Kultúra

Féltve őrzött titkaink az unokáinkra is hatnak

A film megrázó momentumokkal ábrázolja az ártatlanságot egy olyan világban, ahol visszaélnek a naivitással, a gyerekeknek pedig túl hamar kell felnőniük

A videótáraknak, streamingszolgáltatásoknak köszönhetően mára sok olyan külföldi film lett egy gombnyomással elérhető, amely egyébként nem került volna a magyar közönség látóterébe. Ilyen kimagasló alkotás az Egyedül az álmaival című olasz dráma is, amelyet Catena Fiorello regénye nyomán készített el a rendező, Paolo Licata.  

Féltve őrzött titkaink az unokáinkra is hatnak
Lucia barátja egy fekete tyúk, amit pórázon sétáltat a parton
Fotó: HBO

A történet egy kis szicíliai faluban játszódik, az 1960-as években. Ebben az időszakban Olaszországban nagy problémát jelentett a munkanélküliség és az abból fakadó emigráció, amely a régiók egyenlőtlen fejlődése miatt leginkább Dél-Itáliát sújtotta. A tizenegy éves Lucia szülei is egy jobb élet reményében indultak el Franciaországba, hátrahagyva a kislányt, akit a nagymamára bíztak.

Már az első snitteknél erős érzelmeket felkorbácsoló, drámai jelenetnek lehetnek tanúi a nézők, a család erőszakos szétszakítása, az elhagyás empátiát ébreszt a helyzetet leginkább megszenvedő tizenegy éves Lucia iránt. A csillogó szemű, éles eszű kislány nehezen birkózik meg a fájdalommal, gyakran sétálgat a festői szépségű délolasz tengerparton, a kiruccanásra pedig olykor kedvenc fekete tyúkját is magával viszi. A kis állattal kötött barátsága szimbolizálja a kislány magányát, aki csordultig van dühvel és csalódottsággal, haragszik mindenkire, mert miközben családja egy általa elképzelt szebb, jobb világban keresi a boldogságot, addig őt hátrahagyták a világ végén.

A nagymama, Maria a film egyik legösszetettebb karaktere, akit kiválóan formál meg Lucia Sardo. A keménykezű asszonyt a helyiek közül sokan „Donna” Mariának nevezik, mert nagy tisztelet övezi a közösségben, mások a háta mögött tábornoknak hívják, tekintélyt parancsoló viselkedése, humortalansága, és rezzenéstelen arca miatt. Ez a viselkedés akkor a legszembetűnőbb, amikor Maria „kitagadott” testvérével, Pinával és családjával véletlenül összefut a faluban, és nem csupán levegőnek nézi őket, de unokájának is megtiltja a velük való érintkezést.

A film központi eleme a testvérviszály hátterében megbúvó titok, amely végig fenntartja a néző érdeklődését, hiszen az ellenségeskedés okát Lucia sem ismeri, így fittyet hány a „tábornok” intelmei­re, titokban találkozik a rokonokkal. Miközben az eltiltott családtagoktól törődést tapasztal, a szülei megszegik a szavukat, tovább mélyítve Luciában a fájdalmat. Az alkotás egyik visszatérő bölcsessége, hogy ha valaki úgy kezdi a mondatot, hogy „remélem”, végül nem teljesíti az ígéretét.  

A film az elhallgatott traumák, a kibeszéletlen érzelmek, a transzgenerációs hatások szomorú következményeire hívja fel figyelmet, valamint arra, hogy a kis szicí­liai faluhoz hasonló tradicionális közösségekben, amelyekben leginkább az számít, hogy erkölcsösnek, feddhetetlennek lássák az embert, és mindenkit megbélyegeznek, aki nem úgy viselkedik, ahogy elvárják, a kirakat mögött megtorlatlan maradnak az erőszakos cselekedetek, az igazságtalanság, a traumák tabusítása pedig a későbbi generációknak is sérülést okoz.

A film megrázó momentumokkal ábrázolja a gyermeki ártatlanságot egy olyan világban, ahol gyakran visszaélnek a naivitással. A felnőttek tapasztalataik útján olyan jelrendszerre tesznek szert, amely segíti őket a világ, az emberi kapcsolatok értelmezésében, és mivel a gyerekek ezeket még nem tudják értelmezni, könnyen belesétálhatnak a csapdába.

A gondosan felépített narratíva olyan hatást kelt, hogy a néző szinte szülői szerepbe kerül, és arra vágyik, hogy ott legyen Lucia mellett, amikor azok, akiknek vigyázniuk kellene rá, sem fizikailag, sem érzelmileg nem elérhetők számára. Az Egyedül az álmaival napfényes, tengerparti díszletben mutat be drámai élethelyzeteket a maguk meztelen valóságában. Teszi mindezt olyan életszerű reakciókkal és hiteles színészi játékkal, amely teljesen bevonja a közönséget egy álmodozó gyerek életébe, akinek túl hamar kellett felnőnie. Az alkotás elérhető az HBO videótárban. w

Egyedül az álmaival (Picciridda – Con i piedi nella sabbia)
Olasz dráma, 95 perc, 2020
Rendezte: Paolo Licata
10/9

Kapcsolódó írásaink