Kultúra

Harminc év együttműködés a filmművészetben

Közép-Európát látni címmel online beszélgetést tartott hétfőn a The London School of Economics and Political Science a Visegrádi Együttműködés országainak film- és színházművészetéről. Az eszmecserén Káel Csaba, mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos mellett részt vett többek között Krzysztof Zanussi, világhírű lengyel filmrendező is.

Harminc év együttműködés a filmművészetben
Káel Csaba
Fotó: MH

A visegrádi országok film- és színházművészetének harmincéves közös történetéről, összefonódásairól és különbségeiről rendezett online kerekasztal-beszélgetést a százhuszonöt éves londoni egyetem, a The London School of Economics and Political Science.

A világ vezető társadalomtudományi felsőoktatási intézménye szervezte, Közép-Európát látni címet viselő eseményen részt vett Káel Csaba, mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Krzysztof Zanussi, világhírű lengyel filmrendező, Karel Och, a Karlovy Vary Filmfesztivál művészeti igazgatója, Zuzana Uličianska pozsonyi színikritikus és Irena Taskovski, bosnyák származású angol producer.

A moderátor, Mary Martin professzor kérdésére elsőként Karel Och beszélt a régió egyetlen A-kategóriás nemzetközi szemléje, a Karlovy Vary Filmfesztivál történetéről és jelentőségéről. Hangsúlyozta, hogy az esemény nemcsak lehetővé teszi, hanem szorgalmazza is a régiós és a nyugat-európai, illetve amerikai alkotók közti együttműködést. Külön megemlítette az East of the West-szekciót és versenyprogramját, amelynek fókuszában kifejezetten a korábbi szovjet blokk országainak filmművészete áll.

Őt követően Káel Csaba kormánybiztos először történelmi áttekintést adott a V4-ek kapcsolatáról, kiemelve a közös gyökereket, majd a rendszerváltozás okozta kihívásokat hozta szóba. Hozzá hasonlóan, Krzysztof Zanussi is a lengyel filmtörténet elmúlt évtizedeibe adott betekintést, szintén kitérve a '89 utáni változásokra. Zuzana Uličianska noha megemlítette az első szlovák nyelvű színházat, főként a Szlovák Kulturális Alapról és a pandémia okozta nehézségekről beszélt.

A bosnyák származású, Prágában és Londonban tanult Irena Taskovski producer pedig a régiós filmek és produkciók nemzetközi forgalmazásán túl a művészet identitásformáló hatását említette.

A továbbiakban ez utóbbi téma körül folyt az eszmecsere. Karel Och elmondta, hogy véleménye szerint a V4-es országok olyan szomszédok, akiket szeretünk, eltérő művészi meglátásaik ellenére is, mert azok gazdagítják a régió közös identitását. Ebből a szempontból is kiemelt szerep jut a filmfesztiválnak, amely nemcsak bemutatkozási, hanem találkozási és kapcsolatépítési lehetőség is. Káel Csaba szavaira reflektálva megjegyezte, a hetvenes években jobban tudtunk egymásról, jobban ismertük szomszédaink és az európai országok hétköznapjait, mert nem főleg amerikai, hanem régiós, illetve francia, olasz filmeket néztünk a mozikban.

Ahogyan a kormánybiztos hangsúlyozta, itt az idő, hogy európai életünkről indítsunk kampányt, és lebontsuk a „hollywoodi vasfüggönyt”. Hozzáfűzte hogy napjainkban lehetőségünk van újra felfedezni, milyen erős is a régiónk, milyen különleges energiát rejt kultúránk.

Azt is hangsúlyozta: közös történelmünk és gyökereink adják identitásunkat. Krzysztof Zanussi a visegrádi országok közös európai álmát hozta fel, amely szintén összekötő kapocs. Elmondta, hogy bár csalódnunk kellett az álomban, az létezik, és a periférián lévő országok is hozzájárulhatnak újrateremtéséhez. Ez egyesít minket – zárta gondolatait. Az eszmecsere végén még koprodukciós és forgalmazási kérdések is szóba került

Kapcsolódó írásaink