Kultúra

Zseni, de nem őrült

A Művészet templomai új filmje arra keresi a választ, mi formálta Salvador Dalí személyiségét

Két évvel ezelőtt mutatták be a Művészet templomai sorozat részeként a Salvador Dalí: A halhatatlanság nyomában című dokumentumfilmet, amely a 20. század egyik legismertebb festőjének életéről szólt 1929 után – ekkor ismerkedett meg élete szerelmével, Galával, és hitet tett a szürrealizmus mellett – egészen 1989-ben bekövetkezett haláláig.

Zseni, de nem őrült
Salvador Dalí (jobbra) fiatalon elkezdte saját brandjének építését
Fotó: Pannonia Entertainment

A készítők – a Gala-Salvador Dalí Alapítvány – ezúttal azt ezt megelőző időszakot mutatják be legújabb filmjükben, amely Salvador Dalí ifjúkora – Naplók 1904–1929 címmel került a hazai mozikba.

A stáb naplóbejegyzések, interjúk és visszaemlékezések, valamint szakértők segítségével bejárva Dalí fiatalkorának főbb helyszíneit elsősorban arra keresik a választ, milyen tényezők alakították a festő személyiségét, és hogyan alakult ki jól ismert, sajátos világlátása.

Dalí családi környezete első ránézésre átlagos, a klasszikus 20. századi felállást láthatjuk egy szigorú édesapával és egy meleg szívű édesanyával. Csakhogy Dalí születése előtt nem sokkal bátyja huszonkét hónapos korában meghalt. A szülők pedig abbéli meggyőződésükből, hogy elhunyt gyermekük reinkarnálódott a fiúban, ugyanazt a keresztnevet adják az újszülöttnek: Salvador. Hogy ez a trauma milyen mértékben nyomta rá a bélyegét Dalí személyiségére, azt a későbbi naplóbejegyzései is jól jelzik, elmondása szerint ugyanis már gyermekként egynek érezte magát elhunyt bátyjával. Ezt képzetet a szülők is – nyilvánvalóan a gyászolás megtagadásával – erősítették a gyermekben, aki szavai szerint már néhány éves korában biztos volt benne, hogy ő egy zseni.

Itt azonban érdemes megjegyezni, hogy Dalí tinédzser korától kezdve tudatosan építette fel saját imázsát. Kezdve a szándékosan különc öltözködésétől a kortársaitól való félrehúzódáson át egészen aztán későbbi festői világlátásáig, Dalí önmagát folyamatos pszichoanalízis alá vetve konstruálta meg visszamenőleg is a külvilág szemében őrültnek tűnő zseni karakterét. Más szóval: a film javarészt Dalí visszaemlékezéseire hagyatkozik, mint elsődleges forrásra, ennélfogva nézőként érdemes minimális kritikával fordulni a festő szavaihoz. (Ezt a film csak elejtett megjegyzések formájában villantja fel, ritkán.) Dalí ugyanis nem volt őrült, zseninek viszont zseni volt, akár művészete, akár saját ikonstátusának kiépítését tekintve. Persze nem azt állítjuk, hogy Dalí hazudik a naplóiban, hanem azt, hogy egy narratívát alkot meg saját személyiségének újra- és újraelemzésén keresztül, ami bár fontos és értékes ismeret, de látni kell a mögötte megbúvó szándékot, e végtelenül emberi gesztus esendő motivációit. Hiszen egy olyan szuggesztív művészről beszélünk, aki memoárjában a születését megelőző, anyaméhben töltött hónapokra is emlékezni vél – nem mellesleg varázslatosan leírva ezt az emléket.

Önmítoszteremtés tanúi lehetünk Dalí naplóbejegyzéseit hallgatva, amelyeket elsősorban a festmények jelentésrétegeinek feltárásakor érdemes figyelembe venni.

A készítők egyébként rendkívüli részletességgel, ügyesen sűrítve mutatják be fiatalkorának minden fontos aspektusát: kiskorában megmutatkozó, rendkívüli tehetségét, a festészetnek való elköteleződését, útkeresését, középiskolai és egyetemi éveit, nőkhöz való viszonyát, barátságát Federico García Lorcával és Luis Bunuellel, találkozását Pablo Picassóval és persze a szürrealista mozgalommal. Mindeközben láthatjuk azokat a tájakat is, amelyek későbbi festményein rendre visszaköszönnek, és megismerhetünk olyan korai képeket is, amelyeken a művész az impresszionizmussal, a naturalizmussal vagy épp a kubizmussal kísérletezett. A Salvador Dalí ifjúkora remek, minőségi dokumentumfilm, amely azoknak is nyújthat érdekességet, akik jártasak a festő életében. Azok pedig, akik kevesebbet foglalkoztak vele, azért lehet izgalmas, mert látványosan kiolvasható belőle, miért pontatlan címke az „őrült zseni”. Ahogy Dalí egy alkalommal fogalmazott – igen, egyes szám harmadik személyben – önmagáról: „Az egyetlen különbség az őrültek és Dalí között az, hogy Dalí nem őrült.”

Salvador Dalí ifjúkora – Naplók 1904–1929 (Salvador Dalí. Diarios de Juventud. 1904–1929)
Spanyol dokumentumfilm, 65 perc, 2020
R.: David Pujol
10/8

Igazi különlegesség a vásznon

A dokumentumfilm kísérőfilmjeként először láthatja a hazai közönség a Destino, vagyis Végzet című rövidfilmet, amelyen 1945-ben közösen kezdett el dolgozni Salvador Dalí és Walt Disney. Az animációs film – amelyet végül pénzügyi okok és különböző elképzeléseik miatt félbehagytak – végül 2003-ban készült el, miután Walt Disney unokaöccse 1999-ben megtalálta a terveket egy fiókban. Az Oscar-díjra jelölt hétperces történetet mindössze néhány alkalommal vetítették korábban, így valódi különlegességnek számít bemutatása a magyar mozikban.

A történet Kronosz, az idő görög istene és a földi halandó, Dahlia szerelmét, kettejük egymásra találásának lehetetlenségét mutatja be szuggesztív, szimbolikus eszközökkel. A történet félreérthetetlenül magán hordozza a két művész jegyeit: Dahlia törékeny alakja, csillogó tekintete, a kezei közül kiröppenő madarak jól ismertek lehetnek a Disney-filmekből.

Eközben pedig hemzsegnek Dalí szürreális motívumai: a végtelennek tűnő, sivár táj, a horizontból előbukkanó nőalak, az elolvadó, átváltozó, romlásnak induló emberek és tárgyak, a háttérben vonuló óriáselefántok vagy a környezet elemeiből kirajzolódó arcok. Tipikusan olyan alkotás, amelynek képsorai belevésődnek az emlékezetünkbe, és hetek, hónapok múlva is újra hatalmába kerít az érzés: muszáj újra megnéznünk.

Kapcsolódó írásaink

Triptichon: Esterházy János kálváriájáról

Ā„Jó lenne a lengyelek, a szlovákok és a magyarok részvételével egy közös Esterházy Intézetet létrehozni, ahol a V4-ek szellemében elsimíthatók lennének a meglévő nézeteltérések”