Kultúra
Kamarazene Prousttal
Várjon Dénes zongoraművész: A Kamara.hu fő célja mindig is a művészeti ágak közti átjárhatóság volt

Fauré, Mendelssohn és Beethoven zenéi is hallhatók az idei Kamara.hu fesztiválon, amely tegnap este kezdődött a Zeneakadémián. Az őszi kamarazenei programsorozat megálmodói és művészeti vezetői évek óta a Simon Izabella–Várjon Dénes zongoraművész házaspár, akik idén Marcel Proust Goncourt-díjas francia író Az eltűnt idő nyomában című regényfolyama első kötetének motívumai köré építették a műsort, megidézve a múlt századforduló Párizsának szalonjait.
„Ez egy nagyon izgalmas korszak, amely fesztiválra kívánkozik” – magyarázta lapunknak Várjon Dénes Kossuth-díjas zongoraművész. A Magyar Hírlap kérdésére elmondta, évek óta fogalmazódik bennük a gondolat, hogy Proust álljon a programsorozat középpontjában.
„A Kamara.hu fő célja mindig is a művészeti ágak közti átjárhatóság felmutatása volt, ehhez pedig Proust nagyon jó alany. Az írónak magának is nagyon fontos volt a zene, rajongott például Beethovenért, de az egész regénynek nagyon erős a zeneisége” – emelte ki. Várjon még azt is hozzátette, Camille Saint-Saëns és Gabriel Fauré is megjelenik a programban, akik Proust kortársai voltak, valamint César Franck művei is szerepelnek.
„Ha a zene a pillanat és a múlt művészete, akkor az előadó-művészet az emlékezés. Sajátos és megismételhetetlen felidézése egy zeneszerző darabjának, egy kornak, stílusnak és magának a komponistának” – szól a Kamara.hu idei mottója, hiszen a korszakalkotó mű egyik fő témája is az emlékezés. A fesztivál nyitóestjén az emlékezést és a fiatalságot Janaček Ifjúság című kompozíciója és Mendelssohn tizenöt éves korában komponált D-dúr szextettje jelenítette meg, köztük pedig Fauré-művek ábrázolták az álom és ébrenlét motívumait. Szintén az emlékezés kapcsán szombaton gálaestet is tartanak Mozart-zongoraversenyekkel, a száz éve született Anda Géza előtt tisztelegve, és egyúttal felidézve: Várjon Dénes volt az Anda Géza Fesztiválok művészeti vezetője.
A programban ősbemutató is szerepel: a vasárnap délelőtti koncerten Mozart, Beethoven és Franck művei mellett először hangzik el közönség előtt Kurtág Györgytől a Devich Sándor emlékezete, Perényi Miklós csellóművésztől pedig a Zongoraötös című kompozíció. A műsorban helyet kapott még olyan különlegesség is, mint a Kvartett az idők végezetére Olivier Messiaentől, aki bár nem volt Prosut kortársa, de a 20. század egyik legkiemelkedőbb francia zeneszerzője igen.
A hangversenyeken közreműködő muzsikusok között van a művészeti vezetők mellett Baráti Kristóf és Giovanni Guzzo hegedűművész, Klenyán Csaba klarinétművész, Bársony Péter és Szűcs Máté brácsaművész, Schöck Atala mezzoszoprán, Karasszon Eszter csellóművész és Palojtay János zongoraművész. Az esti hangversenyek előtt Mona Dániel zenetörténész tart ismertető előadást a zeneművekről.
Ahogy az hagyomány, Simon Izabella gyermekeknek szóló koncerttel is készül Varázsóra címmel, a társművészeteket bemutató Hatszemközt idei vendége Nádas Péter Kossuth-díjas író lesz. A fesztivál részletes programja a közreműködő művészekkel és a jegyvásárlás a Zeneakadémia honlapján érhető el.