Kultúra

Így kell profin behálózni egy gazdag családot

Tömény, szimbólumokat használó művészi filmet rendezett a dél-koreai Bong Joon-ho – Az Élősködők középpontjában a szociális egyenlőtlenségek okozta konfliktusok állnak

Lebilincselő, letaglózó történetet vitt vászonra legújabb filmjében a meghökkentő munkáiról (A halál jele; A gazdatest; Anya) ismertté vált dél-koreai rendező és forgatókönyvíró, Bong Joon-ho, aki tízévnyi nemzetközi kitérő után tért vissza hazájába.

Így kell profin behálózni egy gazdag családot
Ki-woo (Choi Woo-shik) és apja (Kang-ho Song) is kiemelkedő alakítást nyújt
Fotó: Mozinet

Ennek eredménye az Élősködők című alkotás, amely egy tömény, szimbólumokat használó művészi film lett, és amely szerkezetét, dramaturgiáját, valamint képeit tekintve is igazi mestermű, miközben a műfajok széles tárházát vonultatja fel. S teszi mindezt úgy, hogy mindvégig minden műfajban remekel. Bong Joon-ho nem tud hibázni. Hiszen a vígjátéknak induló alkotás észrevétlenül megy át fergeteges fekete komédiába, izgalmas thrillerbe, majd horrorba, végül lesújtó drámába. És mindehhez zseniális operatőri munka és erőteljes, zsigerig ható képkockák társulnak. (A film a szakmát is meggyőzte: idén elhozta a cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát, és elnyerte még többek között a torontói nemzetközi filmfesztivál Grolsch közönségdíját, valamint a sydney-i filmfesztivál legjobb filmjének járó díjat is.)

A történet szerint a semmirekellő Kim család egy sötét, szuterén, koszos lakásban tengődik, a család tagjai munkanélküliek. A huszonéves gyerekek bár élelmesek (például ügyesen lopják a szomszéd wifijét), viszont diploma híján nincsen rendes munkájuk. A társadalom peremén élő (mondhatni: élősködő) család így pizzadobozok hajtogatásából tartja fenn magát, amíg egy szép napon olyan szerencséjük nem lesz, hogy a fiút, Ki-woot (Choi Woo-shik) egyetemista barátja megkéri, hogy amíg ő külföldre megy, helyettesítse angoltanárként a gazdag Park családnál. Ez a lehetőség azonban valóságos lavinát indít el a Kim család életében, hiszen addig ügyeskednek, amíg végül egymást beajánlva mindannyian a jómódú családnál töltenek be különféle pozíciókat. Kim-woo húga a nehezen kezelhető kisfiú művészetterapeutája, az apa, Kim Ki-taek (Kang-ho Song) a családfő sofőrje, míg az anya, Kim-Ki-jung (So-dam Park) az új házvezetőnő lesz. A gondok akkor kezdődnek, amikor a Park család elutazik, és a ház sötét titka, illetve a rengeteg feszültség, indulat és hazugság felszínre kerül. Ez az a pont, amikor a fanyar vígjáték pillanatok alatt horrorfilmmé változik.

A tudatosan és zseniálisan felépített, feszes filmszerkezet és dramaturgia hibátlan, mégis egy-két helyen kiszámítható a történetszál. A szépen fényképezett jelenetsorok szintén a legmagasabb művészi munka eredményei, és a színészi alakítások is egytől egyig kiemelkedők. Szimbolikus és mesteri az is, ahogyan a társadalom két végletét, a szó szerint lent és fent élők környezetét ábrázolja a rendező. Két zárt világ egymást szétfeszítő találkozása ez: a pincelakás mocskában, bűzében tengődők feszültsége csap össze az elit luxusával, rideg, valóságával.

A történet végére csak az erőszakos tombolás tehet pontot, ami így erőteljesen Quentin Tarantino munkáira hajaz. Ám a dél-koreai alkotásában talán mégsem az erőszakon van a hangsúly. Bong Joon-ho olyan mély társadalmi drámát, illetve szatírát rendezett, amelynek középpontjában a szociális egyenlőtlenségek okozta konfliktusok állnak.

A fordulatokkal teli alkotást a ma véget érő Koreai Filmfesztivál nyitófilmjeként láttuk, a hazai mozikban pedig december 5-től vetítik.

Élősködők (Parasite)
Dél-koreai vígjáték-dráma, 132 perc, 2019
Rendező: Bong Joon-ho
10/9

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom