Kultúra
Egy utazóbőrönd matricái
Finta József építésznél Itália, Párizs és Spanyolország hangulatai nemcsak grafikákon, hanem a gyermekkortól írott versekben is jelen vannak

A Kolozsváron, majd Nagyváradon gyerekeskedő Finta József családjával kilencévesen a háború elől menekült Budapestre. Grafikusnak, és költőnek készült. Már öt-hat éves korában a patájával indítva a táguló orrlyukáig rajzolta a lovat, hétévesen pedig testvérétől megkapta Arany János balladáit, ami a költészet iránti, a mai napig tartó elköteleződést hozta meg számára. Nem véletlen hát, hogy a Képzőművészeti Főiskolán látta a jövőjét, de aztán mégis épp az erős rajzképzés miatt a Műegyetemen kötött ki, ahol aztán csak az ’56-os forradalom akadályozta meg abban, hogy oktató legyen. Így diplomázott le 1958-ban, és indult el az a páratlan pályafutás, ami az 1965-ös Ybl-díj után gyakorlatilag minden létező elismerést meghozott. Saját bevallása szerint a rajz által vezetett gondolkodás volt számára mindig a meghatározó.
És a rajz megmaradt a hatvanas évektől induló rendszeres utazásokon is, mert az építész szerint ezáltal lesz igazán saját a felfedezett világ. Finta József poggyászában mindig ott van néhány papír, fekete tinta és hozzá tollak, meg némi pasztellkréta is. A bőröndön pedig – legalább is eme kiállítás alapján – számos matrica, mindenekelőtt a szülőföldről, Erdélyből. Aztán Velence, Róma, Firenze és más itáliai városok következnek. Persze Párizs, Spanyolország és Hollandia sem maradhat ki. És az új évezredben a csodálatos Santorini és a szicíliai Cefalù, ahol, a házak kapui egyenesen a tengerre nyílnak. Gyönyörű helyek, de mégis csak jól látszik, hogy Erdély van Fintánál a legmagasabb polcon. Azon belül is Kalotaszeg, a Szilágy megyei Váralmás, Kolozsvár, és persze a Gyimesek, az egyik vers szerint rozoga busszal megközelített Gyimesközéplok, amelynek sofőrje minden faluban pálinkát ivott, hogy az utat elfeledje. És ott vannak a gyermekkortól írott versekben Itália, Párizs és Spanyolhon hangulatai mellett a régi vasárnapi ebédek is. Igen, kap egy kisebb felületet a kiállításon Finta családja is, a régi napokra visszaemlékező versekkel, Erdélyben készült fényképekkel és korai grafikákkal.
A grafikákon, a néhány erőteljes színekkel felrakott pasztellen pedig első sorban a templomok, katedrálisok Valkótól Váralmáson át Siena, Firenze, Tours, Amiens, Rouen és Párizs dómjaiig. És itt van az amszterdami Nieuwe Kerk is, ahol a másik vers szerint az oltár helyén pucér divatbábuk tolonganak.
Minden versében, minden rajzán ott van, hogy fél Európa Istentől való elfordulása miatt, mélységesen aggódik azért az európai kultúráért, amiben felmenői éltek és maga is leélte élete javát. Látja tisztán a bajokat, a romlásokat az örökéletűnek vélt építmény talapzatán. És építészként, közösségi emberként próbál is valamit tenni: megőrizni, tovább éltetni mindazt, amitől Európa Európa lett. Látni és lejegyezni a jövő számára mindent, ami fontos lehet, mert ahogy most a Notre Dame leégett, úgy egyszer csak víz alá kerülhet a másik örök szerelem, Velence is. És Cefalù masszív tengerparti házaiba is befolyik majd a víz, a régi, jó világ elmerül az idő tengerében.