Kultúra

A modern ember bajban van

Évek óta nem látott erős debütálásként írtak az angolszász sajtóban Taffy Brodesser-Akner első könyvéről, 2019 nyarának slágerkönyvéről, amely immár magyarul is olvasható. A Fleishman bajban van szerzője New York-i újságíró, regénye helyszínének is a nagyvárost választotta, ahol a főhős Toby Fleishman kínlódik a válásával és az új, független életével.

A modern ember bajban van
Taffy Brodesser-Akner első könyve erősre sikerült
Fotó: Twitter

Az alaphelyzet izgalmas: Toby egy reggel arra eszmél, hogy felesége már hajnalban elvitte a lakásába a gyerekeiket, majd elment egy jógatáborba, ahonnan egyébként majd hetekig nem jön vissza, sőt, elérni sem lehet. Az elbeszélőről fokozatosan kiderül, hogy Toby egyetemi barátja, Libby, akinek a cselekmény haladtával egyre több szerep jut, egyre jobban megismerjük. Később előkerül Rachel, a történet pedig nyitva marad.

Brodesser-Akner stílusa lendületes, sodró, a könyv olvastatja magát, éles és szarkasztikus leírásokkal mutatja be Toby közegét, a jómódú New York-i zsidó közösséget. A főhős új életének fontos eleme a telefonos randiapplikáció, az olvasó megkapja a lehetőséget, hogy egyszerre legyen rosszalló és kíváncsi, amikor a kalandjairól olvas.

A könyv lényege, hogy mire teljesen elmerülünk a főszereplő életében és mindent az ő szemszögéből értékelünk, tömören, de annál csattanósabban megismerjük a történet másik felét is. Nem tökéletesen váratlanul, mert sejteni lehet azért, hová fog kifutni a történet. Igaz, a szálak összefonása, a narrátor szerepének változása és saját szemszöge izgalmas adalék.

Az eddig megjelent kritikák alapján népszerű értelmezés többnyire arra szorítkozik, hogy az áldozatszerepben tetszelgő Tobyn feminista revansot veszünk azáltal, hogy megismerjük a sátániként lefestett felesége nézőpontját. Aki fogékony az ilyesmire, azt hamar magával is ránthatja a könyv második felének lendülete, de nem fekete-fehér a kép. Anélkül, hogy lelőnénk a poénokat: senkinek sincs tökéletesen igaza, senki sem hibátlan, senki sem egyértelműen áldozat vagy agresszor. Sajnos, úgy tűnik, maga a szerző is beleesik abba a hibába, hogy Toby felesége, Rachel törtetésében csak a női érvényesülésre, a feminista jelszavakra koncentrál, a férfitársadalom folytonos hibáztatására ahelyett, hogy reflektálna valamelyest a Rachel által kergetett célok ürességére és felszínességére.

Mindazonáltal a Fleishman bajban van rendkívül szórakoztató és mindenképpen tanulságos olvasmány. A gyökereit és valódi értékeit elvesztő társadalomban, ahol a fogyasztás az első és a hamis ígéretek, egymást érik a sérült emberek kiábrándító történetei. A végén, szerencsére, azért felcsillan a remény valami jobbra.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom