Külföld

Rajtaüt az EU a Facebook-cenzorokon?!

Az „orosz beavatkozás” érdekli őket

Vizsgálatot indít az Európai Unió a Facebook és az Instagram moderációs szabályai kapcsán anyacégük, a Meta ellen – írta meg a Politico.

Rajtaüt az EU a Facebook-cenzorokon?!
A Meta alapítója és vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a Meta Connect rendezvényen a kaliforniai Meta központjában
Fotó: AFP/Josh Edelson

A brüsszeli lap úgy tudja, hogy a nyomozások a Meta reklámokkal, különösképpen politikai hirdetésekkel kapcsolatos gyakorlatára irányulnak, és a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) megsértésének gyanúja miatt van rá szükség.

Korábban a Politico arról is beszámolt, hogy a Facebookon állítólag orosz kampány zajlik az EP-választások eredményének befolyásolásának céljából, s kamuprofilok vásárolnak a Meta közösségi oldalán politikai hirdetéseket – miközben a politikai hirdetéseket és a mesterséges intelligenciával készült deepfake tartalmakat a DSA értelmében egyértelműen jelölni kellene. „Az EU kormányai aggódnak az orosz beavatkozás fellendülése miatt, amely befolyásolhatja a választók véleményét” – írja a lap.

A Metával más ügyekben is hónapok óta vívnak az EU-s intézmények: kaptak már kérdéseket arról, hogy hogyan kezeli felületén a veszélyes vagy illegális videókat, a dezinformációt, vagy éppen arról, hogy hogyan használják a fiatalok a cég szolgáltatásait. A Bizottság tavaly októberben a Hamász Izraellel szembeni támadásáról szóló tartalmak miatt kérdezte ki a Metát, novemberben pedig a választások biztonságával kapcsolatban. Decemberben aztán mentális és fizikai egészséggel kapcsolatos aggályok, algoritmusok, illetve fiatalkorúak szexuális tartalmú képei szerepeltek a Bizottság és a Meta közötti levélváltásokban.

Márciusban aztán újabb körben kértek információt az algoritmusokról, a deepfake-ekről, a Meta új, hirdetésmentes előfizetési rendszeréről, az X versenytársának szánt Threads alkalmazásról, valamint a shadow banning – bizonyos fiókok vagy posztok elérésének külön nem jelzett korlátozása – gyakorlatáról.

Az eljárások során a Bizottság felszólíthatja a cégeket, hogy bizonyos funkciókat függesszenek fel, vagy globális árbevételük legfeljebb 6 százalékára meg is büntetheti őket. Korábban kapott a DSA szerinti ellenőrzést a TikTok, az X és az AliExpress is.

Kapcsolódó írásaink