Külföld

Így mértek csapást az oroszok az ukránok F–16-osaira

Szeptember 26-án orosz források arról számoltak be, hogy az ukrán légierő több repülőgépe – Dániából érkezett F-16-osok és valószínűleg egy ukrán Szu–24-es – megsemmisült vagy súlyosan megrongálódott egy a Hmelnyickij területen található Sztarokonsztantyinov repülőtérre mért, komplex csapás eredményeként. A hírt több ukrán Telegram-csatorna és internetes portál is megerősítette, hivatalos helyről azonban nem fűztek hozzá kommentárt. A Komszomolszkaja Pravda rádió Borisz Rozsinnal, a Katonai és Politikai Újságírás Központ szakértőjével rekonstruálta a történteket, amelyeket kiegészítettünk más fontos tudnivalókkal.

Így mértek csapást az oroszok az ukránok F–16-osaira
Az ukránok összesen hat F–16-ost kaptak a dánoktól, egyet a saját légvédelmük lőtt le, most pedig az oroszok pusztítottak el vagy tettek használhatatlanná négyet
Fotó: AFP/Sakis Mitrolidis

Rozsin szerint két támadási hullám követte egymást. Ez mostanában jellemző az oroszokra, a Magyar Hírlap olvasói is emlékezhetnek az 51 ember életét követelő, 271 sebesülttel járó poltavai katonai akadémia elleni csapásra, ahol szintén körülbelül tízperces különbséggel érkeztek a rakéták. A taktika lényege az okozott kár maximalizálása: az első támadásból felocsúdó, óvóhelyre igyekvő, kármentést végző, tüzet oltó ukránok akkor szenvedik el a következő csapást, amikor a legvédtelenebbek.

Hmelnyickij esetében először két, aztán még három rakéta érkezett a Sztarokonsztantyinov repülőterére. „Számos ukrán forrás és a terepről, ebből a régióból származó adatok megerősítik, hogy a csapások hatékonyak voltak és elérték céljukat” – fűzte hozzá a szakértő.

Ez azt jelenti, hogy az ukrán légvédelem nem tudta visszaverni a csapást, amely érthető, hiszen a szuperszonikus Kinzsal rakéták ellen csak a legmodernebb nyugati fegyverekkel van esélyük, de még akkor is elkél némi szerencse is a sikerhez. A védekezés sikerességének esélye pedig a támadó rakéták számával fordítottan arányos.

A hatékonyságuk ellenére, mivel rendkívül drágák, az oroszok csak akkor használják a „Tőröket”, ha a célpont „értéke” kiemelkedő, ilyenek például a parancsnoki központok vagy a degeszre tömött lőszerraktárak. Az a tény tehát, hogy szeptember 26-án egyszerre ötöt is bevetettek Sztarokonsztantyinov ellen, a híresztelések valóságalapját erősítik.

Az ukrán repülőtér egyébként Kijev megmaradt Szu–24-es vadászbombázóinak egyik bázisa.

– Ezeket a gépeket olyan cirkálórakéták indítására használják, mint a brit Storm Shadow és a francia SCALP. A Dániából átvitt F–16-os vadászrepülőgépek is feltehetően oda kerültek. Ezeket idén nyáron szállították Ukrajnába, összesen hat darabot. Az egyik gépet korábban az ukrán légvédelmi erők maguk semmisítették meg. Maradt még öt darab. Csütörtök óta érkeztek olyan hírek, hogy több F–16-ost is eltaláltak ezen a repülőtéren – részletezte Rozsin.

A Komszomolszkaja Pravda jelezte, hogy a csapásmérésre közvetlenül az orosz Biztonsági Tanács ülése után került sor.

Aki lemaradt volna a hírről, ez volt az a tanácskozás, amelyen Vlagyimir Putyin kezdeményezte a nukleáris doktrína módosítását, mégpedig úgy, hogy a jövőben az atomhatalmakkal szövetséges és az azok által támogatott országokat is kvázi-atomhatalomnak kell tekinteni, a föderáció területére mért csapásaikat pedig ennek megfelelően akár nukleáris fegyver bevetésével is meg lehet torolni.

Rozsin szerint az időzítés nem véletlen. – Ez egy demonstráció arra, hogy az amerikai vagy régi szovjet repülőgépekkel Oroszország ellen indított, nagy hatótávolságú cirkálórakéták bevetésére tett kísérletek szembesülni fognak azzal, hogy mi megsemmisítjük e rakéták bármely hordozóját – magyarázta a rádió hallgatóinak.

Amúgy a hatalmas kiterjedésű ukrán katonai repülőtér már több orosz támadást is elszenvedett, a szakértő szerint szisztematikusan tönkre fogják lőni, és „idén még több mint egy csapás lesz a Sztarokonsztantyinovóra”.

Kapcsolódó írásaink