Kultúra

Az igazi műtárgy folyamatosan kommunikál a tulajdonosával

Idén lett 30 éves a Várfok Galéria, az egyik első, kizárólag kortárs művészetre specializálódott magánalapítású képtár. Kovács Krisztina művészeti vezető és egyik neves alkotója, Szirtes János, aki egyúttal a MOME média design tanszékének professzora az online tárlatvezetésről, a művész és a galéria együttműködéséről, a mecenatúra szerepéről beszélt, illetve arról, hogy mi is az a médiadesign.

Az igazi műtárgy folyamatosan kommunikál a tulajdonosával
Szirtes János „Tündérország” 1970-2020 című kiállítása
Fotó: Várfok Galéria

Mi új médiáról beszélünk, amely az online és szoftver művészetet foglalja magában. A számítógépben lévő programok kreatív használatát tanítjuk egyfelől, másrészt a médiaművészet kommunikációjával foglalkozunk, ami egyfajta audiovizuális képi kommunikáció. Az új média egyébként nagyon tág fogalom, a szemünk előtt fejlődik, nagyon nyitott – fejtette ki meglátásait Szirtes János az Origo azon a kérdésre, hogy miként is lehet meghatározni, körülírni a media design szakot.

Szirtes szerint a médiaművészetet művelő fiataloknál is ugyanazok az alaptételek, mint a performativitásnál vagy a koncept művészetnél korábban.

Ugyanúgy én vagyok ott, ugyanúgy kommunikálok valakivel, és ez a kommunikáció és a reakciók befolyásolják a műalkotást. Az interakció a művészet része, legyen az analóg vagy digitális világ, és mindkét esetben előidézek valamit, ami hat a környezetemre és a benne létező emberekre. A művészet minden esetben párbeszéd, a médiakommunikáció is az. Az élő performativitás számomra szent dolog,de a mai világban online platformokra költöztem fel, és képes vagyok a kamerának akciótérben online performanszokat létrehozni úgy, hogy ami történik, azonnal megosztom a közönségemmel, online felületeken teszem lehetővé az interaktivitást. Jelen időben érzem, látom a reakciókat, nemcsak a like-okat, hanem a kommenteket is. Tudom, sőt érzem, hogy eljut hozzájuk – vallja.

Vendalur
Vendaur
Fotó: Várfok Galéria

Ez a párbeszéd a járványhelyzetben kicsit másképpen valósult meg az online tárlatvezetéseken keresztül. Az alkotó azonban korábban már megtapasztalta, mennyivel szélesebb közönséghez juthat el ezáltal. 

Hogy sikeresek voltak az online akciók, az is bizonyítja, hogy amikor ismét kinyitott a galéria, és néhány hétig látogatható volt a kiállításom, nagyon komoly érdeklődést váltott ki – mondta Szirtes.

Nagyon jól működött online tárlatvezetés. Maga a művész beszélt a rövid videókon keresztül, egy-egy konkrét műre fókuszálva – fejtette ki Kovács Krisztina, hozzátette, ahogy a videók kikerültek az online térbe, sokakat megérintett.

Számos olyan visszajelzést kaptunk, hogy sokkal közelebb kerültek Szirtes János művészetéhez. A művész tárlatvezetése ugyanis merőben más, mint amikor a kurátor vagy a művészettörténész helyezi tágabb összefüggésekbe a műveit. Ő az alkotások keletkezéstörténetéről mesél, műhelytitkokat, belső információkat árul el. Megvilágítja egy-egy motívum eredetét, létrejöttének körülményeit, beleláthatunk művészi gondolkodásmódjába – mondta a galerista. 

A vírushelyzet a kortárs műkereskedelemre, a gyűjtőkre is hatással volt. A karanténidőszak felborította a Várfok Galéria 30. születésnapját ünneplő jubileumi évet.

Objektum doboz

Sikeresen átszerveztünk mindent, Szirtes János kiállítását meghosszabbítottuk, és utána egy olyan tárlattal jelentkeztünk, amelyet a karanténszituáció szült. Igyekeztünk ugyanis rugalmasan reagálni a helyzetre, így született meg a „Rendkívüli művek, rendkívüli időkben” kiállítás. Eredetileg ez egy hírlevélsorozat volt, így akartunk kapcsolatban maradni az ügyfeleinkkel. A kortárs művészetet akartuk bekapcsolni a művészettörténet folyamába kolléganőmmel, Dillmann Vandával, hogy akik idegenkednek tőle, azoknak is adjunk kapcsolódási és asszociációs pontokat. Szabad szellemmel és örömmel írtuk. Olyan játék volt, amely megérintette az embereket. Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk, hírlevelünkre még sohasem jött ennyi válasz – osztotta meg a karanténidőszak alatt szerzett tapasztalatait Kovács Krisztina. 

Szirtes: Az élő performativitás számomra szent dolog
Szirtes: Az élő performativitás számomra szent dolog
Fotó: Várfok Galéria

A galerista kiemelte, Szirtes János az egyik legrégebbi művészük, hozzátette, galériájukban alapelv, hogy teljes életműveket képviseljenek. Gyűjtőik nagy része olaj-vászon festményeket keres, de már nagy előrelépés történt az elmúlt évtizedben, hogy a fotográfia is bekerült a kortárs műkereskedelembe. Hosszú folyamat volt, amíg kidolgozták ennek a szabályrendszerét, hogy mit jelent például a számozott print, vagy hogyan tudják garantálni a fotók időállóságát savmentes papírral.

Beszélni kell a művészetről, nem hiszek a társadalomtól elzárt magányos művész figurájában – árulta el Szirtes azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne ösztönözni a mecenatúrát a hazai kortárs képzőművészetben.

Vannak pozitív példák, akadt olyan gyűjtőnk, aki kifejezetten a nehéz szituációra tekintettel, támogatásképpen vásárolt. Ez egyébként egy hosszú folyamat. A műtárgy nem pusztán dekorációs elem. Az a célunk, hogy az érdeklődő számára megtaláljuk azt az alkotást, amellyel együtt élve nap mint nap kap valami pluszt az életébe – fejtette ki Kovács Krisztina

Kiemelte, egy igazi műtárgy kommunikál a tulajdonosával, mindennap tud neki valamit mondani, vele van örömében, bánatában. Egy műtárgynak személyisége és kisugárzása van, aki ezt megérzi, abban elindul egy folyamat, és a végére megérti, milyen, az életéhez hozzáadó értéket birtokol.

Kapcsolódó írásaink