Kultúra
Zene és szöveg: egyre több a női dalszerző Magyarországon
Az Artisjus felmérést készített arról, hogyan alakul a nemek aránya a hazai komponisták és szövegírók körében
Amikor belemászik a fülünkbe egy dal, amit újra és újra lejátszunk a fejünkben, ritkán gondolunk azokra, akik megkomponálták és szövegezték kedvencünket. Az Artisjus évről évre regisztrálja az új dalszerzőket, és zeneipari blogján nőnapra felmérést készít arról, hogyan alakul a nők aránya ebben, az egyébként kissé „láthatatlan” iparágban.
A kutatásból kiderül, hogy Magyarországon tavaly, miközben minden korábbinál több szerző regisztrált a közös jogkezelőnél, az újonnan belépő nők száma háromszázharmincnyolcra, arányuk huszonegy százalékra emelkedett. Bár ez a szám alacsonynak tűnik, a Dalszerzo.hu-n közzétett írás szerint a 2005 előtt regisztrált alkotók között mindössze öt százalék volt a nők aránya, így az új adat előrelépésnek tekinthető az előző évtizedekhez képest.
Az adatbázis szerint jelenleg hivatalosan négyezer-egyszázegy női dalszerző, zeneszerző alkot hazánkban: negyvenkét százalékuk csak szövegírással foglalkozik, huszonnyolc százalékuk csak komponál, míg harminc százalékuk mindkét területen alkot.
A férfiakról szóló adatok egészen más képet mutatnak: mindössze huszonegy százalékuk dolgozik kizárólag szövegíróként, csak zeneszerzéssel negyvenöt százalék, mindkettővel pedig harmincnégy százalék foglalkozik. A magyar dalszerzők közül többen nemzetközi szinten is ismertek. Közülük Kozma Kata 2020-ban Flux Pavilion producerrel közös dalát, a You & I-t (amelyben társszerzőként és énekesként is közreműködött) már egymilliónál többször játszották le a Spotifyon. „Bár látok némi javuló tendenciát, 2021-ben messze nincs elég női producer és dalszerző a zenei vérkeringésben” – idézte az írás a dalszerző, producer, énekesnőt.
A fiatal korosztályban az elmúlt tíz évben nőtt az Artisjus-díjas nők aránya. Az elismerést 2016-ban Jónás Vera, 2017-ben Kozma Kata és Várallyay Petra, 2018-ban Lábas Viki (képünkön) és Szeder-Szabó Krisztina, 2019-ben Schoblocher Barbara, tavaly pedig Hegyi Dóra (Ohnody) is megkapta.
Számos nemzetközi szervezet próbál javítani a női szerzők helyzetén úgy, hogy láthatóbbá teszi őket, illetve speciálisan nekik szóló képzéseket hoz tető alá. Idén a Grammy-díjhoz kapcsolódó programsorozat a Women In The Mix című virtuális eseménnyel kezdődik, amely a produceri, hangmérnöki szakmákban működő nőket állítja középpontba, akiknek a zeneiparban való elhelyezkedése szintén nagy kihívás.