Kultúra

Helyreállt a vidéki színjátszás rendje

Színházigazgatók összegezték az elmúlt évek szakmai tapasztalatait

A színházi szakma változásairól, a járványidőszakról és finanszírozási kérdésekről is beszéltek tegnap a sajtónak vidéki színházigazgatók. Oberfrank Pál, Seregi Zoltán és Cseke Péter üdvözölték a szakmát érintő támogatásokat, egyúttal elárulták, szeretnének létrehozni egy díjat a vidéki színjátszás nagy alakjai számára.

Helyreállt a vidéki színjátszás rendje
Oberfrank Pál: A legnagyobb kihívás számunkra, hogy újra bevonzzuk a közönséget a színházba
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A Nemzeti Színházban tartott sajtótájékoztatót tegnap a Vidéki Színházigazgatók Egyesülete. Az idén húsz éve alakult szervezet tagjai az elmúlt évek tapasztalatairól, a színházak számára is megterhelő járványidőszakról, a színházi szakma változásairól, trendekről, valamint finanszírozási kérdésekről beszéltek.

A távirati iroda tudósítása szerint az egyesületi tagok egyetértettek abban, hogy helyreállt a vidéki színjátszás rendje. Oberfrank Pál, a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének elnöke, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója elmondta, hogy a pandémia után a legnagyobb kihívás számukra, hogy a közönséget újra bevonzzák a színházba. Mint mondta, a vidéki színházakban komoly munka folyik, rangos előadásokat hoznak létre, és szeretnének létrehozni egy díjat a vidéki színjátszás nagy alakjai számára, hiszen vidéken is óriási életpályák vannak, a háttérszakmákban is.

Oberfrank Pál az elmúlt időszak eredményeit sorolva kiemelte a taotámogatások kivezetése után kialakított új többlettámogatási rendszert, amely stabilabb forrást biztosít a színházaknak, valamint azt, hogy az állam a helyi önkormányzatokkal a színházak közös működtetésében és annak feltételeiben 2024-ig megállapodott, így tervezhetővé vált az igazgatók számára a következő időszak. A számukra fontos eredmények között beszélt a Lázár Ervin-programról is, amely minden általános iskolás számára biztosítja, hogy eljuthasson kulturális intézményekbe.

Kitért arra is, hogy az utóbbi időszakban összesen huszonhat százalékos bérfejlesztés történt a színházakban, és megvalósult több vidéki színház rekonstrukciója is. Egyúttal felidézte, hogy a pandémia alatt zajló Köszönjük, Magyarország! program után a háború áldozatainak megsegítésére, Ukrajnából érkezett társulatok vendéglátására is kaptak támogatást. Oberfrank Pál végül az egyesület eredményeiről is szólt: rámutatott, hogy kiemelt szakmai szervezetté alakultak, és bekerülhettek a Nemzeti Előadóművészeti Érdekegyeztető Tanácsba, tavaly év elején pedig új honlapot is indítottak.

Egyedülállónak nevezte a magyarországi vidéki színházi struktúrát Seregi Zoltán. A Békéscsabai Jókai Színház igazgatója úgy fogalmazott, állandó társulattal rendelkező színházakról van szó, amelyek masszív alapjai a színházi életnek. Cseke Péter, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház igazgatója egyebek mellett arról beszélt, az elmúlt időszak kiemelten fontos pillanata volt a kecskeméti teátrum nemzeti színházzá minősítése. A direktor kitért arra is, hogy a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének tagjai között nagyon szoros az együttműködés, és azért dolgoznak, hogy a vidéki színházakban dolgozó tehetségeket is elismertessék.

Kapcsolódó írásaink