Kultúra
Csillagok, kamerák és tesztek

A sajtó képviselőinek is át kellett esniük azon az egészségügyi ellenőrzésen az Origo Filmstúdióba érkezve, amelyen minden film minden egyes stábtagja köteles alávetni magát. Mint később megtudtuk, a testhőmérséklet-mérés csak egy azok közül a szigorú intézkedések közül, amelyekkel a stúdiókomplexum, valamint az ott forgató producercégek – például a Pioneer Pictures és a Mid Atlantic Films – igyekeznek minél biztonságosabb körülményeket teremteni a koronavírus árnyékában. Átlagosan heti egy PCR-teszten mindenkinek részt kell venni, van, akinek háromszor, és a színészekkel szorosabb kontaktusban állóknak (sminkesek, fodrászok stb.) akár naponta is. Minderre azért van szükség, hiszen újraindult hazánkban a nemzetközi produkciók gyártása, visszajöttek a stábok – ahogy Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos fogalmazott. Káel korábban és a sajtótájékoztatón is hangsúlyozta, Magyarországon nem állt meg a filmes élet. ”Az elmúlt időszak komoly kihívást jelentett, de végig azon dolgoztunk, hogy a mintegy húszezer hazai szakembernek folyamatos munkalehetőséget teremtsünk” – emelte ki a kormánybiztos. Azt is hozzátette, nem üres mondat, hogy hazánkban a filmipar stratégiai ágazat: a filmes szakma tízmilliárdos állami költségvetési támogatást kapott, a televíziós és streamingelhető műfajok pedig még külön hétmilliárdot, az elmúlt tíz évben negyvenhárom nemzetközi produkció forgott hazánkban, és bizonyítja ezt a tekintélyes, ötvenegy tételes névsor, a magyar vonatkozású Oscar-díjasok fala is – sorolta Káel Csaba.

Az Origo Filmstúdió ugyanis tizedik születésnapján tisztelegni kívánt a nagy elődök előtt, ezért a komplexum fogadóépületében felállítottak egy, a magyar származású Oscar-díjasokat felvonultató dicsőségfalat, a Hollywood Walk of Fame (Hírességek sétánya) mintájára létrehozták a magyar Csillagösvényt, illetve minitárlattal – replika dolgozószobáikkal – idézik meg Adolf Zukor, a Paramount Pictures alapítója és a tavaly elhunyt Andy Vajna alakját. Az ötvenegy Oscar-díjas bemutatása mellett a híres magyar filmesek sétányán elsőre tizenkét csillag kapott helyet, Sándorházi Vilmostól kezdve olyan alkotók, szakemberek, akiknek a neve összeforrt a magyar filmművészettel.
Az dicsőségfalat és a Csillagösvényt Deák Kristóf, a Mindenki című rövidfilmmel 2017-ben Oscar-díjat nyert rendező avatta fel. Elmondta, elődeinek listáját látva nagyon kicsinek érzi magát, akinek fel kell nőnie a feladathoz, mégis önbizalmat ad neki, hiszen megmutatja, hogy nem a semmiből jövünk, óriások vállán állunk. Deák Kristóf kiemelte, a magyar filmszakma hármas kincs birtokában van: az elődök öröksége, a színvonalas oktatás és a világ élvonalába tartozó szakemberek mind hozzájárulnak a fiatal filmesek sikereihez. Az Oscar-díjas rendező azt is hozzátette, fantasztikus érzés a saját nevét gránitba vésve látni a Csillagösvényen olyanok társaságában, mint Kertész Mihály, Rózsa Miklós, Rofusz Ferenc vagy Zsigmond Vilmos.

Mint azt az Origo Filmstúdió képviselőitől megtudtuk, a dicsőségfal, az ösvény és a filmrészletekkel gazdagított kamaratárlat sajnos csak a komplexumban dolgozó vagy odalátogató filmesek és szakemberek számára lesz látható, nekik hivatott bemutatni a hazai filmszakma történelmét, egyelőre nem tervezik a nagyközönség előtt a megnyitását (legalábbis járványhelyzetben biztosan nem).
Az ünnepélyes átadást kerekasztal-beszélgetés követte, amelyen Káel Csaba és Deák Kristóf mellett részt vett Kemény Ildikó, a Pioneer Pictures ügyvezetője és Howard Ellis, a Mid Atlantic Films alapító-társtulajdonosa. Utóbbi két cég társproducer abban a három külföldi produkcióban, amelyek gyártása folytatódik az Origóban. A Pioneer szárnyai alatt visszatért hazánkba A Dűne stábja utóforgatásra, valamint megkezdődtek az Amazon Prime balerinákról szóló drámasorozatának, a Birds of Paradise-nak (A paradicsom madarai) munkálatai is a stúdióban, illetve külső helyszínen, a budapesti Vígszínházban. Emellett a Mid Atlantic irányításában a Nicolas Cage főszereplésével készülő UWOMT (The Unbearable Weight of Massive Talent) forog.

Az eszmecsere főbb kérdései arra irányultak, miként alakította át a koronavírus jelenléte a filmezési gyakorlatot. „A járvány átírta a filmek tervezését, költségvetését, és újradefiniálta azt is, hogy nézzen ki egy forgatási nap” – magyarázta Howard Ellis, aki az eltérő magyar, brit és amerikai protokollokról is beszélt. Kemény Ildikó kitért arra, hogy a stábok és a munka biztonságára fordított összegek megnőttek, a gyártás lelassult. Hozzátette: a stábtagoknak a reggeli munkába indulás előtt online tesztet kell kitölteniük a közérzetükre vonatkozóan, aztán következik a már említett testhőmérséklet-mérés, ezen kívül sokszor produkciónként eltérő erősségű maszkot kell viselniük. Zárásként Káel Csaba azt emelte ki, a járványhelyzet rosszabbodása esetén a kormány előírásainak megfelelően fognak cselekedni, mert a legfontosabb az emberek egészsége, de amíg lehet, igyekeznek folytatni a munkát.