Kultúra

A fiatal művészek szellemi életünk megújuló energiaforrásai

A zeneművészet legtehetségesebb fiatal képviselői tizenkettedik alkalommal vehették át a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit a Művészetek Palotájában november végén. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjazott.

A fiatal művészek szellemi életünk megújuló energiaforrásai
A zeneművészet legtehetségesebb fiatal képviselői tizenkettedik alkalommal vehették át a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A magyar zeneművészet kiválóságaiból álló zsűri döntése alapján idén a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájában Balázs Elemér György zongorista, Cseh Péter jazz-gitárművész, Csőke Flóra csellista, Dobszay Péter karmester, Jenei Erzsébet hárfás, Korossy-Khayll Csongor hegedűművész, Megyimórecz Ildikó operaénekes, Scheuring Kata fuvolista, Szokolay Ádám Zsolt zongoraművész, valamint Tóth Kristóf hegedűművész vehette át a fejenként kétmillió forint támogatással járó elismerést. Az ünnepélyes díjátadó gálát november végén rendezték meg a Művészetek Palotája (Müpa) Üvegtermében, a reneszánsz stílus jegyében. A díjak átadását megelőzte a 2007-ben alapított, harminc éven aluli fiatalok számára adható elismerés támogatója, az MVM Zrt. vezérigazgatója, Kóbor György, illetve a zsűrielnök, Vigh Andrea köszöntője.

„Nem véletlen, hogy a Junior Prima Díj az MVM Csoport számára az egyik legfontosabb társadalmi ügy. Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt bő évtizedben már több mint száz kiemelkedő fiatal zeneművésznek nyújthattuk át ezt az elismerést, közülük sokan a nemzetközi zenei élet kiemelkedő tagjává váltak. Kötelességünknek érezzük a kulturális értékteremtésben résztvevő fiatal tehetségek elismerését, erkölcsi és anyagi támogatását. A fiatal művészek támogatása egy kivételes befektetés, hiszen ők jelentik szellemi életünk megújuló energiaforrásait” – hangsúlyozta a díjátadó gálán Kóbor György, az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A Junior Prima Díj zsűrijének tagjai a magyar zeneművészet szaktekintélyei közül kerülnek ki minden évben. A zsűri elnöke Vigh Andrea Liszt-díjas hárfaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora volt, őt segítette Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, Vásáry Tamás Szent István Rend-díjas zongoraművész, karmester, Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, Fekete Gyula Erkel-díjas zeneszerző, Binder Károly Erkel-díjas zongoraművész, Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész, Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, Jakobi László gordonkaművész, Szentpáli Roland tubaművész és Fazekas Gergely zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense.

„A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mindig is hitt a tehetség erejében, folyamatos jelenlétében és ma is töretlenül folytatja tehetséggondozó tevékenységét. A tehetség azonban önmagában sokszor kevés a sikerhez, gyakorlás, erőfeszítés nélkül nem juthat a felszínre. Megfelelő hozzáállás, alázat, megbízhatóság, akarat – azaz kőkemény munka – nélkül nincs igazi siker. Ha mindez együtt is van, meg is valósul, megfelelő anyagi és erkölcsi támogatásra is szükség van a kibontakozáshoz. A Junior Prima Díj éppen ebben, a siker megszületésében segíti és inspirálja a fiatal művészeket, ma ez számít ifjú zeneművészek körében a legnagyobb presztízsű elismerésnek” ­– tette hozzá Vigh Andrea. Az ünnepélyes díjkiosztót követően a közönség magyar népdalokat hallhatott a frissen kitüntetett Megyimórecz Ildikó tolmácsolásában.

Csőke Flóra, gordonka

Csőke Flóra
Csőke Flóra
Fotó: MH/Papajcsik Péter

– Édesanyja zongoraművész, mégsem ezt a hangszert választotta. Hogyan jött az életébe a cselló?

– Három éves múltam, amikor anyukám az Operaház szóló csellistájával, Devich Gábor feleségével, Anitával a Tükörteremben játszott. A koncert után odamentem anyukámhoz, és bár még nem tudtam beszélni, azt mondtam neki: mama, cselló. Onnantól kezdve minden nap ezt mondogattam. Leányfalun élünk, legközelebb Szentendrén volt zeneiskola, ahol négy évesen Négyessy Katalinnál kezdtem tanulni. Emlékszem, olyan pici voltam, hogy nem értem fel a hangszert. Volt egy kis piros székem, amit mindenhová hurcoltam magammal, hogy játszani tudjak.

– Milyen érzés volt megkapni az elismerést?

– Csodálatos, hogy ezt a díjat tizenkilenc évesen megkaphattam. Ahogy a gálán vetített bemutatkozó kisfilmemben is mondtam, ez nekem nem megállást jelent, hanem visszajelzést a tizenöt éves pályámról. Emellett egyfajta mérce is: figyelmeztet, hogy nem szabad alább adni.

– Mire fordítja az MVM Csoport biztosította anyagi támogatást?

– Másfél évem van még a Zeneakadémián az alapképzésből, azután Karlsruheban szeretném megszerezni a mesterdiplomát Fenyő László csellóművésznél, ezért ezt a pénzt erre az időszakra teszem félre.

Jenei Erzsébet, hárfa

Jenei Erzsébet, hárfa
Jenei Erzsébet
Fotó: MH/Papajcsik Péter

– Mit jelent hárfaművészként átvenni a Junior Prima-díjat?

– Mindenképpen nagy megtiszteltetés, de különösen hárfásként, mert kevesek kapják meg, ezért nagyon örülök neki. Remélem a későbbiekben is bebizonyíthatom, méltó voltam rá.

– Az MVM Csoport támogatásának köszönhető pénzjutalmat mire fogja felhasználni?

– Most jutottam el odáig, hogy saját hangszert tudok venni, ami komoly lépcsőfok egy hárfás életében, hiszen az egyszerűbb koncerthangszerek ára is hatmillió forintnál kezdődik. Úgyhogy a támogatás nagyobb részét erre fogom használni.

– A bemutatkozó videójában elhangzott, hogy nagyon fontosnak tartja a hangszer megismertetését a nagyközönséggel, elsősorban a fiatalokkal. Miért?

– Szerintem nagyon kevesen tudják pontosan milyen hangszer is a hárfa, hogyan működik, mire képes, mit lehet vele csinálni. Ez sokszor még zeneszerzőknél is előfordul, hogy nem ismerik igazán a hangszer működését, és emiatt többször kerülünk kényelmetlen helyzetekbe. Ezt a küszöböt szeretném átlépni, ezért szeretném minél nagyobb térben, minél jobban ismertté tenni, hogy ezt mindenki tudja. Ezt szolgálja részben az is, amikor a Sziget Fesztiválon is koncertezek a komolyzene népszerűsítése érdekében.

Dobszay Péter, karmester-orgona

Dobszay Péter, karmester-orgona
Dobszay Péter
Fotó: MH/Papajcsik Péter

– Huszonkilenc évesen, az idei rangidősként vehette át az elismerést. Mit jelent pályáján a Junior Prima-díj?

– Kicsit korszakváltást jelent. Tíz éve vezénylek koncertszerűen zenekart és tizenöt éve kórust, az elismerés pedig nagyon jóleső visszajelzés arra, hogy az eltelt időben a karmesteri repertoár első körének végigvezénylése figyelmet keltett. Szoktuk mondani, hogy motivál egy díj, amit én keményebben fogalmaznék meg: nekem elvárás.

– Milyen szempontból?

– Léc, amelyet innentől kezdve mindig meg kell ugrani. Persze baj lenne, ha ezt a lécet csak a Junior Prima tette volna fel, a magam számára mindig is ott volt. De nagyon örülök annak, hogy ezt a bizottság most megerősítette.

– Kissé szokatlan karmesterként orgonistának is lenni, a zongora gyakoribb hangszerpár. Hogyan alakult ez így?

– A karmesteri pálya egészen kisgyerekkori álmom volt, de képzés viszont csak felsőfokon létezik a zenei oktatásban, ezért először hangszert kellett választani. Az orgona önmagáért vonzott: a színgazdagsága, monumentalitása, az a végtelen skála, ami a leghatalmasabb hangzástól a legapróbb síkokig terjed. Aztán amikor a karmesterséghez úgymond visszataláltam, akkor vált kicsit alárendeltebbé az orgona, és derült ki rokonsága a zenekari hangzással is.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom