Kultúra
Tájképek és csendéletek nélküli világ
Eszik Alajos alkotásain korunk karakterei jelennek meg többrétegűen, ironikusan, utalásokkal átszőve – Életművében hangsúlyos a nőábrázolás

A kiskunfélegyházi születésű, 1983-ban sokszorosító grafika szakon diplomázó Eszik Alajos napi nyolcórás alkotói munkája alatt egyszerre lelkendezik és siránkozik, ahogy kiállításának címe is elárulja. Lelkendezik, mert az Isten által teremtett világunk valóban csodálatra méltó, csak lelkendezni lehet a láttán. És siránkozni akkor, ha azt is észrevesszük, milyen rombolást tud végezni benne az ember. Márpedig a Magyar Képzőművészeti Egyetem nyugalmazott docense nyitott szemmel jár a világban, és istenadta tehetsége révén jól meg tudja ragadni korunk karaktereit. Ezek ábrázolását pedig át- és átszövi az irónia, például amikor hétköznapi figurákat sokszor szinte allegorikus magasságokba emel, vagy a számára nyomasztó dolgokat így próbálja oldani, ami saját bevallása szerint nála alkati tulajdonság. Amint a Pesti Vigadóban látható életműtárlata bevezetőjéből is megtudhatjuk, Eszik Alajos minden ábrázolási technika biztos kezű mestere, de emellett van sajátságos metódusa, alkotási folyamata is.
A most kiállított, az életműből bőséges merítést adó alkotások közül a leggyakoribb a fehér kartonra ceruzával, pasztellel, akvarellel felvitt emberalak. Ahol a háttér többnyire jelzésszerű és lényegtelen. Leginkább nőket látunk, a nőábrázolás átvonul egész életművén, mégpedig hangsúlyosan. És ha már itt tartunk, Eszik Alajos alkotásai közt csendéletet, tájképet ne nagyon keressünk, ahogy ez elmondható a fektetett képformátumról is. Érdekesség még az is, hogy a kiállításon látható a képcímekben is megjelenő Jacques Callot (1592–1635), a híres francia rézmetsző figurája, aki korában többek között a groteszk ábrázolások mestere is volt. Eszik művei tele vannak utalásokkal. Megjelenik rajtuk a közélet, a politika, ezt mutatja Bíró Mihály kalapácsos embere nővé alakítva vagy a Készülődés a nemzeti ünnepre című karton csirkemell-leárazása és egymásnak eső figurái. De érdekes az a 2003-ban megrajzolt, visszataszító (így utólag akár Harvey Weinsteinre is hajazó) figura, aki azzal fordul a fiatal szőkéhez: „Kis buta, már anyádat is én menedzseltem.” Eszik kikacsint a „kollégákra” is: lefesti Kokoschka nőjét és nagy hátsóval Isadora Duncant, Anna Zborowskát, Modigliani műkereskedőjének nejét, sőt a festő modelljét is a strandon. Aztán ha már megint a nőknél tartunk: látható a tárlaton egy Hulahoppozó cukorfalat, és a Seggkorszak címet adja egy manapság erotikusnak tartott pózban kiforduló, vörösbe öltözött szőkét mutató képnek.
De Eszik képein megjelenik a vallás és a kultúrtörténet is: a többször is visszatérő kalapácsos ember éppen Micimackóra emeli szerszámát. Vékony lábakon áll Dáviddal szemben a vaskos Góliát, Mária Magdolna megkeresztelésénél pedig az emelkedett pillanatot erősen zavarja a nő érzékisége. Káin az irigységbe már egészen belezöldült, Szent Sebestyént meg valahogy még egyetlen nyíl sem találta el. Az alkotó művészetében ugyanakkor már 2012–2013 körül, hatvanéves korában megjelent valamiféle összegzés is. A Célegyenes című munkán ott röpül a futó mögött a halál csontváz képében, amely A nagy futás című képnél már kezében pálcával egyenesen főhősünk nyakában helyezkedik el.
