Kultúra

Márciusban nyílik meg a Néprajzi Múzeum

Kemecsi Lajos főigazgató elmondása szerint kilencvenszázalékos készültségi fokon állaz új épület – Megérkeztünk címmel készül az időszaki kiállítás

Mintegy húsz év után, százötvenedik születésnapjára és az új otthonába való beköltözést várva arculatot váltott a Néprajzi Múzeum. A régi emblémákból tervezett új logó a folytonosságot jelképezi, derült ki az intézmény tegnapi sajtótájékoztatóján, ahol az is bejelentették, hogy márciusban megnyílik a Liget Projekt részeként készülő épület.

Márciusban nyílik meg a Néprajzi Múzeum
Újratervezték az intézmény egész arculatát a nyitásra
Fotó: Néprajzi Múzeum

„Kilencvenszázalékos készültsé­gen áll a beköltözés, márciusban újranyitjuk a Néprajzi Múzeumot” – jelentette be lapunk kérdésére Kemecsi Lajos főigazgató az intézmény tegnapi sajtótájékoztatóján, amelyen az intézmény új arculatát mutatták be. A Magyar Hírlapnak a főigazgató azt is elmondta, bár nemzetközi példák vannak arra, hogy üres múzeumi épületben is fogadják a nagyközönséget, ők ezt semmiképp nem szerették volna, így márciusban átalakított állandó kiállítással, a Méta tér elnevezésű új interaktív foglalkoztató teremmel és egy mintegy ezer négyzetméteres új, időszaki tárlattal várják majd a látogatókat. Kemecsi még azt is hozzátette, utóbbi kiállítás – amelyet ő maga rendez Megérkeztünk címmel a Néprajzi Múzeum elmúlt százötven évének izgalmas keresztmetszetét mutatja be.

Az Ötvenhatosok terén készülő új épület a főigazgató elmondása szerint amellett, hogy messzemenőkig kielégíti a korszerű múzeumi működés feltételeit, közönségforgalmi tereivel és zöld tetői­vel szerethető találkozási pont lesz a fővárosiak és a látogatók számára.

Amint a főigazgató hangsúlyozta, egy ilyen korszakváltás, mint hogy végre saját céljaira épült, új otthonba költözik a múzeum, szükségessé teszi az intézmény arculatának átalakítását is. Kemecsi úgy fogalmazott, a múzeum új logója, amelyet a mintegy húsz éve használt hármas embléma motívumaiból állítottak össze, a folytonosság mellett az értékek megőrzésének üzenetét is hordozza.

Ezután az arculat kialakításában közreműködő, a múzeum nyilvános pályázatán kiválasztott tervezők – a DE_FORM Stúdióból Demeczky Nóra és Dér Enikő, az Explicit Stúdióból pedig Kátay Hunor, Kovács Szilárd és Németh Sebestyén – közül Demeczky és Kátay bemutatták a friss arculat különböző elemeit. Kiemelték, egy olyan időtálló, egységes vizuális rendszer kidolgozása volt a cél, amely minden kultúrára egyszerre utal.

A koncepció különböző elemeit úgy találták ki, hogy azok minden kommunikációs felületen használhatók legyenek. „A fekete-fehér, illetve piros színnel kiegészített embléma és mintakészlete által a múzeum bárhol jól felismerhető” – hangsúlyozta Kátay. Az új arculat egyik alappillére az is, hogy kétnyelvű, hiszen a Néprajzi Mú­zeum számára, komoly nemzetközi intézményként nélkülözhetetlen az angolul való kommunikáció.

Kapcsolódó írásaink