Kultúra

Minden művésznek kell az őt értő, rá áldozó közönség

Honnan lehet tudni, ki a jó kortárs művész? Többek között erről is beszélt az Origonak Molnár Ani, a nemzetközi színtéren is otthonosan mozgó galériatulajdonos és az általa képviselt Konok Tamás, a geometrikus absztrakt irányzat külföldön is elismert alkotója, akinek decemberben életműkiállítása nyílik a Ludwig Múzeumban.

Minden művésznek kell az őt értő, rá áldozó közönség
Molnár Ani és Konok Tamás
Fotó: Youtube

Mi, magyar kortárs galeristák sok mindent értünk el az elmúlt 10-15 évben, talán a legfontosabb ezek közül, hogy láthatóvá váltunk a nemzetközi közegben. Jó néhány magyar galéria rendszeresen részt tud venni rangos nemzetközi vásárokon, ahol be tudjuk mutatni a művészeinket. Ezek a platformok is hozzájárultak ahhoz, hogy sikerült eljuttatni a legjobb magyar alkotókat mértékadó nemzetközi intézmények és magánszemélyek gyűjteményeibe – mondta a kortárs magyar alkotók megítéléséről az Origo kérdésére Molnár Ani.

Hozzátette, a járványhelyzet legnagyobb veszélyét abban látja, hogy ha  a nemzetközi aktivitás tartósan visszaesik, nagyon nehéz lesz újra bevezetni magukat.

Kiemelte, jelenleg szinte minden nemzetközi vásárt töröltek vagy elhalasztottak a jövő évre. Például az Art Brussels és a Paris Photo New York rangos vásárokat, amelyeken a Molnár Ani Galéria idén tavasszal vett volna részt.

A vírushelyzet a világ minden részén nagyjából egyformán sújtja a kortárs galériákat, így amikor újra fog indulni a rendszer, aminek egyelőre a részei vagyunk, akkor nekünk sem szabad kimaradni. Kulcsfontosságúnak tartom ezért a folyamatos nemzetközi jelenlét és kapcsolatok fenntartását, akár online formában is – hangsúlyozta a galériatulajdonos.

Mint mondta, a legfőbb cél a jelenlegi helyzetben, hogy magyar galériák talpon maradjanak, amihez meg kell őrizni a hazai műtárgypiac aktivitását.

Objektum doboz

Amikor a magángyűjtők visszafogják a vásárlásaikat, a céges és intézményi vásárlások szerepe különösen felértékelődik. Gyakran nevezem a gyűjtőimet támogatóknak is, mert úgy érzem, hogy a kortárs művészeti alkotások vásárlása önmagában egyfajta mecenatúra, hiszen lehetővé teszi a művészeknek további művek létrehozását, a szükséges anyagok, festék megvásárlását, műtermük fenntartását, a galériák pedig a működési költségeiket tudják ezáltal finanszírozni  – tette hozzá. 

Konok Tamás a mecenatúra fontosságával kapcsolatban kifejtette, a művész karrierjének alapkérdése, hogy megtalálja a számára megfelelő galeristát. Alapvető feltétel, hogy a galéria tulajdonosa kedvelje a művész munkáit, hiszen a művész és galéria együttműködése így lehet csak tökéletes.

Mint elmondta, a művész önmagában nem tud jelen lenni a nemzetközi színtéren, kizárólag egy galérián keresztül mutatkozhat be. A galériással való kapcsolat nagyon fontos, de ugyanennyire létfontosságú a gyűjtők, mecénások szerepe, nélkülük nem működik ez az egész – fűzte hozzá.

Kell valaki, aki visszajelez, érti, amit csinálok, és anyagilag is áldoz rá, hiszen nekem ez a kenyerem is. Az énekesek sem szeretnek csak a fürdőszobában énekelni, kell a közönség. Minden művésznek fontos a közeg, amely meghallja, amit mond – mondta Konok Tamás .

A művész kérdésre elárulta, rögtön pályája elején, az első párizsi útján az utolsó élő impresszionista festő, André Dunoyer de Segonzac, Claude Monet közeli barátja és az egyik legfontosabb francia műgyűjtő, Paul de Laboulay vásárolt tőle.

Ez hatalmas szerencse volt, hiszen az utcáról, mappával a hónom alatt sétáltam be a galériákba, naiv voltam, és nem tudtam akkor még, hogy így nem szokott senki vásárolni. De amikor az egyik galériában összecsomagoltam a mappámat, odalépett hozzám egy elegáns, hetven év körüli úr, és átnyújtotta a névjegyét, hogy látogassam meg másnap a lakásán, ahová odahívta barátját, Segonzac-ot is. Figyelmesen átlapozták a munkáimat, őszinte elismeréssel dicsértek, majd két-két képemet meg is vásárolták. Az élethez szerencse is kell – elevenítette fel a történteket a geometrikus absztrakt irányzat külföldön is elismert alkotója.

Konok Tamás művei számos hazai és nemzetközi múzeumban megtalálhatók. Magyarországon többek között a Ludwig Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum, az Iparművészeti Múzeum mind őriznek tőle munkát, de része a rangos Vass László magángyűjteménynek is. Nemzetközi múzeumok közül kiemelném a berni Musée des Beaux-Arts, a párizsi Bibliothèque Nationale, a hollandiai Stedelijk Museum gyűjteményét. A legtöbb múzeum, intézmény, ahol kiállítása volt, vásárolt tőle képet is – fűzte hozzá Molnár Ani.

Az absztrakt művészet kapcsán Konok Tamás elmondta, hosszú folyamat, amíg valaki megtalálja a saját stílusát, az ő esetében is sok gondolkodás és útkeresés előzte meg, míg rátalált arra az útra, ami kiteszi az egész életpályáját.

Meggyőződésem, hogy intelligencia és gondolati háttér nélkül nincs jó művészet, nekem sosem volt elég az üres formalitás. Keresem a dolgok szerkezetét, a konstrukciót, folyamatos redukálásban vagyok, amíg el nem jutok addig a végső vázig, amire ráépülhet aztán a dolgok – árulta el.

Konok Tamás híres arról, hogy rengeteget dolgozik. Ezzel kapcsolatban kérdésre kifejtette, az, hogy nekiáll-e festeni, sok mindentől függ, teljesen egyszerű, hétköznapi dolgoktól.

Amikor összeállt a fejemben egy nagyon erős művészi program, amit meg akarok valósítani, akkor az szinte lázszerűen éget, hogy csinálni kell. Tapasztalatom is van arról, hogy a robbanó indulat milyen hamar elpárolog, ha nem csinálom meg rögtön. Ahogy az írók is sokszor a villamoson ülve egy kis papírdarabra feljegyzik azt a néhány gondolatot, amire majd ráépül egy novella, egy vers, vagy akár egy teljes regény. Ezek az alkotás kegyelmi pillanatai, meg kell ragadni őket – mondta.

Molnár Ani hozzátette, ha egy művész készül egy tárlatra, ez egy plusz motiváció a számára, hogy akár nehezebb körülmények között is alkosson.

Mint mondta, ez most Konok Tamás esetében a december első hetében a Ludwig Múzeumban nyíló nagy retrospektív kiállítás lesz, a rákövetkező héten pedig a Molnár Ani Galériában is látható lesz egy tárlata.

Sokszor a legabszurdabb ötletekből lesz egy nagyhatású irányzat. Itt lép be az idő faktor, nem látunk hosszú távra előre. Nagy jelentőséget tulajdonítok az ambíciónak, ami alatt azt értem, hogy a művész akarjon létrehozni valami újat, amihez dolgozzon ki egy elméleti hátteret is. Nem utolsósorban elképesztően kitartónak kell lenni, akkor is, ha éppen nincsenek visszajelzések. Én Van Goghot azért tisztelem annyira, mert neki aztán semmi visszhangja nem volt, egyetlen egy képet adott el egész életében, azt is a testvére vette meg, mégis ekkora és ilyen egységes életművet hozott létre. Ehhez hallatlan önbizalom, kitartás, szorgalom és tehetség kellett – fejtette ki Konok Tamás. 

Kapcsolódó írásaink

Szerelem, szenvedély, színház

ĀHét bemutatóval és beavató színházi programmal várja nézőit a József Attila Színház az új évadban – Százmillió forintos támogatás a teátrum korszerűsítésére – Bodrogi Gyula Sztankay-emlékdíjat kapott