Kultúra

„Amikor a gyerekek aludni mentek felszigszalagoztam a telefont a mikrofonra”

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája új EP-t jelentetett meg szólóformációjával.

„Amikor a gyerekek aludni mentek felszigszalagoztam a telefont a mikrofonra”
Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája új EP-t jelentetett meg szólóformációjával
Fotó: Sinco

Az Ego tréning már csak a felállása miatt is (itt gondolva a billentyű és háttér vokál központúságra) régebbi pop irányzatok hangzásvilágát idézi vissza. Hogy, és miért nyúltál vissza ehhez?

– Amennyire én hallom a mai zenék túlnyomórészében is megtalálhatóak a háttérvokálok. Lehet, hogy el vannak bújtatva, és a gyanútlan hallgatónak nem tűnik azonnal fel, de ott vannak. Az igaz, hogy kicsit visszakanyarodtam a ma megszokott hangzástól, valószínűleg azért, mert gyerekként nagyon szerettem kórusban énekelni, és ma is szeretek másokkal több szólamban énekelni. A Quimbyben erre nincs túl sok lehetőség, egyszerűen más zenei világ. Így kifejezetten élvezem, hogy Dorinával (Galambos Dorina) és Flórával (Kiss Flóra) ezt be lehet pótolni. Nagyon sok ötletük volt, az énekdallamokat gyakorlatilag együtt írtuk meg a lemezre. Tehát a gyerekkori kórus szeretetemre vezethető vissza ez a vokál központúság. A hangzásvilág már más kérdés, hiszen abban szerepe van a hangmérnökünknek, Bernard Hahn-nak is, aki ennél a lemeznél, nem éppen mai hangszereket adott a kezünkbe: 70-es évekbeli dobok, basszusgitárok szólnak a lemezen, a Rhodes billentyűről nem is beszélve, hiszen azt ma már nem is gyártják, tehát nem is tud más lenni csak régi.

Ha már szóba került a hangzásvilág. A Quimbyben és a szólókarrieredben is markánsan megjelenik az álomszerűség, a fátyolos hangzások. Ez mennyire tudatosan a sajátod?

– Nálam ez inkább ösztönös, tehát, ha zenélek, akkor a témák, az ötletek természetesen jönnek.

Tehát inkább ösztönös zeneszerzőnek mondanád magad, mintsem egy minden hangot tudatosan elhelyező zeneesztétának?

– Magánál az írásnál érzésből dolgozom, de a hangszerelésnél szoktam figyelni. Amikor hangszerelésről van szó, muszáj tudatosnak lenni, mert előfordulhat, hogy több hangszer is ugyanazt játssza, vagy egymásra szólnak és akkor a dal már nem fogja ugyanazt jelenteni, mint amikor az meg lett írva. Amikor fel van véve egy dob, meg egy basszusgitár, és egy zongora, azoknak kiegészíteni kell egymást, nem lefednie. Ehhez már figyelni kell, ezt már csak tudatosan érdemes csinálni. De úgy gondolom, hogy ez még nem öli ki az ösztönösséget.


- Mennyi beleszólásod van a hangszerelésbe a Quimbyben és mennyi a szólóprojektjeidben?

– A Quimbyben, egy hatos társaságnál időnként heves viták is ki szoktak alakulni ennek kapcsán, de valahogy mindig összeállnak a dolgok, mert mindenki jót akar csinálni, csak hát lehet, hogy mindenkinek más az elképzelése a jóról. A saját albumomnál ez úgy nézett ki, hogy megírtam az ötleteket, aztán elmentem a próbaterembe Bátor Bencével (dob) és Paczári Viktorral (basszusgitár) játszogattuk a dalokat és igazából ők is belerakták a saját ötleteiket.
Így pedig teljesen meg tudnak változni dalok, ilyen például a Rossz ló, ahol amit én megírtam és ami a végeredmény lett az ég és föld.

Az Ego tréninget 2019-ben vettétek fel.

–Igen talán pont egy éve mentünk ki Stuttgartba, ahol három nap alatt vettük fel az összes instrumentális részt. 2020 januárjában pedig az énekekkel fejeztük be.

Az albumon szereplő dalokat régebben írtad, amikor ezeket elkezdted összegyűjteni, volt heuréka-pillanatod némelyik dalnál? Hogy igen, ez még aktuálisabb mint akkor volt.

– Ez a szövegeknél a legérdekesebb. Én mindig a zenét írom meg először, és azokat tartom meg, amiket jó hallgatni, amikből megmaradt egy-egy motívum. A szövegekkel akkor kezdek el foglalkozni, amikor már a zene fel van véve. Tehát az instrumentális részre írtunk a lányokkal egy énekdallamot és aztán arra születtek meg a szövegek. Van, aki először ír szöveget, nekem ez nem megy, mert én nem szoktam verseket írni, én dalszövegeket írok, több-kevesebb sikerrel.
Engem egy dalban először mindig a zene fog meg, ebbe beletartozik az ének dallam is, de csak utána jön a szöveg. Sose érdekelt az, amikor valaminek iszonyatosan jó szövege van, de hallgathatatlan a zenéje.

Tekintettél már teherként a szövegírásra?

– Nem teherként, de van, hogy nehezebben megy. Ennél az albumnál is volt két dal, melyeknél felkértem Kardos-Horváth Jánost, mert egyszerűen nem tudtam velük boldogulni, nem ment.

– Az albumon gyakori visszatérő témák a befelé fordulás, valamint a nő és férfi kapcsolata, sokszor szerelmes viszonya. Nem volt benned egyfajta félelem, amikor szerelmes dalokhoz fordultál? Hiszen a könnyűzenében ez a leggyakoribb téma.

– Igen a legtöbb valóban egy férfi-női egyenesen mozog, de mondjuk az Ego tréning című szám nem feltétlenül a szerelemről szól, hanem inkább a belső vívódásról, ilyen „húzd meg, ereszd meg” kapcsolatról. A Zéró gravitáció egy nagyon vidám dal, aminek a szövegét amúgy nem én írtam, hanem Kardos-Horváth János, de persze abban is ott motoszkál a férfi-nő kapcsolat. Úgy tűnik valahogy ebből nem tudunk kibújni. A Mondd vagy súgd pedig inkább a világról és abban az egyénről szól. Az Okos rulett pedig úgy született meg, hogy hallgattam a dalt és egyre inkább egy fagyos, tönkrement kapcsolat jelent meg előttem, amihez még ragaszkodnak az emberek. A Köszi viszont bármilyen emberi kapcsolatról szól, ami hozott valamit az életedbe, legyen az vagy jó vagy rossz.

Galambos Dorina, Balanyi Szilárd, Kiss Flóra
Galambos Dorina, Balanyi Szilárd, Kiss Flóra
Fotó: szilard.net

- A Köszi tudatosan lett albumzárószám?

– Én nem oda terveztem, Dorina és a kiadó szerette volna annak, én pedig engedtem a többségnek.

- Miért, hova raktad volna?

– Eggyel előrébb. Én lassú számmal fejeztem volna be az Ego tréninget, de a lányok mondták, hogy legyen már vidám a vége.

Objektum doboz

– Kéthavonta fog érkezni egy videóklip a számokhoz. Neked mennyi beszólásod van ezeknek a tartalmához? Illetve mennyit szeretnél, hogy legyen?

– Az alapötlet mindig tőlem származik, aztán már minden attól függ, hogy kivel dolgozom. Ami számít, az a megvalósítás és a költségvetés. Ilyenkor jönnek jól az olyan „szívességek”, mint, amikor a Hadik engedte, hogy náluk forgassunk, csak egyetlen dolgot kértek, hogy mire kinyitnak fejezzük be. De a költségvetéssel eddig nem volt probléma, hiszen a Mondd vagy súgd klipjét telefonal vettük fel. Ez a szám a karantén alatt új értelmet kapott, és szerettem volna egy klipet, ami megörökíti ennek a hangulatát, tehát éjszaka, amikor a gyerekek aludni mentek felszigszallagoztam a mikrofonra a telefont, és próbáltam valamilyen szöget keresni, hogy ne legyen nagyon béna.

– És mik a további tervek, ebben a kiszámíthatatlan időszakban?

– Ugye kéthavonta fognak megjelenni a videóklipek. valamint októberben érkezik egy ötszámos streaming koncert is, amit szintúgy a Hadikban vettünk fel. Novemberben megyek a TEDx-re is beszédet tartani, valamint koncertezni, amin talán én csodálkozom a legjobban. De alapvetően jó lenne csak úgy túlélni ezt az időszakot, a Quimbyvel is jó lenne télen elkezdeni próbálni, mert jövőre leszünk harmincévesek és ezt valahogy meg kéne ünnepelni.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom