe-Fügi Renáta elmondta: nem könnyű feladat Debussy műve, de „nagyon jó iskola”, utána minden más szerepet könnyebb lesz eljátszani.

A férfi főszerepet alakító Erdős Róbert szintén nagy kihívásként értékelte a szerepet. Az is kihívás benne, hogy sokszor az énekesek követik a zenészeket, nem pedig fordítva – magyarázta.

Elhangzott: az impresszionista zeneműben nagy jelentősége van a szimbolikának, a jelenetek nagyon eltérő helyszíneken zajlanak, a szereplők az ébrenlét és az álomvilág közötti térben „lebegnek”.

Az öt részből álló, de két felvonásban, játszott operát kedden, március 21-én és szerdán, március 22-én láthatja a kolozsvári közönség, a francia nyelvű előadás magyar és román felirattal követhető. Újdonságként az előadás alatt gyermekmegőrző is lesz, és kezdés előtt fél órával a rendező is megosztja gondolatait a műről a közönséggel.

Az előadásban az opera ének- és zenekara is közreműködik.

A díszletet Venczel Attila, a jelmezeket Ledenják Andrea tervezte, a karigazgató Kulcsár Szabolcs.

Kapcsolódó írásaink