Kultúra
Élményközpontú tudásközvetítés
„Az is célunk, hogy kiskortól kezdve megszerettessük a gyerekekkel a múzeumok világát” – hangsúlyozta lapunknak Kenesei Zsófia múzeumpedagógus-történész

Mielőtt a koronavírus-járvány miatt bezárták a kulturális intézményeket, ellátogattunk a Magyar Nemzeti Múzeumba (MNM), hogy írjunk a Családi titkok a tárgyak mögött II. című programról. A tárlatvezetés azért is volt különleges, mert múzeumpedagógusok közreműködésével valósult meg, akik hol Mária Terézia udvarhölgyeként tűntek fel, hol talkshow-t mutattak be a kommunizmus idejéből.
A látogatók fellelkesültek, és a program végén széles mosollyal az arcukon mentek oda a tárlatvezetőhöz, hogy gratuláljanak, és megkérdezzék, mikor jöhetnének vissza egy újabb interaktív kiállítást megtekinteni.
Kenesei Zsófia múzeumpedagógus, történész, az MNM Múzeumi Tudásközvetítő Főosztályának főosztályvezető-helyettese lapunknak hangsúlyozta, a múzeumpedagógusi hivatás egyik legfontosabb része az, hogy élményeken, tapasztalatokon keresztül adják át a tudást, az intézményben őrzött értékeket. Ennek érdekében tárgymásolatokat, demonstrációs eszközöket, ruharekonstrukciókat is használnak.
„Amikor egy gyerek a saját szemével látja a több száz éves tárgyakat, esetleg kézbe vesz, megvizsgál egy rekonstrukciót, tud hozzájuk kötni történeteket, akkor megindul a fantáziája. Fontos, hogy biztosítani tudjuk számára azt a közeget, ahol fejlődhet az asszociációs készsége. Itt, a múzeumban a puszta ismeretátadás helyett az önálló ismeretszerzést helyezzük a középpontba, a passzív megértés helyett az aktív kommunikáción van a hangsúly. Akkor vagyunk boldogok, ha a foglalkozás után azt halljuk, sajnálják, hogy vége az eseménynek, és szeretnének még érdekességeket hallani. Emellett az is célunk, hogy kiskortól kezdve megszerettessük a gyerekekkel a múzeumok világát.”
A múzeum nemrég meghirdette ingyenesen elérhető márciusi online programjait. Lesz a középkort és a 19. századot bemutató tárlatvezetés, illetve a Málenkij Robot emlékhelyről is bejelentkeznek. A regisztráció után Zoom-linket küldenek, amin keresztül bekapcsolódhatnak az érdeklődők az eseménybe. Ezenkívül iskolásoknak is tartanak tárlatvezetéseket, múzeumi órákat és érettségi felkészítőt.
A szakértő arról is beszélt, hogy a fiatalabb korosztálynak szóló programjaikon lehetővé teszik a csoportfoglalkozást, játékos feladatokat találnak ki, valamint segítik az önálló munkavégzést is. Az érettségi felkészítők már komolyabb hangvételűek, hiszen ott a vizsgákon elvárt ismeretanyagot szeretnék átadni.
„A programokkal kötődni akartunk a kiállításunkhoz: a középkort a gazdaság és a társadalom összefüggéseiben mutatjuk be, de a reformkorral kapcsolatban is vannak interaktív előadásaink, ami egyébként is egy kiemelkedő időszak számunkra, hiszen akkor épült fel a Magyar Nemzeti Múzeum. Emellett az 1848–49-es szabadságharcot is bemutatjuk, illetve vállalunk világháborús témakörben is felkészítőket” – magyarázta a Magyar Hírlapnak a főosztályvezető-helyettes.
A múzeumpedagógus szerint ma is él az a sztereotípia, hogy a múzeumok unalmas helyek, ahol poros műtárgyak között üldögélnek a muzeológusok, ezért a tudásközvetítő szakemberek azon dolgoznak, hogy lerombolják ezeket a falakat, és hatékonyan támogassák a múzeumba járási attitűd kialakítását. Mint megtudtuk, az MNM múzeumpedagógiai mentori programjával gyakornoki lehetőséget is biztosít a pályakezdők számára, ahová olyan pedagógus, andragógus vagy szakirányú továbbképzésen tanuló hallgatókat várnak, akik érdeklődnek a múzeumi tudásközvetítő módszerek iránt.