Kultúra
Influencerek a kultúra megmentéséért
A múzeumvezetők szerint turisták hiányában az olaszokat kell becsábítani az intézményekbe

Noha az olasz múzeumok kinyitottak, továbbra is alig látogatottak. Azonnali publikumváltásra van szükség. Az intézetek vezetői szerint turisták hiányában az olaszokat kell becsábítani a művészet szentélyébe. A művészet mindenkié, kortól, társadalmi hovatartozástól, kulturális csoporttól függetlenül, véli Eike Schmidt művészettörténész, az Uffizi Képtár igazgatója, aki a fiatal generációt reneszánsz műalkotások megtekintésére invitálja. Az igazgató a világháló egyik legnagyobb befolyással bíró influencerét, Chiara Ferragnit hívja szövetségesének a fiatalokkal való kapcsolatfelvételhez. A cremonai születésű szépség örömmel lett a művészet mecénása.
Eike Schmidt a napokban személyesen tartott tárlatvezetést a reneszánsz művészet legjelentősebb képcsarnokában Chiarának, akinek báját nap mint nap húszmilliós követőtábora csodálja az Instagramon. A reneszánsz szépséget megörökítő Botticelli-alkotások, a Vénusz és A tavasz című festmények előtt fotózkodott Chiara, majd közzétette a közösségi hálón. A várt hatás pedig nem maradt el. Pár óra leforgása alatt ötszázötvenezer tetszést kifejező kommentet kapott, bár elenyésző számban érkeztek elmarasztaló kritikák is.
Bár sokak számára összeférhetetlen az elit kultúra és az internet összecsatolása, az azonban vitathatatlan, hogy az intézet igazgatójának számításai bejöttek. A következő hétvégén huszonhét százalékos növekedést mutatott a múzeumlátogatók száma, s túlnyomó részük huszonöt év alatti volt. A követők nemcsak Chiara szépségét értékelték, hanem a helyszín is elbűvölte őket, így személyesen is megtekintették a reneszánsz műalkotásokat.
Chiara Ferragni egyébként a Vatikáni Múzeumokat is felkereste magánlátogatáson, és a Michelangelo-freskókkal díszített Sixtus-kápolnában is fotózták. A szabályok szerint a világ legszebb kápolnájában tilos a fotózkodás, ám a jó ügy érdekében eltekintettek a szigortól.
A Torinói Egyiptomi Múzeum is influencerekkel próbálja felkelteni a fiatalok érdeklődését a kultúra iránti. Az egyiptomi édesapától és olasz édesanyától származó rapper, művésznevén Mahmood, a 2019-es sanremói dalfesztivál győztese legújabb videóklipjét az Egyiptomi Múzeum impozáns termeiben forgathatta le. Az Eldorado című videó néhány nap alatt másfél milliós megtekintést ért el.
Úgy tűnik, a látogatók visszacsábításán fáradozó múzeumok és művészvárosok cseppet sem törődnek a műfajában igen eltérő reklámarcok megítélésével. Egyetlen szempont számít. Az, hogy a művészet fiatal mecénásai befolyásukkal végre életet vigyenek az immár hónapok óta kihalt intézményekbe.