Kultúra

A magyar avantgárd nagymestere: Bortnyik Sándor

Jellegzetes kelet-európai művészsors Bortnyik Sándoré. Vitán felüli ösztönös tehetség sok megpróbáltatással, megfelelési vággyal és elismerés iránti sóvárgással. Egyszerre lázadó és behódoló, mégis, minden kettősség ellenére, mindenki, aki avantgárd művészettel foglalkozik Magyarországon, valahol Bortnyik köpenyéből bújt ki. Most a legértékesebbnek tartott korszakából származó képével gazdagodhat az Magyar Nemzeti Bank cégének műgyűjteménye.

A magyar avantgárd nagymestere: Bortnyik Sándor
Bortnyik legértékesebbnek tartott korszakából származó képével gazdagodhat az Magyar Nemzeti Bank cégének műgyűjteménye
Fotó: MH

Bortnyik Sándor 1893-ban született Marosvásárhelyen. Élete tragédiák sorozatával kezdődött: édesanyja születése után néhány nappal meghalt, édesapja pedig szó szerint beleőrült a fájdalomba, szanatóriumba került, és ott töltötte hátralévő életét. A gyereket magához vevő nagyapa pedig néhány év múlva tönkrement és főbe lőtte magát. A hányatott sorsú fiatal Bortnyik hamar elhagyta szülővárosát, Budapestre jött, ahol reklámgrafikából, plakátrajzolásból próbálta magát fenntartani, többek közt a Zwack Unicumnak is készített egy rajzot.

Egyszerre lázadó és behódoló, mégis, minden kettősség ellenére, mindenki, aki avantgárd művészettel foglalkozik Magyarországon, valahol Bortnyik köpenyéből bújt ki
Egyszerre lázadó és behódoló, mégis, minden kettősség ellenére, mindenki, aki avantgárd művészettel foglalkozik Magyarországon, valahol Bortnyik köpenyéből bújt ki
Fotó: MH

Ösztönös rajztehetség volt, de képezni szerette volna magát, ezért 1913-ban Budapesten beiratkozott Kernstok, Rippl-Rónai és Vaszary festészeti szabadiskolájába, ahol megismerkedett Mattis Teutsch Jánossal, aki 1916-ban bemutatta Kassák Lajosnak, és itt találkozott 1918-ban Derkovits Gyulával. 1918-tól a Kassák-kör tagja lett, a Ma folyóirat (Kassák lapja) rendszeresen közölte grafikáit, és még 1920 után is a Ma munkatársa maradt, amikor Bécsbe emigrált, ahol könyvcímlapokat tervezett, és megjelentette első albumát absztrakt sablonnyomatokkal. A Kassákkal való szakítása után – mint a későbbiekben is mindig, ha váltott – szatirikus festmény készítésével dolgozta fel a történteket. A húszas évek közepén alapító tagja, díszlettervezője lett a Zöld Szamár abszurd-dadaista színháznak, és grafikai tervezője az Új Föld című folyóiratnak. A harmincas években saját folyóiratot adott ki Plakát címmel, és Műhely néven grafikai magániskolát nyitott, ahol a Bauhaus elvei szerint tanított, mert 1922-ben, amikor külföldön élt, közel került hozzájuk, ismerte Moholy-Nagy Lászlót, és barátságot ápolt Molnár Farkassal.

Művészetének kezdeti korszakában sikeresen ötvözte a futurizmust, az expresszionizmust és a kubizmust. Fekete-fehér kubista linómetszeteket készített vers és könyvillusztrációnak, festményein viszont a kompozíciót erőteljesen kiemeli egyedi színdinamikája. Az 1930-as években könnyedebb, dekoratív stílusú, a polgári életet megörökítő zsánerképeket festett. A háború után a városi és falusi szegény emberek életét választotta témának, és elkötelezett híve volt a kommunista művészetpolitikának, de művészetében nem a szocialista realizmus hivatalosan meghirdetett elvárásainak tett eleget, legalábbis a festői eszközökben nem, csak témaválasztásában, és a „klasszikusok korszerűsítésén” fáradozott, amit sokan úgy értékeltek, hogy elárulta saját korábbi ideáit.

Bortnyik életműve jellegzetes közép-európai művészsors, sok töréssel, a társadalmi elvárásoknak való megfelelés okozta váltásokkal. Témaválasztásaiban a művészi önkifejezés vágya keveredik társadalomjobbító szándékokkal, a siker és elismerés iránti vággyal. A művészettörténet ezért sokáig zavarban volt művészetének megítélésével, noha abban mindig mindenki egyetértett, hogy kiemelkedő tehetség. Sokan rajongásig elismerték avantgárd periódusának érdemeit, de ők nem tudtak mit kezdeni a szocializmus ünnepelt alkotójával, az idős, kitüntetésekkel és rektori címmel felruházott mesterrel.

Mindenesetre a 2000-es években a műkereskedelem egyértelműen letette a voksát: 2008-ban Bortnyik festménye, az 1921-es Lámpagyújtogató, a magyar avantgárd emblematikus darabja, az első huszadik századi magyar festmény volt, amelyik 100 milliós kikiáltási áron indult a Kieselbach Galéria árverésén, és végül 170 millió forintos leütési áron kelt el.

A magas árat az is indokolta, hogy Bortnyik korai munkái nagyrészt elvesztek, szétszóródtak, ismeretlen helyen rejtőznek. Ez a rekorder kép is egy svájci magángyűjteményből érkezett haza. Még a Magyar Nemzeti Galériának sincs Bortnyiktól húszas évekből származó festménye. Ez volt az az évtized, amikor Bortnyik avantgárd, expresszionista és geometrikus festményeivel a világ élvonalába tartozott. A hazai múzeumok ebből a korszakból származó festményeknek csak Bortnyik által saját kezűleg készített másolataival rendelkeznek, amiket a hatvanas években készített a külföldön ragadt és szétszóródott munkák helyett.

Az 1924-es Mértani formák a térben című Bortnyik-festményért 1997-ben a maastrichti nemzetközi vásáron 250 ezer svájci frankot fizettek. Ugyanez a kép, amely 2005-ben visszatért a nemzetközi műtárgypiacra, az Art Baselen már egymillió svájci frankért kelt el. Ezt a képet kívánja most megvásárolni közbeszerzési eljárás keretében az MNB-Ingatlan Kft., amely az elmúlt időszakban jelentős műgyűjteményt épített elsősorban neoavangárd és geometrikus absztrakt kortárs magyar festők alkotásaiból. E képek nagy elődjének tekinthető a kollekció részévé váló Bortnyik-festmény.

Kapcsolódó írásaink