Kultúra
Hetvenöt év után hazakerült Gustave Courbet festménye
Az 1862-es Fürdőzők az erdőben a Hatvany-gyűjtemény része volt

Az értékes alkotást a kilétét egyelőre felfedni nem akaró tulajdonos májusban vette meg a Sotheby’s aukciósház árverésén háromszázhúszezer dollárért. A Szépművészeti azt is tudatta lapunkkal, jelenleg zajlik a múzeumban a festmény restaurátori vizsgálata.
A realista barbizoni iskola legnagyobb hatású francia festőjének remekművét a tervek szerint novemberben a magyar közönség is láthatja majd. A Szépművészeti elemzése szerint az 1862-ben festett vászon majdnem tíz évvel a polgárpukkasztó, Fürdőzők című képe után készült, amelynek idealizálatlan nőalakjai hatalmas botrányt kavartak az 1853-as párizsi Szalonon.
„Noha a festő a Fürdőzők az erdőben esetében is ragaszkodott realista elveihez” – szól a múzeum tájékoztatása – a természethűséget érzékiséggel vegyítette: a hölgyek önfeledten mártóznak a vízben, csaknem kacéran tekintenek a néző irányába.” Mint írják, a nőalakok kontrasztot képeznek az erdő erőteljes zöld tónusaival, a vizuális ellentétet Courbet technikája is felerősíti: míg a figurákat hagyományos módon, ecsettel ábrázolta, a sokkal nyersebbnek ható tájat festőkéssel formálta meg.
A képet báró Hatvany Ferenc 1908 májusában vásárolta meg Párizsban, a Chéramy-gyűjtemény Georges Petit által rendezett árverését követően. A II. világháború végén a vásznat az európai rangú Hatvany-gyűjtemény több száz darabjával együtt banki letétben helyezték el, amelyet a Vörös Hadsereg katonái kifosztottak. A festmény sorsa innentől ismeretlen, annyi tudható, hogy a Sotheby’s árverésén Hatvany örökösei és a képet aukcióra bocsátó tulajdonos közti restitúciós megállapodás alapján került kalapács alá.