Kultúra

Kandinszkijtól Calderen át Moholy-Nagyig

Ötven év óta először láthatók együtt a harmincas évekbeli Abstraction-Création művészcsoport alkotásai Debrecenben

Az 1930-as évek Párizsának legnagyobb nonfiguratív művészcsoportja, az Abstraction-Création művészcsoport mintegy száz művét mutatja be a debreceni Modem – Modern és Kortárs Művészeti Központ október 3-tól látható kiállítása, amely komoly tudományos kutatás eredménye.

A budapesti Francia Intézetben tartott sajtótájékoztatón ismertette a minap a debreceni Modem – Modern és Kortárs Művészeti Központ legújabb nagyszabású, időszaki kiállítását. A helyszín nem volt véletlen, ugyanis az október 3-tól látogatható tárlat a harmincas évek Párizsában létrejött szürrealista-­nonfiguratív művészettel foglal­kozó csoport, az Abstraction-Création történetét dolgozza fel, a legkiemelkedőbb alkotók és művek felvonultatásával.

Amint a tájékoztatón elhangzott az Abstraction-Création 1931 és 1936 között működött Párizsban, amely akkor a művészeti világ középpontjának számított. A csoport saját galériát és folyóiratot működtetett, és csaknem száz tagot tömörített, húsz országból, mások mellett Vaszilij Kandinszkij, Alexander Calder, Jean (Hans) Arp, Auguste Herbin, Jean Hélion és Frantisek Kupka is tagja volt, több magyar művész mellett. „Az Abstraction-Création csoport történetét feldolgozó, nagyszabású tárlat nem utazó kiállítás, hanem komoly tudományos kutatás eredménye, amely részben átírja a nemzetközi és a magyar művészettörténetet is” – hangsúlyozta videóüzenetében a kiállítás szerdai budapesti sajtó-tájékoztatóján Puskás István, Debrecen alpolgármestere.

Mészáros Flóra, a kiállítás kurátora arra hívta fel a figyelmet, hogy csaknem ötven év után ez az első nagy nemzetközi tárlat, amely az Abstraction-Création csoportot helyezi a fókuszba. A művészettörténész felidézte: 2007-ben kezdte a téma kutatását és a feltárt mintegy kétszáz új forrás részben más megvilágításba helyezte a csoport történetét.

Sikerült például kimutatni a szürrealizmus és az absztrakció szoros kapcsolatát – ezt külön terem is feltárja majd a Modemben –, de a kiállítás kitér az első dimenzionista művek születésére is. A kurátor azt is elmondta, a tárlatot több mint három éve szervezik a Modemmel, és a legfontosabb csúcsművek közül többet is sikerült megszerezniük. Hozzátette: a kiállítás nem feledkezik meg a cso-port magyar alkotóiról sem, a világhírű Moholy-Nagy László, Alfred Reth (Réth Alfréd) és Étienne Beöthy (Beöthy István) azonban nem származásuk, hanem műveik kvalitásai révén kerültek a válogatásba.

Az ezerötszáz négyzetméteren felállított különleges tárlat 2022. január 30-ig lesz látogatható.

Vasúti kép Moholy-Nagy konstruktivista időszakából
Vasúti kép Moholy-Nagy konstruktivista időszakából
Fotó: AFP/Leemage

Kapcsolódó írásaink