Kultúra
A történet, aminek ismerjük a végét
A bűn és bűnhődés, a felemelkedés és bukás jól ismert dinamikáját mutatja be legújabb filmjében Guillermo del Toro

Csakhogy kétséges, mindez elég-e. Del Toro kétarcú alkotó, aki számtalanszor bizonyította művészi tehetségét, és akit elsősorban filmjeinek összetéveszthetetlen képi világa emelt a kor ismert rendezői közé. A tehetség ellenére ugyanakkor kár volna tagadni, hogy A faun labirintusa című 2006-os, egészen kiváló drámája óta nem sikerült igazán emlékezeteset alkotnia – még a 2017-es A víz érintésével sem, amely, bár két Oscar-díjat is kapott, látványos vizualitása mellett egy igencsak sekélyes történet –, mert hajlamos feláldozni művészi ambícióit a tömegízlés oltárán.
A Rémálmok sikátora a maga két és félórás játékidejével utóbbi műveinél némileg összetettebb, elmélyültebb élményt ígér. A történet szerint 1939-ben járunk az Egyesült Államokban. A főszereplő, Stanton Carlisle (Bradley Cooper) menekül a sötét múltja elől, amikor egy éjszaka véletlenül egy vándorvurstliban köt ki, ahol végignéz egy rettenetes, embertelen produkciót.
A helyzet úgy hozza, hogy a társaság állást ajánl neki, és befogadja. Stanton egy kiöregedett, részeges, de jó szívű mentalista mellett helyezkedik el, aki lenyűgözi látnoki képességeivel, pontosabban fortélyaival. Stanton hamar megtanulja, mi áll a mutatványok hátterében, és rájön, hogy különleges tehetsége van a „gondolatolvasáshoz”. Két évvel később már a városban ad elő feleségével, Mollyval (Rooney Mara) mentalista számokat, amikor megismerkedik egy vonzó és hasonlóan fortélyos pszichoterapeutával (Kate Blanchett), és rájön, közösen igazán nagy pénzt kereshetnének.
Del Toro ezúttal sem szerénykedik a szuggesztív képsorokkal, valósággal bombázza a néző tudattalanját a kollektív tudat örök érvényű szimbólumaival. Nagyjából már a film ötödik percében megidézi a vásznon Francisco Goya Szaturnusz felfalja a gyermekét című vérfagyasztó festményét, ami az egész történet legemlékezetesebb jelenete. Emellett visszatérő motívum a tűz is, amely ugyanúgy utal a cselekmény idején zajló második világháborúra, mint az emberi gonoszságra vagy az enyészetre. Az operatőri megoldások mindvégig remekül összhangban vannak a jelenetekkel: a pszichoterápiás ülések során például a sötét szobát az odakint szállingózó hó fénye világítja csak be, míg a vurstlis jelenetekben eleinte a kamera gyakran térdmagasságban helyezkedik el, hogy torz szemszögből mutassa meg a maga módján szintén torz világot.
A film egyfajta bűn és bűnhődés történetet tár elénk, a felemelkedés és bukás jól ismert dinamikáját. Minden adott volna, hogy a rendező korábbi alkotásaihoz hasonlóan időnként a film horrorba forduljon, de ezúttal Del Toro mindvégig megmarad a dráma keretei között. (Ebben bizonyára szerepe van annak is, hogy hozott anyagból dolgozott: a történet William Lindsay Gresham 1946-os regényének adaptációja.)
A film minden benne rejlő lehetőség ellenére dramaturgiailag igazán elhibázott: a forgatókönyv folyamatosan az előrejelzés módszerével él, az első percektől egészen a történet végéig módszeresen előrevetíti, mi lesz a főhős sorsa. És még csak nem is rejtett módon, ahogy annak értelme lenne (hiszen ez az eszköz akkor működik, ha a néző a végkifejlet tükrében érti meg a figyelmeztetéseket). A Rémálmok sikátora azonban a lehető legdirektebb módon újra és újra jelzi, nemcsak finom utalásokkal, hanem konkrétan ki is mondja, mire kell számítanunk.
Nem nehéz belátni, mennyire tartja fent az érdeklődést egy film, aminek legkésőbb a felénél már pontosan ismerjük a befejezését. Ennek tükrében az utolsó félóra gyakorlatilag felesleges és redundáns, sajnos Del Toro ezúttal sem bírt ellenállni a kísértésnek, hogy ne rágja a szánkba az erkölcsi tanítást.
A már említett színészgárda ugyanakkor némileg ellensúlyozza a szerencsétlen történetmesélést. A főszereplőt alakító Bradley Cooper egészen emlékezetesen formálja meg a rideg szívű, manipulatív mentalistát, míg Cate Blanchett a kiismerhetetlen pszichoterapeuta karakterébe annyi életet és rejtélyt képes vinni, ami érzékelhetően jóval több, mint amennyi a forgatókönyv alapján ebben a szerepben volt. Az pedig talán nem is meglepetés, hogy Willem Dafoe mellékszerepében is uralja a mozivásznat, erőteljes személyisége még a magyar szinkronon keresztül is átsugárzik.
A Rémálmok sikátora bár jó film, nem tökéletes. Egyrészről az említett dramaturgiai baklövések miatt, másrészről pedig azért, mert ezt a történetet már számtalanszor elmesélték nekünk.
Hiába próbáltak egy fontos és általános érvényű témát feldolgozni, a készítőknek nem volt elég bátorsága, hogy mindezt formabontóan tegyék meg. Ez megakadályozza, hogy a film valódi katarzist váltson ki a nézőből.
Rémálmok sikátora (Nightmare Alley)
Amerikai dráma, 151 perc, 2021.
R.: Guillermo del Toro
10/6