Kultúra

Az oroszok „könyörületes” cárnéja

Helen Mirren fenséges alakítást nyújt Nagy Katalinként csillogó, élénk színű jelmezekben – A minisorozat a pazar díszletek és alakítások ellenére nem hibátlan

Azt, hogy miként vált anhalt-zerbsti hercegnőből III. Péter oldalán minden oroszok cárnéjává, majd férje meggyilkoltatása után az Orosz Birodalom cárnőjévé, nem mutatja meg az HBO új minisorozata.

Az oroszok „könyörületes” cárnéja
Patyomkin (Jason Clarke) és Nagy Katalin (Helen Mirren) életük végéig tartórománcát követhetjük figyelemmel a négyepizódos sorozatban
Fotó: HBO

Ugyanakkor a Nagy Katalin (Catherine the Great) című négyrészes széria a prológusban elmeséli, miként került a trónra II. Katalin, akivel a képernyőn 1764-ben, uralkodása második évében találkozunk először. Ekkor már hatalma teljes birtokában van – a korban szabadelvűnek talált beszéde, amely az első epizód leglátványosabb jelenetét adja, hatásosabb nem is lehetne. A minisztertanács kérve kérleli, hogy ne hirdesse ki a proklamációt a nemeseknek a szentpétervári Téli Palota egyik karzatáról. Az uralkodó nem tűr ellentmondást, semmi szín alatt nem hagyja, hogy beszédén akár csak apró változtatást is végrehajtsanak. A hallgatóság elfogadja, hogy Katalinnak a fejlődés és ésszerűség a jelszava, de amikor kihirdeti a rabszolgaság eltörlését, élénk felháborodás fogadja. Félnivalója így sincsen, hiába van egy kis ellenzéke, csupán egy valaki jelenthet veszélyt a koronájára: az „egyes számú rab”, vagyis VI. Iván excár, aki alig két hónaposan került a trónra, s aki egyévnyi „uralkodás” után immáron huszonhárom éve egy távoli város erődítményének sötét cellájában sínylődik.

A brit televíziós szakmában ismertnek számító Philip Martin rendezésében nincs minden a helyén, mert a Nagy Katalin cselekménye jószerivel csak Katalin vélt, vagy valós magánéleti esemén­yeire koncentrál, azon belül is leginkább az uralkodása idején szárnya kapott szexuális tartalmakra. (Katalinnak akadtak szeretői, de a nagy sze­xuális étvágyáról szóló pletykák többsége politikai támadás volt.) Két dologban azonban nem tudott tévedni: abban, hogy Katalint mindvégig a hatalom abszolút birtokosaként jeleníti meg, s abban, hogy Helen Mirren személyében a legjobb címszereplőt választotta, s aki mellé Jason Clarke személyében nagyszerű férfi főszereplőt talált. A felvilágosult uralkodó, akinek története már évtizedek óta megfilmesítésre várt, akaratos, pimasz, stílusos, de vérbeli királynő. Ellenlábasait – köztük a korábbi gyermekcárt – megöleti, az udvarmestert, Pál cárevicset és tulajdonképpen bárkit, aki útjába kerül, porig alázza. Élete során csupán egyetlen embert tűr meg maga mellett, „drága vezérőrnagyát”, Patyomkint. Be akar ülni a tanácsba? – szegezi kegyencéhez egy alkalommal az obligát kérdést. Elutasító választ kap. Innentől kezdve hisz neki, majd életük végéig tartó románcba kezdenek.

A II. Erzsébet által a lovagi cím női megfelelőjére, dáma rangra emelt Mirren, aki az utóbbi évtizedekben szinte rendre koronás főket vagy királynői tulajdonságokkal bíró asszonyokat játszik, fenséges alakítást nyújt Katalinként a csillogó, élénk színű jelmezekben. A replikák és kifakadások alkalmat adnak neki arra, hogy játszi könnyedséggel elhitesse velünk: Nagy Katalin figuráját rá szabták. S amikor látjuk táncot ropni, lóháton, katonai uniformisban, királynői pompában, nehéz nem arra gondolni, hogy a színésznő Helen Lydia Mironoff néven egy orosz famíliába született, a nagyapja pedig még a cári haderő ezredese volt. Patyomkin faragatlan, groteszk és szókimondó Clarke megformálásában, mellesleg élmény a Katalin iránt táplált érzéseinek négy epizódon keresztül történő alakulását figyelni.

A Nagy Katalin a pazar díszletek és alakítások ellenére nem hibátlan. A négy epizódból álló történet a végére szentimentálissá és kiszámíthatóvá válik, mégis öröm végignézni annak a cárnőnek a történetét, aki rendíthetetlen arckifejezéssel állította: csak akkor könyörületes, amikor az lehet.

Nagy Katalin (Catherine the Great)
HBO, péntek, 20 óra
angol-amerikai minisorozat, 2019.
10/7

Kapcsolódó írásaink