Kultúra
„A cirkuszművészet több szinten működik”
Steve Ward: Lenyűgöző a programok és intézmények fejlődése
– Az általános vélekedés szerint a cirkusz csak a szórakoztatás egy formája, a többség feltehetően nemigen tekint rá művészetként. Hogy cáfolná ezt?
– A cirkusz mindenképpen művészeti forma, ebben hiszek. Ha megnézzük, különböző diszciplínák kombinációjából áll össze: magában foglalja például a zenét, a koreográfiát vagy a táncot. Ugyanezek a területek jelennek meg akkor is, amikor az emberek úgynevezett magaskultúráról beszélnek. Említhetünk olyan művészeket, mint Henri de Toulouse-Lautrec vagy Edgar Degas, akik cirkuszokról festettek, míg mások írnak vagy zenélnek róla. Ezért mondom, hogy a magasművészet egyik formájáról beszélünk. Habár hozzá kell tennem, hogy egyben vulgáris szórakoztatás is – és itt a vulgáris szót az eredeti latin értelmében használom, vagyis olyan, ami a népnek szól. A cirkuszművészet több szinten működik.
– Ez a többszintűség lehet az oka annak, hogy végigkísérte a történelmünket?
– Igen, de érdemes azért megjegyezni, hogy a modern cirkusz alig több mint kétszázötven éves. Emellett valóban, a cirkuszi stílusú tevékenységek története egészen az őskorig visszanyúlik. Egyes egyiptomi síremlékek zsonglőrködő embereket ábrázolnak, és vannak bizonyítékok arra is, hogy a római és görög időkben is léteztek akrobaták vagy épp gumiemberek. Azt hiszem, a cirkusz kezd újra népszerűvé válni – különösen az Egyesült Királyságban –, az emberek egyre inkább művészeti formaként tekintenek rá újra.
– Fekete Péter úgy fogalmazott, hogy Budapest a cirkuszművészet közép-európai központjává akar válni. Erről mit gondol?
– Budapestre rendszeresen járok 1991 óta, jól ismerem a várost, és a cirkuszokkal is kapcsolatban állok. Lenyűgöző volt látni az intézmények és a programok folyamatos fejlődését. A most megnyílt Cirkuszépületek Európában című kiállítás pedig csodálatos. A téma azért is fontos, mert ezek az épületek nem csupán legitimálják és kijelölik a cirkuszok helyét a társadalomban, hanem a kutatási tevékenységeknek, az edzéseknek, a múzeumoknak és a könyvtáraknak is otthont adnak. Budapestnek megvan a lehetősége, hogy a cirkuszművészet központjává váljon Közép-Európában.