Kultúra
Bán Teodóra: A magyar kulturális élet a turizmus motorja

Bár látszólag a Margitszigeti Színházban egy nyári szezon az évad, valójában Bán Teodóra és csapata folyamatosan ennek az intenzív, májustól szeptemberig tartó öt hónapnak az előkészítésén dolgozik, hogy a színpadi művészet valamennyi műfajából a hazai sztárok mellett a világsztárokat is el tudják hozni a fővárosba.
Nincs olyan művész, aki ne jönne szívesen a Margitszigetre
„A Margitszigeti Színház az elmúlt években fontos státuszt ért el. A repertoárunkat tudatosan építjük fel úgy, hogy minden korosztályhoz, minden műfajban szóljunk.
A műsorszerkezet pedig meghatározza a színház profilját, és az nagy előnyt jelent a számunkra, hogy nálunk nem csupán egy műfajból választhat a közönség.
Egy szezonban 120 ezer embert tudunk fogadni, vagyis komoly feladat számunkra, hogy a művészi, turisztikai és gazdasági szempontokat egyensúlyban tartsuk, és kiszolgáljuk a minőségi kultúrát és környezetet igénylő közönséget” – magyarázta Bán Teodóra, hozzátéve, hogy a feladat összetett, hiszen a nemzetközi és a hazai figyelmet kiérdemelni a fellépő művészek, szárvendégek vonzerejével, a bemutatók és a produkciók egyedi látványával, és színvonalával van lehetőségük,
NÉVJEGY Bán Teodóra ügyvezető igazgató (a Magyar Állami Operaház egykori balettművésze) Margitszigeti Színház * 1992-től 19 éven át az ő nevéhez fűződött többek között a BudaFest Nyári Opera- és Balettfesztivált és a Szilveszteri Operabál * 2004 és 2019 között a Szabad Tér Színház igazgatója, amely magában foglalja a Margitszigeti Szabadtéri Színpad, valamint a Városmajori Szabadtéri Színpad működtetését * 2013 és 2020 között a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője és művészeti vezetője. * 2018 májusától a Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetségének elnöke * 2020 nyarától a Margitszigeti Szabadtéri Színpad vezetője * 2022 -től a Károli Gáspár Református Egyetem közkapcsolati és kommunikációs főigazgatója |
A Margitszigeti Szabadtéri Színpad immár jól pozicionált, és jól látható a nemzetközi kulturális térben, hiszen az operák, balettek, musicalek, a komoly- és könnyűzenei piac impresszáriói is számon tartják a budapesti kulturális ékszerdobozt. „Ebben a több éves kulturális brand-image és stratégiai fejlesztésben komoly munkánk van, tudatosan vállaltuk és nyitottunk a világ trendje felé, tanulmányozva a környező országok fesztiváljainak működését.
Egyre bátrabbak vagyunk ezen a területen, volt olyan, amikor öt kontinensről öt művész érkezett hozzánk. Egy-egy művész vagy társulat fellépését, gyakran három-négy évnyi egyeztetés előzi meg, vagyis bár most éppen főszezon van, kollégáimmal már a következő évek bemutatóin dolgozunk, a művészek egyeztetéséről tárgyalunk” – árulta el az igazgató asszony.
„Akik ide jönnek, maguk is viszik színházunk jó hírét: szívesen posztolnak a közösségi oldalaikon csodálatos fővárosunkról, vagyis a művészek fontos médiumaink.
Az idei év világsztárjai, Pink Martini, Maria Agresta, Aida Garifullina, Edward Cluge, Victor Solomon, a Maribori Balettegyüttes tagjai vagy Francesco Meli is örömmel nyilatkozik a margitszigeti fellépéséről, ezáltal eljuttatják színházunk jó hírét a nemzetközi közönséghez, ami a színház presztízsét emeli és viszi tovább. Ma már nincs olyan művész, aki ne jönne szívesen el a Margitszigetre.”
„Kiszolgáljuk a kultúrafogyasztókat”
Ezt a körforgást azonban a világjárvány valamelyest megszakította, ugyanis a vendégelmaradás a színházban is érezhető. „Minden egyes néző felé kinyújtjuk a kezünket. Amikor Magyarországra érkezik egy külföldi turista, akkor a turisztikai bevételt az addicionális költségek hozzák, vagyis a szállás, az utazás, az étkezés és a színházi élmény együtt.
A sztorit, a produktumot gyártó szektor – ebben az esetben a színház – a motorja a minőségi turizmusnak, a gazdaságnak – sorolta Bán Teodóra. – Szolgáljuk a kultúrafogyasztókat, hiszen ez a küldetésünk. Szeretnénk olyasmit mutatni, amihez az emberek szívesen csatlakoznak.”
Az anyagi befektetés mellett a presztízs megtartása is fontos
Éppen ezért a hazai produkciókkal is arra törekednek, hogy egyre szélesebbre lehessen nyitni ezt a minőségi ollót.
„Fontos, hogy ne csak anyagilag, hanem a presztízs szintjén is befektessünk.
Vagyis mi az értékbe fektetünk és ezt honorálja a jegyvásárlással a néző. Éppen ezért és azért, hogy közelebb kerüljünk, indítottuk el a rendhagyó backstage látogatás programot is, amelyen a nézők betekinthetnek a kulisszák mögé.
Az előadások előtti húsz-huszonöt perces sétán láthatják a készülődés izgalmait, a produkció megszületése előtti perceket, sétálhatnak a díszletek között, ahol kedvenc művészük hamarosan fellép majd, valamint megnézhetik, hogy milyen a színházunk, nézőterünk a hatalmas színpadról szemlélve” – árulta el az ügyvezető igazgató, aki arra törekszik, hogy mindig szolgáljon valami újdonsággal a nézőknek, hogy mindenki, aki egyszer jegyet vett, visszaérjen hozzájuk.
A Margitsziget páratlan természeti környezetében álló színháznak egyébként csodás és kivételes egyedi adottságai vannak, a nézőtéren egyszerre háromezer ember kap helyet, emellett a színházat saját kikötőnkbe érkező hajóval is meg lehet közelíteni, a műemlék Víztorony pedig kilátó- és kiállítótérként is működik.