Külföld
Veszélyben az európai vadászgép-program?

A nézeteltérés lényege, hogy a francia fél – a hírek szerint – 80 százalékos részesedést követelne a projekt munkarészeiből, ami aggodalmat keltett Németországban a francia dominancia veszélye miatt. A több mint 100 milliárd euróra becsült FCAS-programot eredetileg Franciaország, Németország és Spanyolország indította, a vezető kivitelezők a francia Dassault Aviation, a német Airbus Defence and Space és a spanyol Indra.
Friedrich Merz kancellár szerdán elismerte a vitákat a konzorcium összetétele körül, de hangsúlyozta, hogy az FCAS fontos hozzájárulás lehet Európa védelméhez. A német légiközlekedési iparszövetség szerint az FCAS „az ágazat technológiai világítótornya”, és felszólították a kormányt, hogy ne engedje háttérbe szorítani a német partnereket. A bajorországi Manchingban, az Airbus egyik fő üzemében a dolgozói tanács elnöke, Thomas Pretzl úgy fogalmazott: Franciaország „nem megfelelő partner”, és más európai országokkal való együttműködés vonzóbb lenne. A program célja egy hatodik generációs harci rendszer létrehozása, amely nemcsak egy új vadászgépből áll, hanem pilóta nélküli drónokkal, felderítő eszközökkel és egy ún. „harci felhővel” is kiegészül.
A fejlesztést ugyanakkor késések, nyilvános vezetői konfliktusok és stratégiai bizonytalanságok is nehezítik. Mindeközben az amerikai F-35 továbbra is népszerű Európában, és a brit–olasz–japán Tempest-program is folyamatosan halad előre, így egyre élesebb a verseny a következő generációs vadászgépek piacán.