Kultúra

Poirot és a szenvedély

Kenneth Branagh azt üzeni legújabb Agatha Christie-feldolgozásában, nem szabad félnünk a saját érzéseinktől és erőnktől, hanem meg kell tanulnunk bánni velük

Agatha Christie zárt térben, mondhatni laboratóriumi környezetben szereti megvizsgálni hősei jellemét, titkaikat és bűneiket. Kenneth Branaghot jobban érdekli, miben túloz valaki, mi vált ki belőle hegyeket mozgató szenvedélyt. A Halál a Níluson legfrissebb feldolgozásából kiderül, mire jutottak ők ketten.

Poirot és a szenvedély
A filmből megtudjuk, milyen események alakították Poirot személyiségét
Fotó: Fórum Hungary

Nem túl hálás feladat a 2004-es, David Suchet főszereplésével készült, a kritikusok és a közönség által egyaránt ünnepelt változat után újra hozzányúlni Agatha Christie egyik legnépszerűbb keleti utazós krimijéhez, de Kenneth Branaghnak volt mondanivalója, látlelete korunk nézője számára.

Korábban már a Gyilkosság az Orient expresszen (2017) című Agatha Christie-krimit is újrarendezte, sőt abban is ő maga alakította a belga detektívet. Csodálatos, hatalmas és félelmetes tereket nyitott a filmkockákon, hogy megmutassa, a mai ember nem tud már megülni sem a maga szabta komfortzónáján belül, sem az Agatha Christie által kijelölt vizsgálati térben. Ebben a világszintű sodratásban az ember erősebb is, önállóbb is és kiszolgáltatottabb is, mint volt.

Sokan csak a csúf bajuszt jegyezték meg a filmből, amely mintha egy külön lény lett volna Kenneth Branagh arcán, meg azt, hogy hiányzik a műből az a fajta szolid és kiszámítható lelki kényelem és biztonság, amelyet az Agatha Christie-regények és a belőlük készült alkotások többnyire garantáltak. De mégis, meglepően nagy bevételt hozott a film, így az évtized végére elkészült a Halál a Níluson is.

Azt vártuk, hogy majd a kritikákat megszívlelve, az újabb nagyszabású filmben végre eltűnik az a kvázi külön lény a kiváló színész-rendező arcáról, de nem, nagyon komoly koncepció lett belőle, olyan csattanóval a film végén, amely bizonyára sokakban szabadít fel eddig néma érzelmeket.

A film elején kiderül: az első világháború lővészárkában szerezte ugyanis Poirot a csúnya sebet, amelyet a fura bajusszal leplezett évtizedeken át, és a világégésben szerzett egy másik életre szóló sérülést is: a vonatot, amelyen menyasszonya hozzá indult karácsonyra, bombatalálat érte. Így lett Poirot az a magányos, megszállott detektív, akinek megismertük.

A filmben a háború és a katonai kórház képsorait a zsongó, buján megvilágított táncparkett látványa váltja: szól a dzsessz, a blues, folyik a whiskey, mondén táncot jár az úri közönség. A temperamentumos zene, a művészet, a felszabadult tánc, az erotika gyógyíthatja a háború sebeit Branagh szerint, de a színész-rendező úgy gondolja, a saját szenvedélye még a mai napig is a legnagyobb ellensége lehet az embernek, mert nem tudja uralni. Vagy pedig felszabadítani nem tudja, mint Poirot, aki ugyan végignarrálja a filmet, de ahelyett, hogy kitárulkozna, olyan a bajusza mögött, mint egy bombatölcsér.

Mintha a maszkon túl nem is lenne senki. Mivel mégiscsak ő a világ leghíresebb nyomozója, a dúsgazdag örökösnő (Gal Gadot), aki férjül vette vagyontalan barátnője (Emma Mackey) korábbi vőlegényét (Armie Hammer), meghívja őt fényűző egyiptomi nászútjára, ahol úgy érzi, az állandó irigység és a gonoszság miatt nem bízhat senkiben, és nincs biztonságban. Ráadásul az elhagyott menyasszony, a kifosztott, elárult barátnő is követi az ifjú párt mindenfelé, még a pompás folyami gőzösre is, ahol pedig végképp zártkörű a mulatság.

A történetet már ismerjük, Poirot senkit nem tud megmenteni, aki rábízta magát, hullanak az emberek, és a nyomozás minden igyekezet ellenére holtpontra jut, míg csak Poirot meg nem nyílik, és meg nem érzi mégis az igazságot.

A magányos belga detektívet megrendíti, hogy míg ő ifjú kora óta lakat alatt tartja szívét, mások őrült áldozatokra képesek a szerelemért. Így Poirot a film végére több okból sem maradhat többé az, aki volt.

Kenneth Branagh újítása, hogy a Níluson népes csapatban mulatozók között Salome Otterbourne (Sophie Okonedo) ezúttal nem népszerűségét vesztett alkoholista írónő, hanem csodás afroamerikai bluesénekes, unokahúga Rosalie (Letitia Wright) pedig a menedzsere. Louise, a szobalány szerepében Rose Leslie-t láthatjuk, Euphemiát, a fiára ráterpeszkedő festőnőt a nagyszerű Annette Bening játssza. A filmben felhangzó autentikus blueszene és a többi rock-blues örökzöld nagyban hozzájárul a mű amúgy is monumentális és szenvedélyes képsorainak hatásosságához, és talán ahhoz is, hogy ne féljünk a saját erőnktől és érzéseinktől, hanem tanuljunk meg bánni velük.

Halál a Níluson (Death on the Nile)
Amerikai krimi, dráma, 127 perc, 2022
R.: Kenneth Branagh
10/7

Kapcsolódó írásaink

A matematikailag modellezhető krimi

ĀAlex Pavesi magyarul nemrég megjelent Nyolc nyomozó című krimije nemcsak bűnügyi történetként, de huszonegyedik századi, modern prózakísérletként is olvasható

Semmi extra

ĀKate Winsletnek díjesőt hozott a természetesség – Az Easttown-i rejtélyek egy normálisnak tűnő kisvárost állít elénk, ami a vásznon, tévéképernyőn manapság elég ritka