Kultúra

Végtelen labirintus: költői ciklus haikuval

Különleges irodalmi élményt nyújtanak lapunk publicistája, Vitéz Ferenc nemrégiben megjelent kötetei. A Tamus István grafikáira született Repülési kísérlet, a japán versformákat kínáló Tizenhét, valamint a Határérték verseiből egy rendkívül játékos kedvű, a kísérletezéstől meg nem riadó költő alakja rajzolódik ki előttünk.

Végtelen labirintus:  költői ciklus haikuval

A legfrissebb könyvecske, a Határérték azt bizonyítja, hogy igenis van kapcsolat a költészet, a matematika és a képzőművészet között. A kötetben szereplő festmények, képletek és versek szoros interakcióba lépnek egymással, és noha különbözően képezik le a világot, mégis tudnak ugyanarról beszélni. A Gaál István matematikus professzor ötletéből született, matematikai fogalmak mentén elkezdett ciklus a fülszöveg elmondása szerint költői játéknak indult, hogy aztán Komiszár János alkotásaival kerek egésszé álljon össze.

A szintén nemrégiben megjelent Tizenhét a japán költészet két jellegzetes versformáját, a haikut és a tankát teljesíti ki: a kétszáznyolcvankilenc „szösszenetben” vannak átiratok és parafrázisok, amelyek emléket állítanak Weöres Sándornak és Kányádi Sándornak, de Elias Canettinek is. A Néző.Pont által tavaly kiadott Repülési kísérlet az előző két könyvvel ellentétben nagyobb lélegzetvételű költeményeket tartalmaz, amelyek Tamus István grafikusművész alkotásai nyomán születtek. Az „ajánlott küldeményekben” szó esik végtelenről és labirintusról egyaránt – amely tematika a másik két kötet meghatározója is.

Kapcsolódó írásaink

Kevés szóval sokat mondani

ĀVitéz Ferenc költő és irodalomtörténész Weöres Sándor emlékét idézi meg új kötetében – Báger Gusztáv közgazdász–író különleges figurája a kortárs magyar kultúrának