Kultúra
Mi fán terem az operett?
Winkler Gábor belgyógyász–zenetudós könyve olvasmányos, és rengeteg kultúrtörténeti adalékkal szolgál, ám nem egyszerű kiszűrni belőle az ismeretanyagot
Ennek darabjai mintegy kislexikonként, kronologikus sorrendben haladva ismertetik a magyar festészet, színjátszás, filmkészítés, építészet legfontosabb korszakait, alkotóit, szereplőit. Mindegyik kötet óriási ismeretanyagot ölel fel, és igyekszik közérthető módon átadni azt, színes illusztrációkkal, archív dokumentumokkal, fényképekkel, szövegkönyv- vagy újságrészletekkel egészítve ki az átfogó kultúrtörténeti kalandozást. A sorozat legutóbbi darabja a népszerű, ám a mai napig sokszor kissé lenézett hungarikum, az operett műfajába nyújt betekintést. A kiindulópontja is részben annak bemutatása, hogyan vált ez a voltaképp könnyedebb műfaj magyar kuriózumként világhírűvé, olyan, nemzetközileg is népszerű szerzőkkel, mint Kálmán Imre, Lehár Ferenc vagy Huszka Jenő.
A magyar operett című munka szerzője Winkler Gábor, a Szent János Kórház belgyógyász–diabetológusa, aki közismert zenekedvelő, egyben ismeretterjesztő hírében is áll, a 2000-es évek elején négykötetes operaenciklopédiáját (Barangolás az operák világában) szakmai és olvasói körökben egyaránt dicsérték. A sorozatot folytatva 2013-ban pedig két, a korábbiakhoz hasonlóan vaskos kötetben annak „kistestvérét”, az operettet vette górcső alá. A Holnap Kiadónál megjelent puhafedeles ismeretterjesztő könyvecske előbbi munkájának összefoglalása.
Winkler nagy erénye, hogy nagyon olvasmányosan, hatalmas mesélőkedvvel ír, ezáltal elárasztja olvasóit a műfaj kialakulására, fejlődésére, a nagy szerzőkre, fontos művekre vonatkozó információkkal vagy például a leghíresebb színészekről (Latabár Kálmán, Fedák Sári), vitatott renoméjú operettszínházi igazgatókról (például Gáspár Margit) szóló anekdotákkal. Ez a hátránya is egyben: jó olvasgatni, de nehéz feldolgozni a rengeteg ismeretet, illetve kiszűrni, kikeresni belőle a konkrét zene- és kultúrtörténeti adatot, amelyre épp kíváncsiak vagyunk. A kiadó sorozatának többi darabjánál is voltak problémáink az ömlesztett információmennyiséggel, hiába kerül a kötetek végére név-, esetleg tárgymutató vagy mini fogalomtár, az olvasó könnyen elveszik a sorok közt, ennélfogva a könyvek kevésbé használhatók oktatási vagy tanulási célra – és ettől Winkler kötete sem különbözik.
Ugyanakkor mindenképp megsüvegelendő az a feldolgozott és idézett forrásmennyiség, amelyen a kötet alapul, és amely egyben tovább is tudja irányítani az érdeklődő olvasót vagy kutatót a mélyebb kérdések felé.
A kötet nem titkolt célja, hogy az operett kritikusai számára bebizonyítsa: alaptalan a műfajt rendszeresen komolytalannak, giccsesnek, „könnyűnek” bélyegezni csak azért, mert nagyobb tömeg szórakoztatására lett kitalálva. Feltárja az operett mélységeit is, a csillogás mögött rejtőző kemény munkát. Hogy ez mennyire sikerül neki, megítélni nem tudjuk, ugyanis némileg elfogultak vagyunk a műfaj iránt – jó értelemben. Ám az biztos, hogy az előítéletek lebontását nem szolgálja a könyv tartalmának teljesen ellentmondó, rózsaszínű borító.