Kultúra

Játék az idővel

A MOME hallgatóinak művei Rómában – Olyan időmérő alkotásokat hoztak létre, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a Bauhaushoz – mondta lapunknak Kókai Zsófia kurátor

A Római Magyar Akadémián nyílt After Bauhaus címmel tárlat, amely február 28-ig várja a látogatókat. Kókai Zsófia kurátorral a Bauhaus-iskola hatásáról és a kiállított munkák sokrétűségéről is beszélgettünk.

Játék az idővel
A munkák a tavalyi Bauhaus-centenárium évében készültek. Négy tanszék tevékenységét láthatjuk
Fotó: Várhelyi Klára

– Rómába érkezett az After Bauhaus című kiállítás. Milyen indíttatásból jött létre a tárlat?

– A Moholy-Nagy Művészei Egyetem (MOME) hallgatóinak reflexióit tárja a nagyközönség elé a kiállítás. Ezek a munkák a 2019-es tavaszi félév során, tehát a Bauhaus centenáriumi évében készültek Bauhaus-inspirációkból. Négy tanszék tevékenységét mutatjuk be: a Textiltervező, a Formatervező, a Média design és a Tervezőgrafika Tanszéket. Ez csak egy része a MOME-nak, hiszen tizenkét szakunk van.

– Hogyan inspirálta a Bauhaus-iskola világképe a mai fiatalokat?

– A Média design Tanszék például Chris Salter médiaművészt hívta meg, és az egyhetes intenzív kurzus során olyan alkotásokat kellett létrehozniuk a hallgatóknak, amelyek az érzékeléssel kapcsolatosak. Chris Salter kurzusának hívószava a Bauhaus volt. Az itt kiállító két hallgató, Kovács Dorottya és Szombathy András a Bauhaus-iskola inspirációjából jutott el a konformizmus szóig. Ez a fogalom napjaink individualista társadalmában szinte szitokszónak számít, ennek ellenére a konformizus rendeltetése a társadalom összekovácsolása. Olyan installációt alkottak meg, amely interakcióba lép a nézővel. Vizuá­lis lenyomatot készít a nézőről abban az esetben, ha odafigyel az előtte lévő mozgására, azaz interakcióba lép a másik személlyel. Ezt egy nagyon szép gesztusnak találtam, ezért választottam a galériába lépve az első alkotásnak, ez fogadja a látogatókat. A Tervező­grafika Tanszék munkáit a második teremben láthatjuk. Ez a tanszék is Bauhaus-iskolával foglalkozott nagyelőadásokon, kutatásokon és számos kurzuson keresztül. Tűzfaltervezés, bélyegtervezés, a Bauhaus-könyvek újragondolása, de olyan új technikák, mint a sound design is a feladatok között voltak. Az itt látható munkák a Kassák Múzeumban 2019. június 1. és szep­tember 1. között megvalósult Re:Flex – Kortárs tervezőgrafikai értelmezések a Bauhaus nyomán című kiállítás anyagát mutatják be.

– A Formatervező Tanszék által kiállított darabok milyen inspirációból születtek?

– Kreatív időmérő eszközöket hoztak létre az alapképzés első évfolyamának hallgatói. Olyan időmérő alkotásokat, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a Bauhaushoz. Arra keresnek választ, hogy mit és hogyan oktatnának ma a Bauhausban, ha nem szűnt volna meg, és folyamatos működésben lenne a mai napig. Milyen technikákkal, hogyan gondolkoznának a tárgyalkotásról, illetve az hogyan közelítené meg az idő múlását.

– Milyen típusú alkotásokat láthatunk ebben a szekcióban, amely a Játék az idővel címet kapta?

– Nagyon izgalmas alkotások kerültek ki a Formatervező Tanszék hallgatóinak kezéből. Vannak használati tárgyak, mint Lábady Leó TimeX nevű eszköze, amely ha egyszer lefolyik, akkor a lágy tojás fövésének idejét jelzi, ha kétszer, akkor pedig a kemény tojásét. Vagy Máth Dániel REStore névre hallgató, egy üveghengerben különböző méretű szemcséket és denaturált szeszt tartalmazó időmérője, amelyben a felrázás után pontosan öt perc alatt ülepednek le teljesen a szemcsék és alakulnak ki a rétegek, minden felrázás után ugyanaz a fizikai folyamat játszódik le, és ugyanannyi ideig is tart.

– Vannak igen látványos, szimbolikus időmérők is. Milyen gondolatok ihlették ezeket?

– Van, aki az elpazarolt időt dolgozta fel, mások a minőségi időt, van, amelyik az életünk két végpontját szemlélteti, a születést és a halált, a Bauhausban is fontos szerepet játszó meditációs, relaxációs időt, az elröppenő időt, a koncentrációhoz szükséges időt, a racionalitást és az emóciót, a munkával töltött időt és a szabadidőt vagy az ember számára legrövidebb, eszköz nélkül mérhető időt, a szívdobogást.

– Melyeket emelné ki az alkotások közül?

– Tarcsi Dóra Cairoscronos című műve például a Kronoszt, a pillanatok egymás utániságát, a kíméletlenül elfolyó időt és a Kairoszt aki a különleges, életet megváltoztató korszakokat idézi egy feltekeredett vörös fonál lassú leereszkedésével. Az időmérő három percet mér, ezzel utalva a Bauhaus három nagy korszakára és annak végére, azonban a mozgás folyamatos, egy periódus után újrakezdődik, ami a Bahuaus „örökéletűségét” jelzi. Az óra­-
lapon három csík van. Amikor a feltekeredések elérnek egy csíkot, az jelzi, hogy eltelt egy perc. Ábrahám Viktória Linea című alkotása is nagyon érdekes. Ez a koncentrációhoz szükséges időt dolgozza fel. Az emberi agy átlagosan húsz percig tud koncentrálni, és tíz perc pihenés szükséges ahhoz, hogy újra tudjon maximálisan figyelni.

– Az idő fogalma több alkotást is meg­ihletett.

– Igen, az imént említett időmérő pontosan ezt a két időintervallumot méri. Az idő múlását az üvegcsőben mozgó buborék szemlélteti. A Bauhausban végzett minőségi alkotói munkához teljes odafigyelés és precizitás volt szükséges. A Linea időmérő elősegítette volna a munkabeosztás kialakítását, és fokozta volna a munkavégzés hatékonyságát. Csiby-Gindele Rebekát az élet nagy ciklusai foglalkoztatták, létünk két végpontját mutatja be, a születést és a halált. Időmérő alkotásának megnevezése Decima. A görög mitológiában a párkák az emberi élet fonalát szövő, gombolyító, illetve elvágó három sorsistennő. Decima az élet fonalának hosszát határozza meg, eldönti, hogy testvérei tovább fonják vagy elvágják életutunkat. Az időmérő – hasonlóan a párkák döntéseihez – a születés és a halál körforgását mintázza. A szálak szétbomlása jelképezi egy életút elmúlását, összecsavarodása egy életút kezdetét. A két pillanat közötti időegység Magyarország lakossága gyarapodásának és csökkenésének ritmusát szemlélteti. Átlagban négy egész hat század percenként születik meg egy élet, majd öt és fél percenként múlik el. Lőrincz Áron Composition of Time című alkotása az időt hanggal méri egy kódolt rendszerben. Gertrud Grunow harmóniatan tárgyánál körvonalazódott az elképzelés, de inspiráció volt Arnold Schoenberg, a tizenkét fokú zene megalkotója is. Az alkotás a tizenkét zenei hangot használja az időmérésre, egy olyan tizenkét órás hangot alkot, amely lehetővé teszi maximum tíz másodperc hallgatással a pontos idő megállapítását. A fény másodpercenkénti pulzálásával, színének óránkénti váltásával és a körlapon lévő gravírozott téglalapok méretével pontosan leolvasható az idő.

– Mely Bauhaus-művészek ihlették a textil­-tervezéseket?

– Kecskés Krisztina a Bauhaus alkotói közül Xanti Schawinskyt választotta, a cirkuszi inspirációból készített színpadi látványtervei ragadták meg. A kollekció létrehozásánál megtartotta a Xanti által használt színeket, formákat, de a maga képére alakította azokat. A maga alkotta „közönségét” hozta létre, amely lézervágott falemezből készült, és az anyagok különböző pontjaira van betűzdelve, beültetve. Szatmári Fanni Virág az Oskar Schlemmer vezette szcenikai, színházi műhelyt választotta a Bauhaus-iskolában. A színpadi mozgást dinamikusan mutatta meg, illetve testformaelemzéseket végzett, amit a szereplők jelmezeinél használt fel. A kollekció hat sportágat jelenít meg: a kosárlabdát, a teniszt, a távolugrást, a vívást, a futást és a baseballt.

Kapcsolódó írásaink

Kinézni a világba

ĀKovács Dorottya: Számomra a Bauhausnak az az attitűdje fontos, ahogy megvizsgálták a világot, darabokra szedtek minden szertartásos rutincselekvést, és racionalizálták azokat