Kultúra
Budapestre figyel a világ

A cirkuszfesztiválok történetében először nemzetközi szakmai és tudományos konferenciával kezdődött a XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál. A Cirkuszépületek Európában című szakmai tanácskozás részeként egy kiállítás is megnyílt, amely a Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában látható. A szakmai találkozón bemutatták a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ projektjét is, amelynek részeként világszínvonalú művészeti, oktatási és kulturális központ jön létre Budapesten. Ennek a makettje is látható a tárlaton.

A fesztivál szerdától január 17-ig négy kontinens mintegy száz artistaművésze részvételével várja az érdeklődőket. Ízelítőként Lkhagva Ochir mongol székegyensúlyozó számát láthatták a megnyitó résztvevői. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál szervezőbizottságának elnöke a konferencián hangsúlyozta: a nagyszabású nemzetközi szakmai rendezvény és az iránta megnyilvánuló érdeklődés is tükrözi, hogy Budapest a közép-európai cirkuszművészet központja, és egyben tudásközpont is.
„A Fővárosi Nagycirkusz nemcsak élő, a hétköznapjainkat átszövő művészeti ágat művel, de a magas színvonalú művészképzésről is gondoskodik. Emellett Budapest a régió tudásközpontjává lépett elő” – fogalmazott az államtitkár.
Kitért arra is, az új cirkuszépület nemcsak a világviszonylatban is kiemelkedő cirkuszművészeti tudás koncentrációjával, de a főváros kulturális életében betöltött jelentős szerepével, a belföldi turizmusra gyakorolt hatásával igazolja létjogosultságát, és jelentősen hozzájárul az ország nemzetközi turisztikai vonzerejéhez is. A cirkuszművészek továbbképzését szolgáló Artistaképző Intézet rövidesen elkezdődő beruházását nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá minősítették.
Fekete Péter szerint ezt nem csak a beruházás célja és nagyságrendje indokolta, hanem Magyarország előkelő helyezése ebben a művészeti ágban. Elismerően beszélt a Fővárosi Nagycirkusz megújításáról és az új artistaképzőről Alain Frère, a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál alapítója és művészeti vezetője is, aki szerint a látványterv alapján pezsgő oktatási, közösségi, kulturális tér jöhet létre Budapesten, ezzel is bizonyítva a cirkuszművészet összművészeti jellegét.
Pascal Jacob francia író, gyűjtő, cirkusztörténész különösen izgalmas helyszínnek nevezte Budapestet. Mint mondta, a konferenciák és a kiállítások igazán magasra emelik a rendezvény színvonalát, és egyben dicsérik a szervezők kreatív látásmódját is, amely ebben a szakmában is a legfontosabb követelmény. Steve Ward társadalomtörténész – aki az Egyesült Királyságban, Németországban és Brazíliában számtalan cirkuszfesztivált álmodott, szervezett és rendezett meg – egyebek mellett arról beszélt, a magyarországi grandiózus szervezés, a programok sokszínűsége, a résztvevők szakmai kvalitásai, a kiállítás tematikája erősíti Budapest szerepét a nemzetközi cirkuszművészeti és összkulturális vérkeringésben.