Kultúra
Száz éve hunyt el a plein air festő, Szinyei Merse Pál
Két remekműve, az 1873-as bécsi világkiállításon bronzéremmel kitüntetett Fürdőházikó és Szinye című, franciás karakterű festménye máig külföldön lappang

„A száz éve meghalt magyar festőóriás művészete ma is korszerű, és megalkuvásmentes egyénisége, hivatástudata és hazaszeretete ma is követendő példa” – írja Szinyei Merse Pálról a Magyar Érdemrend középkeresztjével tavaly kitüntetett művészettörténész, Prokopp Mária a Magyar Szemle tavaly őszi számában. Prokopp esszéjében aztán felidézi Genthon Istvánt (1903–1969), a két világháború közötti magyar művészettörténet kiemelkedő egyéniségét, a Szépművészeti Múzeum egykori főigazgatóját, aki már 1935-ben rámutatott: Szinyei Merse művészetének „aktualitása nem abban áll, hogy a külföldi eredményt azonnal átvette, hanem, hogy segítő kéz nélkül, önmagától lendült a magasba”. Mindez jól jellemzi, miért tartjuk ma is Szinyei Merse Pált a 19. század festő-géniuszának, a magyar – ha nem is impresszionista –, de plein air festészet megteremtőjének.
Középnemesi családban született 1845. július 4-én Szinyeújfalun (ma Chminianska Nová Ves, Szlovákia). A müncheni Képzőművészeti Akadémiára 1864-ben iratkozott be, tanulmányai alatt főként mitologikus, allegorikus műveket festett, de sokat foglalkozott a Faust-témával is. Az Akasztott elszállítása című képével nyert felvételt 1867-ben Karl von Piloty mesteriskolájába. A barbizoniak és Gustave Courbet hatására kezdett a szabadban – en plein air – festeni, ahol a napfény, az atmoszféra változásainak rögzítésével kísérletezett. Első nagyobb szabású műve (A Faun és Nimfa) a svájci Arnold Böcklin hatására utal. A plein air ihlette egyéni formanyelvéhez 1869-re jutott el, ennek első példái a Ruhaszárítás és A hinta című képek.
Első jelentősebb sikerét Az Anya és gyermekei néven ismert képével aratta, amelyet egy műkereskedő azonnal megvett. Nem sokkal később, 1869-ben haza kellett térnie, hogy beteg apja helyett a családi birtok ügyeit intézze. Három év múlva tért vissza Münchenbe, és elkezdte festeni fő művét, a Majálist, mellyel 1873-ra készült el. A magyar plein air festészet remekét műteremben készítette, tárgya Manet és Monet motívumaira emlékeztet. Ám „levegős, vibráló élettelisége ellenére” – amint azt Prokopp Mária írja – „a látvány elemei itt nem bomlanak olyan apró részletekre, mint a pillanatnyi impressziót elemző franciáknál: a sokak által a legszebb magyar képnek tartott festményen a tárgyak még megőrzik testiségüket. A Majálist ezért szokták a klasszikus hagyomány beteljesítőjeként, egyben az új festészet elindítójaként is jellemezni. A magyar művészetre azonban évtizedekig nem gyakorolhatott hatást, mert képét a kiállításokon mindenütt, és még sokáig, teljes értetlenség, sőt a kritika támadása fogadta.”
Emiatt elkezdett ritkábban festeni, inkább a gazdálkodásra koncentrált, és megházasodott. Ez idő alatt született híres festményei közül a feleségét, Probstner Zsófiát mintázó Lilaruhás nő. Szintén Jernyén alkotta meg a magyar realista tájábrázolás egyik remekét, a Hóolvadást – majd tíz évre felhagyott a festéssel. Felesége 1887-ben elvált tőle, lányaival elköltözött, Szinyei Félix nevű fiával maradt a birtokon. Végül Zempléni Tivadar biztatására kezdett el újra festeni 1894-ben.
A sikerre egészen a Műcsarnok millenniumi tárlatáig (1896) kellett várnia: a Majálist megvásárolta az állam, a fiatal festőgeneráció ujjongva fedezte fel benne elődjét. Országgyűlési képviselő lett, 1905-től az Országos Mintarajziskola (a későbbi Képzőművészeti Főiskola) igazgatója volt, és részt vett a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre (MIÉNK) megalapításában.
Utolsó korszakában főleg tájképeket festett, és végre külföldön is elismerték: Párizsban a Hóolvadással ezüstérmet, Münchenben a Majálissal nagy aranyérmet nyert, a római művészeti világkiállításon 1911-ben tizenkilenc festményével különtermet kapott. Első önálló tárlatát 1905-ben a Nemzeti Szalonban rendezték meg, és még megélhette, hogy 1914-ben a Szépművészeti Múzeum felállította a Szinyei Termet. Utolsó képét 1918-ban festette meg Csend címmel.
Egy év múlva visszavonult Jernyére, ott hunyt el 1920 februárjában. Halála után negyven nappal tisztelői és barátai megalakították a Szinyei Merse Pál Társaságot, a két világháború közötti időszak egyik legjelentősebb művészeti egyesületét. Nevét ma több utca, 1962 óta budapesti gimnázium is viseli, Eperjesen szobra áll.