Kultúra

Tradíció és jövőkép

Vigh Andrea: Az európai klasszikus zenéből eredő gyökereink nagyon fontosak, ezekből táplálkozva újulunk meg és nyitunk a világra: ez Liszt filozófiája – A Zeneakadémia rektora szerint tehetséggondozással sokkal jobbá tehetjük a társadalmat

A Zeneakadémián vasárnap rendezik az idei Tehetség napja programsorozatot, amely harmadszor enged betekintést a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem életébe, nyílt órákkal, előadásokkal, a hallgatók hangversenyeivel. Vigh Andrea Liszt- és Prima Primissima díjas hárfaművésszel, az intézmény rektorával azonban nemcsak erről a rendezvényről, hanem a 21. század kihívásairól, a Kodály HUB-ról és az elektronikus zenéről is beszélgettünk.

Tradíció és jövőkép
„Kötelességünk gondozni, felnevelni, pályára állítani rátermett muzsikusainkat”
Fotó: MH/Felvégi Andrea

– Vasárnapi programjuk, a Tehetség napja a Zeneakadémia mára már hagyományos rendezvénye. Három évvel ezelőtt milyen célból találták ki?

– Évről évre kijelölünk egy hétvégi napot arra, hogy be lehessen tekinteni az egyetemünkön zajló műhelymunkába. Az érdeklődők nagy szeretettel és nyitottsággal fordulnak hallgatóink felé, egész családok látogatnak hozzánk kisebb gyerekekkel vagy olyan fiatalokkal, akik már erre a pályára készülnek, és ezen a napon részletesebb információkra kíváncsiak. Tartunk kerekasztal-beszélgetést a zenei felsőoktatásról, és beszámolunk a távlati terveinkről is. Ilyenkor van lehetőség az épület bejárására a pincétől a padlásig, belehallgatni egy-egy hangszeres órába – például nyílt fuvolaórába, csellóórába, trombitaórába. Koncertek is lesznek a házban több helyszínen: a Solti Teremben például a Liszt Ferenc Kamarazenekar muzsikál együtt a legtehetségesebb fiataljainkkal. Az Egyházzenei Tanszék a Kupolateremben tart előadást, amelyet doktoranduszhallgatóink koncertje követ. Szabó Balázs orgonaoktatónk vezetésével közelebbről megvizsgálható a 2018 őszén átadott, felújított orgonánk is egy bemutatóórán. A Zeneakadémia diákjaiból álló együttesünk, a Korossy Trió is hangversenyt ad, hallhatják a Bartók Konzervatórium növendékeit, fellépnek harsonás és rézfúvós diákjaink-tanáraink is. Ilyenkor mindenkitől lehet kérdezni – tőlem is, hiszen én is ott leszek egész nap. A program megkoronázásaként a fiatalok körében is kiemelkedően népszerű Rolla János tanárunk vezényli a kamarazenekarunkat úgy, hogy ő maga is együtt muzsikál velük koncertmesterként. A hangverseny sztárvendége David Fray nemzetközi hírű zongoraművész, aki Bachot fog játszani.

– Hogyan definiálná a tehetséget?

– Nehéz megfogalmazni egy mondatban, talán le lehet szűkíteni képességek sokaságára, amelyekből összeállhat egy nagyívű pálya ígérete, ezért nekünk kötelességünk gondozni, felnevelni, pályára állítani rátermett muzsikusainkat. Ez a küldetésünk, hiszen alapítónk is „tehetség” volt a maga korában. Abban is biztos vagyok, hogy tehetséggondozással jobbá tehetjük a társadalmat. Látható, hogy aki zenével foglalkozik – és itt most nemcsak a professzionális zenészekre gondolok, hanem a műkedvelőkre, zeneszeretőkre, amatőr muzsikusokra is –, lélekben sokkal gazdagabbá és kiegyensúlyozottabbá válik.

– Az előbb említett kerekasztal-beszélgetés témája az, hogy miként reflektál a zenei felsőoktatás a mai kor igényeire. Egyáltalán szükséges-e reflektálnia, és ha igen, hogyan?

– A Zeneakadémia fontos hagyományokat ápol, az európai klasszikus zenéből eredő gyökereink sokrétűek és mélyek, ezekből táplálkozva újulunk meg és nyitunk a világra: ez Liszt Ferenc filozófiája, és ma is érvényes. E nyitottság azért is lényeges, mert a mai, változó világban nem lehet úgy gondolkozni, mint százötven éve. Különféle európai díjainkat sem csak az épületért vagy a koncertéletért kaptuk, hanem az ezektől elválaszthatatlan zenei felsőoktatási és kulturális tevékenységünkért. Ma rengeteg impulzus éri a fiatalokat, természetes a mobiltelefon, a tablet, a laptop, a neten majdnem minden elérhető. Fontos, hogy a gyerekek érdeklődését felkeltsük, tehát ha már használják ezeket, akkor igyekezzünk az oktatásba is bevonni a korszerű eszközöket módszertani fejlesztések nyomán.

– Hogyan?

– A fiatalok művészeti tehetséggondozására az öt jelentős magyar művészeti egyetem együtt nyert egy európai uniós pályázatot UNI-V-ARTS konzorciumként, és ennek zenei részéért mi vagyunk a felelősek. Munkánk eredményeként komoly digitális fejlesztés zajlott, és ingyenesen hozzáférhető pedagógiai segédletek készültek. A Városmajor utcai közoktatási intézményben a Kodály-módszerre épülő modellprogramunk zajlik, együttműködésben agykutatókkal. Mintegy fél éve elérhető a zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött Kodály HUB, amely a Kodalyhub.com weboldalon a világ ének-zene tanárait segíti, hogy minél élményszerűbb, a kodályi elveken alapuló órákat tarthassanak. A Kodály HUB tudásközpont egyrészt kereshető zenei adatbázis, amelyben a tanár például az adott korosztálynak, pedagógiai célnak megfelelően, ünnepkörhöz kapcsolódva vagy egyéb szempontok szerint választhat dalokat és az élményszerű tanítást segítő énekes játékokat. A Kodály Intézet szakemberei ellenőrzik, hogy ki és mit tölthet fel az oldalra. Óriási az érdeklődés a Kodály HUB iránt, már rengetegen használják világszerte. Emellett van olyan alapfokú zeneoktatási programunk, amely óvodáskortól indul, és szintén digitális eszközöket használunk. Hiszek abban, hogy ha a modern technikát jól alkalmazzuk, akkor a klasszikus zene sokak számára lesz elérhető, miközben arra tanítjuk a fiataljainkat, hogy képessé váljanak a zene nyelvén kommunikálni a közönségükkel.

– A nyílt nap programjában kifejezetten meglepő módon szerepel az elektronikus zene. Mi keresnivalója van ennek a műfajnak a klasszikus zenének otthont adó Zeneakadémián?

– Ez a műfaj a Zeneszerzés Tanszéken elektronikus zenei médiaművészet elnevezéssel, a klasszikus és az alkalmazott zeneszerzés szakirány mellett kapott helyet az ősszel elhunyt tanárunk, Jeney Zoltán Kossuth-díjas zeneszerző kezdeményezésére. Vasárnap a bemutatóórát Szigetvári Andrea szakfelelős tartja, illetve a hallgatókból álló Dark Flow Ensemble játszik. E formáció alkotói módszere a párbeszéden és a felfedezésen alapul, a tagok közösen alakítanak ki spontán és véletlen hangzásokat, amelyekből csoportos, úgynevezett metazene jön létre. Az elektronikus zene rendkívül izgalmas, állandó fejlődésben van, éppen ezért fontos, hogy a Zeneakadémia szakmai kontrollt, hátteret és minőséget biztosítson. Az alkalmazott zeneszerzés szakirány szintén ilyen, azért jött létre, hogy a filmes és a színházi világban is a legmagasabb szinten képzett művészek alkossanak. Nyitottak és elkötelezettek vagyunk a legjobb minőség, az igényes szakmai megoldások mellett.

Pályázat fiatal zenészeknek

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. 2020-ra is meghirdette az ifjú tehetségeket felkaroló állami zenei ösztöndíjakat, a pályázat szakmai lebonyolítója a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. – közölte lapunkkal az intézmény. A fiatalok három ösztöndíjra pályázhatnak: a Fischer Annie-ről, a háromszoros Kossuth-díjas magyar zongoristáról elnevezett ösztöndíj fiatal hangszeres és énekes szólisták pályakezdéséhez nyújt segítséget. A Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj célja, hogy segítse a fiatal zeneszerzők és zenetudósok pályakezdését. A Lakatos Ablakos Dezső-ösztöndíj célja segíteni a 30 év alatti dzsessz-előadóművészek pályakezdését. A pályázati űrlap és a pályázati felhívás megtalálható a Filharmonia.hu weboldalon, valamint az Alkotomuveszet.hu/palyazatok weboldalon. A benyújtási határidő február 9.
(PG)

Kapcsolódó írásaink