Kultúra
Rekordot értek el a kortárs művek tavaly és idén
A jelenkori művészetben a festészet továbbra is a vezető kategória
Komoly része volt a digitális hitelesítésnek abban a kiemelkedő bevételben, amelyet a jelenlegi évadban, azaz 2020/2021-ben produkáltak a művészeti árverések, ezek 2,7 milliárd dolláros bevételt hoztak egy év alatt – írta az MTI. Tavaly június 30. és idén június 30. között 102 ezer kortárs művészeti alkotást adtak el árveréseken. Az alkotások az 1945 után született művészek munkái: festmények, szobrok, installációk, rajzok, fotók, nyomatok, videók és digitális művek. A művészeti piac forgalmának 23 százalékát tette ki a kortárs alkotások eladása, míg húsz évvel ezelőtt ez az arány csak 3 százalék volt. A 2020–2021-es évadban 59 országban 770 aukciósház árveréseit összegezte a jelentés.
A műkincsforgalomban a Christie’s 32 százalékos, a Sotheby’s 26 százalékos, a Phillips 10 százalékos bevételt ért el. A kortárs művészeti piac forgalmában az úgynevezett NFT, azaz a nem helyettesíthető token hozott jelentős fellendülést, amivel a digitális műalkotásokat hitelesíteni és védeni lehet az illegális sokszorosítástól, lopástól.
Az NTF-alkotások az online forgalom egyharmadát tették ki 2021-ben, a globális eladásoknak pedig a 2 százalékát. Az aukciósházak igyekeznek integrálni a piac számára korábban ismeretlen műveket, mint például a digitális művész Beeple (Mike Winkelmann) alkotásait, akinek munkásságáról az első, 69,3 millió dolláros (21 milliárd forintos) árverési üzlete előtt csak kevesen tudtak. A műkincspiacnak ez a része elsősorban a harmincas vagy negyvenes éveikben járó, technikailag képzett, új gyűjtőket vonzza.
Az utcaművészet is nagymértékben támaszkodik az NFT-re, a graffitiművész Banksy egyike a világ öt legsikeresebb művészének az aukciókon. 2021 első félévében 123 millió dollárért (38 milliárd forintért) keltek el alkotásai.
A kortárs művészetben a festészet továbbra is a vezető kategória. A világméretű eladások 40 százalékával Kína a kortárs művészeti forgalom központjává vált, megelőzve az Egyesült Államokat (32 százalék) és az Egyesült Királyságot (16 százalék). Hongkong Londont is lehagyva, közvetlenül New York után következik a kortárs művészeti piac legfontosabb városainak élén. Párizs ezen a listán az ötödik helyen áll.