Kultúra
Korunk Bertája Karinthy igazmondó székében
Interjú Balázs Andreával az emberálmokról, a közönségről és a karinthyságról

- Ön több interjúban is elmondta, hogy nem szerepálmai, hanem emberálmai vannak, ami azt jelenti: arra vágyik, hogy kora színészlegendáival dolgozhasson, és megfigyelhesse munkamódszerüket, tanulhasson tőlük. A bűvös szék című előadással is teljesül egy emberálom?
- Nagyon hálás vagyok azért, hogy olyan színészekkel játszhattam az elmúlt húsz évben, mint Schubert Éva, Sztankay István, Margittai Ági és sokan mások. Karinthy Márton (1949–2019), aki kockáról kockára, szobalánytól főszerepekig és monodrámák előadásáig épített fel engem színésznőként, azt mondta, a nagy színészektől mindig nyugodtan tanulhatok. Az Olt Tamás rendezésében színpadra kerülő darabban a miniszter asszony szerepét Kubik Anna alakítja. Nagyon szeretem figyelni, ahogy Kubik Anna próbál, és szeretek mellette létezni a színpadon.

- A nemrég elhunyt Dunai Tamással is volt alkalma együtt dolgozni?
- Még a pályám elején, nagyjából 16 évvel ezelőtt a jó sorsom összehozott Dunai Tamással. Ebben a zajos szakmában ő egy igazán csendes művész volt. Csodálatos ember és csodálatos művész, aki nagy űrt hagyott maga után.
- Listája is van az emberálmairól?
- Még nagyjából húsz olyan nagy magyar színész van, aki az emberálmom. A következő évadban egyvalakivel közülük lesz is lehetőségem játszani, de babonából többet most nem árulok el.

- Az idősebb korosztály ismeri A bűvös szék című jelenetet a Rádiókabaréból, a tévéből mint kabarétréfát, és mint tévéfilmet illetve mint Lendvay Kamilló operáját. Tudjuk, hogy számunkra is meglepetés lesz az új előadás, hiszen egy tízoldalas kéziratot kellett Olt Tamásnak és Selmeczi Beának egész estés vígjátékká gyúrnia. Gondolom, az ön által alakított Berta szerepe is dúsabb lett.
- Karinthy jeleneteire is igaz, hogy a tragédiát és a komédiát gyakran nagyon vékony jég választja el egymástól. Az igazmondó székbe, amelyet a Géniusz ( Karácsony Benő) készített, a Szabadalmi Hivatalnál mindenki beleül, és elmondja az igazságot. Berta, az államtitkár felesége a vígjátékban nem csupán a Szív Sándor ( Fejszés Attila) költővel eltöltött pásztorórák részleteit kotyogja ki, hanem arról is beszél, hogy azért vásárol folyton, mert vele nem törődik senki. Elmondja, hogy kilenc bundája van a tulipános ládában, amiről senki nem tud, és hogy azért csalja meg a férjét, hogy felhívja magára a figyelmet. Azok a mai asszonyok jelennek meg Berta alakjában, akiknek nincs más dolguk, mint hogy otthon üljenek, és a férjük pénzét költsék. Egyebet - szeretetet, figyelmet, törődést, megbecsülést, biztatást nem kapnak. De más nőalakok is megjelennek a darabban. Például a miniszter asszony, egy tüneményes titkárnő (Sóvári-Fehér Anna) és egy mindenes lány (Móré Viktória). Mindezek ellenére megmarad az eredeti történet, szépen beágyazódik, amivel kibővül, és nem térünk el attól a történettől, amit Karinthy Frigyes megírt.

- Olt Tamás, aki nemrégiben a Karinthy Színház igazgatója lett, mindig valamilyen különleges módon nyúl hozzá a színdarabokhoz. A honlapon található galéria képei szerint nem csak különleges előadás várható, hanem nagyon jó hangulatban is zajlanak a próbák.
- Nagyon szeretem, ahogy rendez, és nagyon fontosnak tartom, hogy ha valaki valamit nem ért, vagy nem tud azonnal megcsinálni, nagyon türelmes, és úgy segít, hogy nem kell azt éreznünk, hogy abból, amit mond, bármi ellenünk irányul.
- Ön játszott az Aranka és Frici című filmben, amelyben a Karinthy család személyes élete volt a téma.
- Nagyon örülök, hogy szerepeltem a filmben, mert nagyon közeli a kapcsolatom a Karinthy leszármazottakkal, ők láttak engem felnőni, színésznővé érni, és úgy érzem, rám is ragadt valami a karinthyságból.

- Ön az egyik legfoglalkoztatottabb magyar színésznő napjainkban, de a szereteten, az elismerésen és a bizalmon kívül ez azt is jelenti, hogy ön nagyon közelről végigélhette a pandémiás időszakot mint színházi színész, és tudjuk, hogy a színházakat zárták be először.
- Igen, éppen a kultúra sérült a pandémia legelejétől. A Tóték volt az online színházi időszak után az első előadás, amelyen már a közönség ott ült a nézőtéren. Amikor meghallottam az első nevetésüket, valamit nagyon megtanultam. Azt, hogy mi a közönséggel együtt vagyunk a színház.
- Ha mindig telt ház van, és mindig siker van, akkor ezt el lehet felejteni?
- Nem, de a színész hajlamos természetesnek venni.
- Különféle színházi nézőtereken ülve még mindig lehet érezni, ott van a levegőben, hogy gyógyítani, pihentetni kell a lelkeket a pandémia után és a továbbra is nehéz időkben.
- A Karinthy Színházban azt is megtanultam, hogy a színház nagyon fontos dolog, és nem kell, hogy bármi mással foglalkozzak. Itt elfelejthetem a mindennapi problémákat, vagy éppen megtehetem, hogy ha valami olyasmi van az életemben, akkor azt kicsit beleviszem a színészi játékba. Megtehetem azt is, hogy ebben a háromfalú dobozban játszva kicsit kimozdítom a nézőt a bánatából, kizökkentem a mindennapi gondjaiból.
-Gyerekeknek is szeret játszani?
- A gyerekek a leghálásabb és a legőszintébb közönség, ők rögtön kifejezik azt is, ha valami nem tetszik nekik.
- Színházi munkája mellett önt sokan a rádióból vagy tévéműsorokból ismerik. Nyilván a színház a fősodor az életében, de van olyan tévés szerepköre, amit különösen kedvel?
- A Csináljuk a fesztivált! című tévéműsorban zsűrizek, a felkérés és, hogy ezekkel a zsűritagokkal ülhetek együtt, nagyon megtisztelő számomra.
