Kultúra
Kolozsváron is bemutatják Szabados György és Kanalas Éva Tengri című albumát
A free jazz és a népdal legendás hangszínházi találkozása Erdélyben is a Mindenségre nyitja a koncertközönség lelkét

A CD zenei anyagát 1997-ben a Fonó Budai Zeneházban Szabados György (1939–2011) Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész és Kanalas Éva népdalénekes közös legendás koncertjén rögzítették, és csaknem tíz évvel Szabados György halála után, 2020-ban jelent meg.
A pandémia miatt a magyarországi bemutatóval másfél évet kellett várni, de a Magyar Nemzeti Színház MITEM (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) című, rangos nemzetközi színházi találkozóján 2021-ben telt ház előtt kirobbanó sikert aratott.
Kanalas Éva népdalénekes-énekművész, gyűjtő és filmrendező tizenéves kora óta gyűjt népdalokat, gyűjtőútjain nemcsak Moldvába és Székelyföldre jutott el, hanem Belső-Ázsiába is, és több ott élő nép hangi világát mutatta be filmjeiben, illetve építette be saját éneklésébe.
A Tengri (Mindenség) című lemezen találkozik egymással a free jazz, a magyar népdal és az eurázsiai népek dallamvilága, hangi világa és mindazok a világok, amelyeket a dal, a dallam, az erős, tiszta emberi hang és a felszabadító zene megnyitott azon az estén. Mindezekből az improvizációkon keresztül született egyfajta szellemi-lelki teljesség, mindenség.
Mint Kanalas Éva a Magyar Hírlapnak elmondta, az előadás olyan mély megnyílást kíván az előadóktól, amely nem teszi lehetővé, hogy koncertkörúton egymás után többször is színpadra álljanak vele.
Az album születése is különleges volt. A bemutató után Szabados György átadott egy kazettát az énekesnek, amelyen rajta volt a nyers koncertfelvétel, majd – mint Kanalas Éva mesélte – az eredeti, masterelésre szánt felvételnek nyoma veszett. Húsz évvel később, 2017-ben egy ismerőstől kapott egy CD-t, amelyen a masterelt, vagyis a megjelentetésre alkalmas zenei anyag volt hallható.

Így tíz évvel a nagy formátumú zeneszerző, zenésztárs, mester halála után az énekesre várt a feladat, hogy a koncerten megszületett kompozícióknak és a lemeznek címet adjon, illetve társakat, helyszínt keressen a lemez bemutatójához.
Benkő Róbertre, aki korábban a Makúzban (Magyar Királyi Udvari Zenekar) együtt zenélt Szabados Györggyel, azért esett a választása, mert 2000-től Kanalas Évával többször felléptek együtt a Győr Free Zenei Műhely keretében. Szabados György kifejezetten szerette, támogatta ezt a formációt, és kérte, hogy a zenészek folytassák a közös alkotófolyamatot.
Később a Magyar Művészeti Akadémián a Szabados György emlékére rendezett koncerten felfigyelt Pozsár Máté zongoraművészre, mivel ő nemcsak technikailag képes lejátszani Szabados György kompozícióit, hanem zongorajátékával mélységében, lelkileg megnyílva is meg tudja jeleníteni azt az improvizációs hangi világot, amelyben az énekes kötött és kötetlen dallamai egy végtelen zenei űrbe tudnak beágyazódni. Ez a zenei összhang – Kanalas Éva véleménye szerint – közös alföldi gyökereiknek is köszönhető.

Így jött létre a közönségre és a szakmára revelációként ható nemzeti színházi lemezbemutató, amelyet most a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a kolozsvári koncert követ. A Tengri című album bemutatójára abban a kiváló akusztikájú teremben kerül sor, ahol maga Liszt Ferenc is zongorázott.