Kultúra

Újabb klasszikusok feketelistán

Az amerikai filmes szaklap, a Variety lapszerkesztője, Tim Gray véleménycikke tovább borzolja a kedélyeket

A Black Lives Matter mozgalom túlkapásai továbbgyűrűznek az Egyesült Államokban.

A minap a legnagyobb amerikai filmes szaklap, a Variety online hasábjain Tim Gray, senior rovat- és lapszerkesztő véleménycikkében az Elfújta a szél című klasszikus HBO Maxról való eltávolítását követően további olyan alkotásokról ír, amelyeket állítása szerint „figyelmeztető címkével” kellene ellátni, mert politikailag nem eléggé korrektek. Gray szerint a „problematikus filmek” elég széles skálán mozognak: a japánokra nézve rasszistának tekinthető az Álom luxuskivitelben, a West Side Storyval pedig az a baj, hogy a puerto ricóiakat szinte csak bandatagként ábrázolja.

Ennek fényében a negyvenes évektől napjainkig tíz olyan alkotást szedett össze, amelyeket szerinte csak elhatárolódó nyilatkozatokkal és kerekasztal-beszélgetések kíséretében szabadna vetíteni. Képtelen listáján a Clint Eastwood főszereplésével készült Piszkos Harryt (1971) a rendőri erőszak iránti szimpátiával vádolja, a filmtörténet egyik, ha nem legkedvesebb és legszeretetreméltóbb alkotásának, Robert Zemeckis hat Oscar-díjas Forrest Gump­jának azt rója fel, hogy ellenséges a politikai aktivistákkal, tüntetőkkel szemben. De talált kivetnivalót az Indiana Jones és a Végzet Templomában, A bárányok hallgatnakban, az azonos című angol romantikus bestselleren alapuló Mielőtt megismertelekben, sőt még Quentin Tarantino tavalyi kasszasikerében, a Volt egyszer egy... Hollywoodban is. Persze – mint írja – ez nem egyenlő a betiltással, de minden filmet kritikus szemmel szükséges nézni: ezek a filmek azt a kort reprezentálják, amikor készültek, a történelemre pedig – no meg az emberi bigottságra és érzéketlenségre – fontos emlékezni, nehogy megismételjük elő­deink hibáit.

Kapcsolódó írásaink