Kultúra

Lebilincselő krimi társadalomkritikával fűszerezve

A Hihetetlen című minisorozat sokkal több okosan felépített detektívtörténetnél – Toni Collette és Merritt Wever kitűnő választás a nyomozópáros szerepére

A rengeteg amerikai bűnügyi széria közül elsősorban témája miatt emelkedik ki a Netflixen látható Hihetetlen (Unbelievable) című minisorozat.

Lebilincselő krimi társadalomkritikával fűszerezve
A két nyomozónő nem, kollégáik viszont megkérdőjelezik a fiatal Marie vallomását
Fotó: Netflix.com

A nyolc részes alkotás ugyanis a nemi erőszak kényes kérdésköréről beszél lebilincselően, dokumentarista hűséggel és érzékenyen. A Pulitzer-díjas cikk alapján készült sorozat felkavaró és drámai képet fest a megerőszakolt nők helyzetéről és az amerikai igazságszolgáltatásról. Mindebből adó­dóan sokkal többről van itt szó, mint okosan felépített detektívtörténetről, megfelelően adagolt feszültséggel és olykor fanyar humorral. A Hihetetlen a megtörtént eseményeket, az erőszak testi-lelki anatómiáját a rendőrségi, kórházi, jogi procedúrával együtt úgy mutatja be, hogy közben komoly társadalomkritikát fogalmaz meg. Ám a történet azért is érdekes, mert a középpontjában nem az elkövető, hanem az áldozatok állnak. És minden áldozat története egy-egy mély és személyes dráma.

A forgatókönyv Susannah Grant írónak, egyben a sorozat egyik rendezőjének munkáját dicséri (akinek a nevéhez egyébként olyan filmek fűződnek mint az Erin Brockovich – Zűrös természet, a 28 nap, vagy A szólista). A sorozat fő történetszála a fiatal, kiszolgáltatott Marie sorsát mutatja be, aki nem igazán találja a helyét, egyik nevelőszülőtől a másikhoz csapódik, míg végül egy fiatalokat segítő szervezet rideg falai között talál valamiféle menedéket, de nehézségei vannak a munkahelyi beilleszkedéssel és sokszor magányos. Az amúgy is problémás lány helyzetét csak tetézi, hogy 2008-ban egy fekete maszkos férfi megerőszakolja. A lányt kihallgatják, azonban vallomásában akadnak ellentmondások. Nemcsak az üggyel foglalkozó két rendőrnyomozó, hanem a korábbi nevelőszülők és a néző is folyamatosan kétségek között vergődik, hogy vajon tényleg megtörtént-e az erőszak, vagy csupán Marie találta ki az egészet, hogy így kerüljön a figyelem középpontjába. Aztán egy másik történetszálon megismerjük a többi áldozatot is, ugyanis a tinédzser lány esetéhez kísértetiesen hasonló támadás ér egy egyetemistát egy másik államban három évvel később, de középkorú és idős nő is van az áldozatok között.

Két rátermett nyomozónő, Grace Rasmussen (az Oscar-jelölt Toni Collette) és Karen Duvall (Merritt Wever) ered az elkövető nyomába az FBI bevonásával. Egy idő után kiderül, jóval szerencsésebbek azok a nők, akiket Grace Rasmussen és Karen Duvall hallgat ki, hiszen ők maximális figyelmet és empátiát tanúsítanak az áldozatok iránt, ellentétben például azokkal a kollégáikkal, akik Marie-t hallgatták ki, és kérdőjelezték meg történetét reakciói miatt. Ráadásul a két nyomozó magánéletébe is bepillantást nyújt a sorozat, amitől még emberibb és szerethetőbb karakterek lesznek.

Mind Collette, mind Wever telitalálat szerepére, ahogy jó választás a Marie-t alakító Kaitlyn Dever is, aki kitűnően játssza a zavarodott, nehéz sorsú lányt – rezzenéstelen arca, mimikája sokszor beszél helyette. Noha a nemek szembeállítása több síkon is megjelenik a sorozatban, mégsem a nők felmagasztalására, sajnálatára vagy a férfiak gyűlöletére fut ki az egész. A Hihetetlen sokszor tehetetlen dühöt vagy éppen feszültséget vált ki a nézőből, mindemellett viszont hiteles képet kapunk az összetartásról, a csapatmunkáról, valamint arról is, milyen kemény munka egy ilyen ügy megoldása. De ami még ennél is fontosabb: világossá válik, miben hibás a rendszer és a társadalom.

Hihetetlen (Unbelievable)
Amerikai bűnügyi drámasorozat
Elérhető a Netflixen
10/8

Kapcsolódó írásaink

Párterápia időutazással

ĀNicolas Bedos filmje, a Boldog idők igazán lélekmelengető alkotás, olyan francia sztárokkal, mint Fanny Ardant, Daniel Auteuil és Guillaume Canet