Kultúra

A márvány hajlítása és más bravúrok

Az MMA MMKI tizenhat ösztöndíjasának három év alatt készült munkáiból ad izgalmas, sokszínű válogatást a Pesti Vigadó Departure című tárlata

Departure címmel látható május 8-ig a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Művészeti Ösztöndíjprogram első évfolyamának képzőművészeti kiállítása. Az Elindulásnak is fordítható című tárlaton tizenhat alkotó munkái sorakoznak a Vigadó hatodik emeletén.

A márvány hajlítása és más bravúrok
A Balatonvilágos-diptichon iski Kocsis Tibor nagy és aprólékos pasztellműve
Fotó: MH/Purger Tamás

Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) hároméves összművészeti ösztöndíjprogramjának pályakezdő és középgenerációs képzőművész alkotóit két kiállítás mutatja be a Pesti Vigadó patinás épületében.
A Stimulus nevű tárlaton iparművészekkel és munkáikkal találkozhatunk, erről lapunkban korábban már olvashattak.

Ennek párja a Departure nevet viselő kiállítás, amelyen az első évfolyam tizenhat ösztöndíjasa mutatja be, hogyan hatott rájuk a három év intenzív együttléte, a pandémia ellenére. A tárlat kurátora az alkotók mentora, Farkas Ádám Kossuth-díjas szobrászművész, az MMA elnökségi tagja volt. Szavai szerint a Departure nemcsak sokszínű, változatos, magas szintű válogatás, hanem érett, kiforrott művészek érdek nélküli, intenzív egymásra figyelését, az ebből eredő elemelkedést, közös gazdagodást, vagyis a magasabb, szélesebb szellemi horizontot is sugározza.

Kondor Attila, aki 2000-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (MKE), és Budapesten alkot, Nyitott ajtónál című animációs projektje végül egy öt és fél perces, székhez szögező alkotást eredményezett, olyan szöveggel a központban, amely megpróbálja a szavak nélkülit mégis szavakkal leírni. Az animáció egyik részlete aztán egy időtlenséget sugalló festmény formájában is megjelenik a tárlaton. Gálhidy Péter, aki tanít is az MKE szobrászati tanszékén, négy különleges plasztikával van jelen a kiállításon. A tisztelet Kő Pálnak című műve egy felállított, simára csiszolt fatörzs, amelynek peremén apró jegenyesor fut körbe. Kollégája, Menasági Péter különleges, vaslemezekből összeállított alagútba vezet bennünket. Az installáció a művész Melankólia című sorozatának része, és az Égve hagytad a folyosón a villanyt címet kapta Pilinszky Négysorosa után.

Erős Apolka, aki 2002-ben kapott a Képzőn szobrász diplomát, most (is) két sokkoló, bőrökből és textilekből összevarrt, szegecselt, Femme Fatale című női torzójával van jelen a térben. Hasonlóan mellbevágók Verebics Ágnes sötét tónusú olajképei, aki 2006-ban festő szakon végzett. Az egri rajz és vi­zuá­lis kommunikáció szakot elvégző, jelenleg pedig szociológiából doktoráló Bódi Barbara BOBA pedig egy azon művészek közül, akik ki tudtak lépni a fényre. Kortársak címmel négy, különleges hátterű portréját is láthatjuk.

A kolozsvári születésű Szabó Ábel négy, igencsak realisztikus festményének segítségével a messzi Keletre is elutazhatunk, illetve ugyancsak nagy mesterségbeli tudásról ad számot iski Kocsis Tibor három, szokatlanul nagy és aprólékos pasztellműve: a Balatonvilágos diptichon és a mellette lévő, szénnel rajzolt, a digitális képek emlékére készített alkotás. A Csíkszeredán született és ott is alkotó Részegh Botond 2001-ben diplomázott az MKE képgrafika szakán. A Háború anatómiája című sorozata fekete akril alapra fehér krétával felvitt, kicsavart alakjaival a határainktól nem messze dúló háborút is felidézheti.

A szobrászok közül ki kell még emelnünk a Kerekegyházán és Vászolyban alkotó Balanyi Zoltánt is, aki sejtésünk szerint a Balaton-felvidékre (is) jár szép, használható köveket keresni. Az ember által csonkává tett, elhordott Halápon az biztos, hogy Rhea Marmentinivel együtt megteremtették az Ébredő Vulkán szoborparkot, ahonnan gyönyörű a kilátás az ország egyik legszebb vidékére. Most kiállított művei is egymásra rakott kövek: andezit, bazalt, gránit és homokkő darabok alig megmunkálva. Közéjük két régi, kopott, korong alakú köszörűkő is be van építve.

Az 1970-es születésű, a Képzőn 1999-ben diplomázott Monori Sebestyén viszont olyant tud, amit kevesen: hajlítani képes a hideg és törékeny márványt! Térlégzés címmel kiállított plasztikái amellett, hogy szobrásztechnikai bravúrok, szépségükkel valóságosan lenyűgöznek bennünket.

Kapcsolódó írásaink

Történelmi tudat és rítus

ĀBefejezetlen múlt: konferencia az MMA–MMKI szervezésében az előző századfordulóról – Egyes problémákra máig nincs megoldás